X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
45 שנים חלפו מ"הגידו כן לזקן" מימי בן-גוריון, ועד "הגידו לא לזקנים" בימי שרון ופרס, המתעלמים מתוצאות הבחירות
▪  ▪  ▪

לקראת הבחירות לכנסת, בשנת 1959, טבעה מפא"י (ואולי היה זה אפילו שמעון פרס הצעיר) - מפלגת השלטון הכל יכולה דאז - את סיסמת הבחירות הידועה: "הגידו כן לזקן!". ראש הממשלה דוד בן-גוריון היה בשיא כוחו, ודי היה בפנייה לציבור להגיד לו כן, תוך דחיקת אישים ונושאים אחרים לקרן זווית, כדי להביא למפלגתו ניצחון סוחף, 47 ח"כים.
ארבעים וחמש שנים חלפו מאז. מפא"י ההיסטורית פשטה צורה ולבשה צורה, והיום זקנתה המתפוררת מביישת את צעירותה. אבל, מדינת ישראל 2004 ממשיכה להיות מובלת על-ידי 2 מפא"יניקים ותיקים, זקנים יותר מבן-גוריון 1959, שלמענו הוטבעה אותה סיסמא.
לשניהם עבר מפואר בכל תחומי החיים של מדינת ישראל, ובמיוחד בתחום הביטחון. אולם, לחובת שניהם גם כשלונות צורבים המעיבים על הישגי העבר: "שלום" אוסלו של פרס הוביל באופן צפוי מראש למלחמת אוסלו, ו"תוכנית" ההינתקות של שרון צפוייה להתגלות כפיגוע התאבדות חמור אף יותר.
למרות זאת, אותו זוג מוזר של מפא"יניקים ותיקים לא רק שאינם מסיקים את המסקנות המתבקשות ממדיניותם בעשור השמיני-תשיעי לחייהם ואינם מפנים את הזירה הפוליטית, אלא שהם אף מתכננים את חייהם המשותפים לשנים הבאות, תוך התעלמות מצורכי המדינה ומן המסגרת הדמוקרטית המקובלת. למעשה הם מנסים להקים ממשלת שעטנז: ממשלת השמאל בראשות שרון.
רק לפני כשנה וחצי נחל הליכוד את הגדול בניצחונותיו, ניצחון שיש לזוקפו לזכותו של אריאל שרון ולחובתו של אהוד ברק, כאשר הציבור הביע באופן חד-משמעי את דעתו נגד מדיניותם הכושלת של רבין-פרס-ברק והאסון שהיא הביאה. שרון, שהקים את הליכוד, והובילו לניצחון הגדול, בחר - מטעמים שאיש אינו מסוגל להסבירם, גם לא הוא עצמו (!) - לשחוק במו ידיו את כוחה של מפלגתו, עד כדי כך שהיום הוא מתחנן בפני פרס ו"העבודה" לחבור אליו כדי לסייע בידיו להתגבר על מפלגתו שלו.
הוא מתעלם ממצע מפלגתו, מהמשאל בקרב מתפקדיה, ומניסיונו הביטחוני רב-השנים, וסוטה לדרך העומדת בניגוד לכל הגיון צבאי, מדיני, כלכלי או מוסרי. 100 שנים אחרי מותו של חוזה מדינת היהודים, ראש ממשלתה פועל באופן המסכן את קיומה.
רק לפני כשנה וחצי נחלה מפלגת העבודה את הקשה בתבוסותיה, ונשלחה על-ידי הבוחר הישראלי לשיקום ממושך באופוזיציה. אבל, שריה וח"כיה, ושמעון פרס בראשם, מתעלמים מדין הבוחר, שוכחים כי אינם מפלגת שלטון, אבל נענים לחיזוריו של שרון להציל אותו ואת מדיניותו הבלתי-מוסרית והבלתי-מעשית מידי שריו וח"כיו. יש הגורסים כי שר החוץ פרס יהיה המנהרה דרכה מתכנן שרון לזחול למוקטעה ולנהל מתן ומתן תחת אש עם המנצח הנוכחי במלחמת אוסלו.
הזחילה ההדדית של זקני העבר, זה לעומת זה, אינה מביישת רק את עברם. היא שמה ללעג את תוצאות הבחירות הדמוקרטיות האחרונות לכנסת; היא שמה לקלס את רצונם של מתפקדי הליכוד; היא מטשטשת את ההבדלים הדרושים בין ממשלה לאופוזיציה כדי לקיים משטר דמוקרטי תקין. התוצאה: סכנה לדמוקרטיה הישראלית, והחרפה של המציאות הקשה ממילא, של מלחמת התשה מתמשכת מבלי שישראל מנסה להכריעה, ושל אובדן מערכות האיזונים והבלמים בין הרשויות השונות, כאשר הרשות השופטת גוברת על זו המחוקקת וזו המבצעת, והופכת לממשלת-על.
במציאות שנוצרה, כאשר 2 המפא"יניקים הוותיקים, גוררים את המדינה לכיוונים בלתי מובנים ובלתי רצויים, יש לבלום אותם ולהעדיף בחירות חדשות לכנסת. במציאות זו יש לומר: הגידו לא לזקנים.
_______________________________________________
הכותב הוא יו"ר חוג הפרופסורים לחוסן מדיני וכלכלי

תאריך:  16/07/2004   |   עודכן:  16/07/2004
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מוטי שפירא
לאורך זמן לא ניתן להטמיע כלכלה מודרנית במדינה בה המינהל הציבורי "תקוע" בעבר
ד"ר יאיר שיבר, עו"ד
הנורמה האתית והמוסרית הנדרשת מאיש ציבור היא גבוהה יותר מהנורמה הנדרשת מאדם רגיל מן הישוב - יפה היו עושים נבחרי הציבור שלנו, לו היו מאמצים לעצמם מנורמה זו
נעם ארנון
בולדוזר שרון-וייסגלס דוהר לקראת חורבן יישובי גוש קטיף ומסירתם למחבלים, כנראה עבור הקמת קזינו בינלאומי ענק, אך קולם של אנשי הגוש נאלם ונעלם - למה לא שומעים אתכם?
ד"ר ישראל דויד
הרשלנות המדהימה והבזבזנות המכוונת הביאו את אוניברסיטת ת"א לפי פחת, אך עדיין בידי האוניברסיטה עצמה לנקוט בפתרונות כלכליים ומנהליים, שהם גם יצירתיים וחינוכיים; בינתיים, נשיא אוניברסיטת ת"א מגיב באטימות ויהירות-טיפוסית להצעות כאלו, שהועברו דרך חברי ועדת החינוך של הכנסת
עו"ד תומר ח. הנריק ריטרסקי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il