X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
בעידן בו כל שלב במחזור החיים של מוצר הייטק נעשה במקום אחר, וכל מוצר הוא תוצרת קבוצות עבודה בינלאומיות, ישראלים יכולים לחזור לתפקידם המקורי כיזמים. גם מהבחינה הגיאוגרפית ישראל נמצאת בצומת בין המזרח הרחוק, אירופה וארה"ב
▪  ▪  ▪

הסביבה העסקית של ענף ההיי-טק משתנה. המודלים הכלכליים שעל פיהן פועלות חברות היי-טק רב-לאומיות אפילו לא נכתבו בספרי הלימוד של הפקולטות למינהל עסקים והכל נעשה תוך כדי תנועה. יזמי היי-טק, בייחוד בתחום ה-IT, צריכים להכיר את השינויים הללו בעולם העסקי, אחרת לא ישרדו. כל מי שמנסה להתנגד למגמות הללו חי בעבר.
אחד השינויים הבולטים הוא שאין יותר פיתוח, ייצור ושיווק המבוצעים כולם בידי אותה יישות באתר אחד. ואין מדובר סתם באאוטסורסינג אלא בתופעה עמוקה יותר - שיתוף פעולה בינלאומי. התחרות, בייחוד לאחר ארבע שנות מיתון, נותנת את אותותיה. החברות חייבות להמשיך להתייעל ולחסוך בהוצאות, שכן הן לא תוכלנה לגבות כל מחיר שהן רוצות מהלקוחות.
כתוצאה מכך, אם פעם לכל מוצר היה אבא אחד - חברה, לרוב אמריקנית, שעשתה הכל בעצמה, הרי כיום כולל מחזור החיים של מוצר היי-טקי קבוצות עבודה מגיאוגרפיות שונות - לדוגמה: ייזום ותכנון גלעין טכנולוגי במדינה כמו ישראל או בעמק הסיליקון שבו מתפתח הקניין הרוחני, הרחבת קבוצות התכנון של התוכנה להודו או למזרח אירופה (רוסיה או הונגריה), הרחבת קבוצת התכנון של החומרה לסין, ועכשיו גם לוייטנאם (הכוח העולה), התרכזות בפיתוח העסקי-תקציבי במקום כמו עמק הסיליקון או בוסטון, והניהול המוחלט של הפרויקט ממטה החברה המייצרת (ישראל או קליפורניה). לכן החשיבות של הגלובליזציה כל כך גבוהה, כמרכיב מרכזי בתחרותיות של חברות טכנולוגיה. למעשה, נוצרה התמחות משנה כאשר סין מתמחה בעיקר בחומרה, והודו עדיין חזקה יותר בתוכנה, אם כי גם ההודים כאמור מעבירים לסין עבודות תוכנה פשוטות.
החברות ההודיות הופכות לגלובליות
הגלובליזציה הזו היא השלב הבא לאחר הוצאת פיתוחי תוכנה באאוטסורסינג בינלאומי (אוף שורינג), בעיקר להודו. הביקוש לשירותי תוכנה עלה על ההיצע של מהנדסים בהודו והמשכורות הוכפלו. השלב הבא היה התפתחות חברות הודיות שהפכו בעצמן לחברות גלובליות, ובהן Wipro, Infosys, Satyam. החברות הללו גדלו ונוצרו עשרות אלפי מקומות עבודה. כתוצאה מהעבודות שהועברו למהנדסים בהודו גדלו החברות הללו והפכו לחברות ענק של מיליארד דולר ומעלה, מגמה שכמובן דחפה את התייקרות עלות העבודה.
במוצרים הנדסיים, בעיקר בתחום תעשיית ה-IT והתקשורת - Wireless או סלולר, מרכיב התמחיר המרכזי במוצר חדש הוא עלות התכנון. כשחברות פורשות את הוצאות התכנון לאורך זמן חיי המוצר - 18 חודשים עד שנתיים הן כמובן רוצות לראות החזר על השקעתן. לכן ההשקעה התכנונית בתכנון המוצר היא הוצאה שחייבים להקטין אותה, על-מנת להגדיל את ההחזר על ההשקעה, ולפיכך את רווחיות המוצר לאורך זמן החיים שלו. אין גבול לשיפור עלויות מוצרי היי-טק על-ידי חדירה למדינות מתפתחות. בל נשכח שהמודל הזה הומצא לראשונה בידי חברות ישראליות שהחזיקו מרכזי פיתוח בארץ ופתחו מטות ומרכזי שיווק בארה"ב ובאירופה. כעת החברות ההודיות מרחיבות את המודל הישראלי.
לתופעה זו יש היבטים רבים, כמו מוטת שליטה, הבדלי תרבויות, הבדלי שעות, שערי מטבע שעליהם נרחיב בהזדמנות אחרת. לעניינו, עכשיו רק נאמר כי הדבר מחייב את ההנהלות להיות עם היד על הדופק.
השאלה היא האם המגמה הזו מהווה מה שמכונה (גם על-ידי ראשי תעשיית ההיי-טק הישראלית) איום מהמזרח? לדעתי זה לא איום - זו הזדמנות. הזדמנות של התעשייה הטכנולוגית הישראלית להגיע לשיאים הצלחתיים חדשים, משום שהישראלים שיש להם גישה פתוחה ובינלאומית גם מבחינה תרבותית, בנויים היטב לשלב מגוון תרבויות (כמו התרבות ההודית, הסינית, המזרח אירופאית והאמריקנית) ולהיות מנהלי הפרויקט הטכנולוגי וגם מה שיפה בעניין - גם מבחינה גיאוגרפית תל אביב הופכת להיות מרכז העולם כי המרכז בין תל אביב והודו דומה לבין תל אביב לעמק הסיליקון דומה. תל אביב הופכת להיות על קו פרשת הדרכים הגיאוגרפית: בין מרכזי הפיתוח הזולים והטובים של החומרה והתוכנה בסין ובהודו ובמזרח אירופה, לבין שוקי המטרה באירופה, אמריקה וגם במזרח הרחוק ההופך לשוק צרכני מתעורר בפני עצמו.
____________________
ד"ר אבי כץ הוא מנכ"ל אינטרנזה (INTRNASA) העולמית בפאלו אלטו שבעמק הסיליקון, העוסקת בתחום איחסון נתונים דיגיטליים.
אינטרנזה פתחה לאחרונה סניף ישיר בת"א.
הכותב ישמח לקבל תגובות למאמר גם במייל: avi.katz@intransa.com
408-678-8644+

תאריך:  01/12/2004   |   עודכן:  01/12/2004
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
כרמית גרינפלד-זרביב
משה מאיר
מדיניות משרד התקשורת בנושא טלפוניית האינטרנט הפוכה מהמקובל במדינות המתקדמות - ודומה למקובל בעולם השלישי
אליקים העצני
עו"ד גלעד נרקיס
עו"ד גלעד נרקיס מסביר מדוע בנק לא יוכל באופן חד צדדי ומבלי שהייתה לו סיבה אמיתית, להפסיק או להקטין מסגרת אשראי; עו"ד נרקיס גורס כי החלטה זו מצד הבנק איננה יכולה להעשות בשרירות ועליה להביא בחשבון את הנזק הגדול, ולעתים אף הבלתי הפיך, העלול להיגרם לבעל החשבון
עו"ד אברהם פכטר
אם למשטרה היו ראיות בזירת הרצח שהמעשה קשור לבקשה למשפט חוזר - למה הודיעו קציני משטרה ואנשי ציבור שמדובר ברצח על-רקע אישי ולא מקצועי. למה נבחר שופט מחוזי אקראי - למטרה של פגיעה במערכת המשפט ולא כתובת אחרת; השארת מכתב במכונית הנרצח הוא מעשה אווילי ורצח שופט מביא לאפקט בומרנג על העולם התחתון; בכל מקרה - מדובר בעליית מדרגה באלימות הציבורית
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il