X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
פייסל מדדל בבית הכלא [צילום: עו"ד שמאי ליבוביץ']

פייסל מדדל, אזרח סומלי, שנמלט בשנת 1999 מארצו מחשש לחייו, מוחזק על-ידי משרד הפנים בבית הסוהר של העובדים הזרים יותר משנתיים, בלא משפט ובלא שהואשם בעבירה כלשהי.
הוא ממתין למציאת מדינה אשר תסכים לקולטו, ובינתיים מסרב משרד הפנים לשחררו, והוא כלוא כבר יותר משנתיים מאחורי סורג ובריח - ללא משפט.
מדדל, צוללן במקצועו, ברח מסומליה לאחר ששני אחיו נרצחו בפרעות נגד בני שבט המיגדן אליו הוא משתייך. תחילה הגיע לקטר, בדרכון של אדם אחר, אבל חשש שיחזירו אותו לסומליה, ולכן בינואר 1999 בא לישראל וקיבל אשרת שהייה לשנה.
מדדל פנה לנציבות האו"ם לענייני פליטים וביקש הכרה כפליט. הנציבות אישרה שבני המיגדן נרדפים בארצם, וגם מצאה שסיפורו של מדדל אמין. היא אמנם נמנעה מלהמליץ עליו כפליט בתוך מדינת ישראל, אבל הצטרפה להמלצה של ארגון "אמנסטי" להעניק לו אשרה לאוסטרליה מטעמים הומניטריים.
המעצר
מדדל נעצר על-ידי המשטרה ב-13 לאפריל 2002, במהלך תגרה בבית קפה בתל אביב בה היה מעורב. לאחר יומיים של חקירה, המשטרה סגרה את התיק בנושא התגרה, ולפי חוקי המעצר הרגילים, מדדל היה אמור להשתחרר בו ביום, שכן היתה בידיו אשרה חוקית. אבל במקום שישוחרר, נציג משרד הפנים שבפניו הובא המקרה של מדדל החליט לבטל את אשרת השהייה החוקית שלו בישראל, והוציא נגדו "צו משמורת" - צו מעצר עד-אין-קץ מכוחו הוא מוחזק בבית סוהר מאז 13 באפריל 2002.
פסק הדין השגוי של השופטת פלפל
בדצמבר 2003, עתר ארגון זכויות האדם "קאנון" לבית המשפט המחוזי בבקשה לשחררו, אבל המדינה התנגדה. לדרישת השופטת, הובא לבית המשפט איש שב"כ, שטען כי מדדל בא ממדינה שלה שורשים חזקים באיסלם, ולכן שחרורו יהווה סכנה ביטחונית.
איש השב"כ לא ידע לומר מדוע, אם-כך, קיבל מדדל אשרת שהייה בישראל שחודשה מידי שנה. איש השב"כ הודה שמעולם לא פגש את מדדל, לא חקר אותו, ואינו יודע עליו פרטים אישיים כלשהם. בעיקר לא ידע להסביר מדוע בעבר, כאשר השב"כ זימן את מדדל לחקירה בספטמבר 2001, החליט לשחררו לאחר שחקר אותו כחמש שעות.
מה רבה היתה האכזבה כאשר למרות זאת, השופטת דרורה פלפל דחתה את העתירה והותירה את מדדל במעצר. בפסק דינה כתבה כי בזמנים אלו אין לקחת סיכונים ויש לקבל את כל המלצות השב"כ. השופטת פלפל הוסיפה, כי מדדל אשם בכך שאיננו מוצא מדינה אחרת שמוכנה לקולטו, וגם בגלל סיבה זו - עליו להישאר בכלא.
פסק הדין המאכזב של השופטת גרסטל
בפברואר 2004, לאחר מתן פסק הדין של השופטת פלפל, קיבל משרדנו את הייצוג של מר מדדל. הגשנו עתירה חדשה לבית המשפט המחוזי ובה טענו כי יש לשחרר את מדדל לאלתר ממעצרו, ולאפשר לו לעבוד בקיבוץ המוכן לקולטו, וזאת מהטעמים הבאים:
1. מדדל חף מכל עניין פלילי או ביטחוני. מעולם לא הסתבך בפלילים, ומעולם לא היה קשור לארגון טרור כלשהו.
2. לא ייתכן כי במדינה דמוקרטית יחזיקו אדם במעצר עד-אין-קץ, מבלי שיש ראיות כלשהן שהאיש מסוכן לציבור, ולא יעלה על הדעת להחזיקו לתקופה כה ארוכה במעצר ללא משפט.
3. מדדל פנה לשגרירות אוסטרליה בבקשה לקבל אשרה הומניטרית, וארגון אמנסטי המליץ עליו. כמו כן המליצה נציבות האו"ם לענייני פליטים לאוסטרליה לקבלו לתחומה. עד לקבלת תשובה, החזקתו לא צריכה להיות במעצר.
4. כאשר ישנו קיבוץ, שלאחר היכרות עם האיש, הצהיר כי הוא מוכן לקלוט אותו, הרי שהחזקתו במעצר הינה עוול משווע.
למרבה הצער והאכזבה, ב-18 ביוני 2004 השופטת הילה גרסטל דחתה את העתירה, והותירה את מדדל במעצר. היא נימקה זאת בכך, שהיא איננה רואה מקום לסטות מפסק הדין הקודם של השופטת דרורה פלפל. היא לא התייחסה לעובדות המקרה, והיא לא נימקה במה פייסל מסכן את מדינת ישראל. היא התעלמה מחוק יסוד: כבוד האדם וחירותו, ומחובתה לכבד את זכויות היסוד של כל אדם - עקרון המושרש במורשת ישראל ובכל חברה ליברלית בימינו.
אין מנוס מהמסקנה המצערת כי היחס הגזעני והאטום לזרים הוא לא נחלתם הבלעדית של פקידים במשרד הפנים. מתי יפנימו שופטי ישראל, באמת, את עקרונות המהפכה החוקתית?!
________________
משרדו של עו"ד שמאי ליבוביץ מייצג את פייסל מדדל.

תאריך:  08/08/2004   |   עודכן:  08/08/2004
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
פרופ' ג'רלד פרמן
מוטי שפירא
את התפקידים של זכויות האזרח, איכות הסביבה, נושאי דת, גזע ומין יובילו בעתיד המפלגות הקיצוניות בשמאל ובימין ומפלגת העבודה תיעלם מעל פני השטח ותהפוך לחלק אינטגרלי של מפלגת המרכז-ימין
אביתר בן-צדף
מה שהיה הוא שיהיה. קו בר-לב הנורא לא עצר את הקומנדו המצרי במלחמת ההתשה, ונפרץ בקלות במלחמת יום הכיפורים. בדבר אחד הוא הצליח מאוד - בביצור חומת השאננות הישראלית. תחילה הקמנו גדר, שאינה מועילה לביטחון, אלא תגביר את השאננות, ועכשיו מתירה מערכת הביטחון ל"שוטרי" ערפאת לשאת נשק - טעות על טעות, שתקיז את דמנו.
אורי פז
בתור לוחם מוצהר בגזענות, לפיד הוא האדם האחרון שאמור להאמין כי משהו בגנים שלנו עושה אותנו מוכשרים יותר; כליברל חילוני עליו לדעת ולהבין, שעם ישראל הצמיח פי כמה חתני פרס נובל מאשר כל עם אחר, לא בגלל סיבות פיסיולוגיות, אלא בעיקר בזכות הרגליו הפדגוגיים
עו"ד יוסי פוקס
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il