X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
התקשורת הולמת בצה"ל לאחרונה ללא ליאות ורחמים; שר הביטחון, הרמטכ"ל ודוברת צה"ל, התעוררו לבסוף להשיב מלחמה, אך כמו תמיד בהסברה הישראלית, עשו זאת באיחור, כשהנזק בעולם ובארץ כבר נעשה; כדאי ללמוד בנושא מהפלשתינים ודרך הצגתם את האירועים; תפקיד התקשורת לדווח, לחקור, לסקר - אך לשמור על נייטרליות אובייקטיביות ולהיות צמודים לעובדות ולאמת
▪  ▪  ▪

התקשורת סוערת. כנס הרצליה, שהיה משעמם וארוך וללא כותרות רועשות, התעורר לחיים, כאשר הגב' אילנה דיין, תקפה את צה"ל והתעמתה עם דוברת צה"ל, תא"ל ירון, על שאינו מסוגל לקבל תחקירי אמת של "עובדה" - שהרי כל הידע, הצדק והאמת מצויים רק בידיה ובתוכניתה ובעיקר בתקשורת, שיודעת על הכל עוד לפני שמבצעים זאת. בייחוד, יודעת התקשורת איך לעשות זאת נכון - אמנם כחכמה לאחר מעשה - אך בכל זאת גם זה כישרון.
כדי שלא תהיה אי הבנה, תפקידה החשוב והמרכזי של התקשורת בחברה דמוקרטית נאורה לדווח, לסקר, לחקור ולפעמים גם לפרשן, אך בתנאי שהיא שומרת על נייטרליות, אובייקטיביות תוך מתן דגש לעובדות אמיתיות ומאומתות, וסיקור אובייקטיבי צמוד לעובדות ולאמת של האירועים בשטח (כל זה בהתאם לתקנון האתיקה של מועצת העיתונות).
עיתונות מעין זו, היא חיונית וחשובה להתפתחותה של חברה דמוקרטית נאורה, ולפעילותם של הכוחות הפוליטיים והחברתיים בתוכה. יש פעמים, נדמה שהתקשורת או חלקים ממנה מונעים על-ידי יצריות חדשותית אגרסיבית, חתירה לגילויים, סקופים בכל מחיר, ותחת כל עץ רענן - עד אשר האמת והאובייקטיביות המקצועית הנדרשת נעלמת ונשחקת, והתוצאה, בליל של עובדות וראיונות שטחיים, רדודים לא מאומתים - העיקר שיהיו מהירים ובעיקר לפני המתחרים.
התופעה הזו באה לידי ביטוי, במיוחד במקרים של כיסוי "הפיגועים", שלצערנו באים לפעמים בצרורות כאשר התחנות השונות פותחות במירוץ הדיווח, כשהתוצאה היא לרוב אוסף של "קשקושים" כדי להעביר זמן ולמשוך זמן מסך תוך מסירת חלקי מידע, השערות וסיפורים של "עדי ראייה" - וקבוצות של מתגודדים מאחורי השדרים, הקופצים מחייכים ומוסרים ד"ש למשפחות וחברים עם פלאפונים מופעלים, גם כשיש הרוגים ופצועים המונחים עדיין בזירת האירוע.
אין זה סוד, שההסברה הישראלית מגמגמת מזה שנות דור - ולא במעט בשל חוסר הריכוז והתיאום בין גופי ההסברה השונים במדינה, והתחרות המתמדת ביניהם על תקציבים וכבוד בין משרד החוץ, משרד הביטחון, משרד ראש הממשלה - במקום לאחד ולרכז את המאמץ ההסברתי במיניסטריון אחד, תוך מינוי שר הסברה לאומי או סגן שר במשרד ראש הממשלה עם סמכויות ותקציב מתאים.
ניקח את פרשת הירי בילד מוחמד א-דורה באזור עזה. הפלשתינים ניצלו את האירוע המצולם והמתועד בצורה מירבית ומקצועית בעולם ובארץ, מבלי שישראל תצליח להסביר ולשכנע את התקשורת העולמית בעיקר, שהילד אולי בכלל נורה ונהרג על-ידי אש מצד גורמים פלשתינים, כפי שהתחקיר הצה"לי קבע.
בחוכמה סירבו גם לניתוח הגופה ובדיקת הקליע כדי לא להתבדות. העיתונות וההסברה לא הצליחו להראות לעולם שהילד לא היה במקרה במקום, אלא הגיע אליו משך שבוע רצוף יחד עם אחרים, להפגנות ולזריקת אבנים והאבא הגיע למקום כדי להחזירו הביתה ולמנוע את המשך השתתפותו בהתפרעויות כפי שעשה בימים הקודמים - קטע שהוחמץ כליל ולא דווח עליו בהסברה ובהצגת האירוע.
במקצועיות - ניצלו את הקרב בג'נין, תוך זוויות צילום ועדויות שקר לתת תחושה שכל מחנה הפליטים נהרס ונדרס תחת הבולדוזרים של צה"ל ובוצע שם טבח. בעוד המציאות הוכיחה שלא היה טבח, לא רצח המוני ורק שכונה אחת ובתוכו בלוק אחד בעייתי בו התבצרו מחבלים - נפגע קשות לאחר שצה"ל ריחם על התושבים ולא הפגיז אותו ושילם על כך בחייהם של 13 לוחמי מילואים - ולמרות התנהלות מוסרית עליונה - גם חטפנו ביקורת בעולם הצבוע.
בכישרון הוצגה הילדה שנהרגה מול מוצב גירית על-ידי הפלשתינים, כילדה תמימה שעברה בדרכה לבית ספר ונהרגה בשל רצונה ללמוד - בעוד שהמציאות מוכיחה, שהילדה שאמנם היתה תמימה ומותה היה מיותר ולא צודק, נכנסה לאזור צבאי אסור לתנועת פלשתינים, שבית הספר שלה נמצא בכיוון אחר והרחק משם בנתיב הליכה אחר ושכחו להזכיר, כי כשהחיילים יצאו מהמוצב לבדוק מה קרה בשטח לאחר הירי - נפתחה עליהם אש צלפים - שהוא תרגיל מקובל באזור זה, ששולחים אדם או ילד למשוך את החיילים מחוץ למוצב ולפתוח עליהם באש - כדי לפגוע וכבר היו דברים דומים בעבר.
לגוף העניין, אני לא מצדיק או מחפה על הירי בילדה ובווידוא הריגה שהיה מיותר וחסר רגישות ושיקול דעת וגרם נזק עצום לצה"ל ותדמיתו - אני מדבר על תגובה מהירה של הצגת עובדות לאשורן.
אילו ההסברה היתה פועלת בחוכמה וביעילות בארץ ובעולם - היו משתמשים בצורה מושכלת רגישה ועדינה, בתמונות ובסיפורים של ילדים שלנו שנפגעו, נפצעו, ורגליהם נקטעו, כמו התינוקת שלהבת פס ז"ל בחברון, כמו ילדי המשפחה שנפגעו ונהרגו במסעדת סבארו בירושלים, הילדים שנפגעו באוטובוס בגוש קטיף והילד החכם והאמיץ, שהתעוור במסעדת מקסים בחיפה, וחצי משפחתו נרצחו על-ידי מחבלת-מתאבדת. שלא לציין את הפיגועים והסיפורים האחרים מרצף הפיגועים במלחמת האינתיפאדה.
יש הבדל בין ביקורת בונה, מונעת, מבקרת ומצליפה כשצריך - לבין התנפלות בוטה וגסה על צה"ל, לוחמיו ומפקדיו, בשל מקרים חריגים, נקודתיים ובודדים - מבלי יכולת להצביע על מדיניות, קונספציה או דוקטרינה צה"לית שמטרתה, לפגוע, להשפיל או להתעלל במכוון באוכלוסיה אזרחית.
צה"ל פועל בתנאים קשים מלחיצים לא טבעיים למטרותיו בשטחים, במחסומים יום וליל ומגיע להם יחס הוגן יותר מהעם היושב בציון ונהנה מפירות הביטחון.
מה שברור - התחקירים בצה"ל ודיווחי האמת לציבור ולתקשורת, גם אם הם מאחרים בוא יבואו - הם היו הרבה לפני תוכנית "עובדה" של אילנה דיין ויהיו הרבה אחרי התוכנית.
על צה"ל, מפקדיו ודובריו - להוציא מסקנות אופרטיביות מן האירועים האחרונים גם בתחום ההסברה ולפעול בהתאם - לטובתם ולטובתנו.
_______________
הכותב הוא עורך דין, בעל תואר שני במשפטים, המתמחה במשפט פלילי, צבאי וציבורי. היה בעבר פרקליט צבאי, יועץ משפטי, שופט צבאי בדרגת סא"ל, סגן פרקליט מחוז ומשנה ליועץ המשפטי של מועצת העיתונות, ופרשן משפטי בהווה.

תאריך:  16/12/2004   |   עודכן:  16/12/2004
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יובל ברנדשטטר
דוד בן-גוריון לא זחל לרגלי בגין
יובל ברנדשטטר
כשלון ידוע מראש של מערכת הבריאות
עו"ד אודיה קגן
רישות של בתי המשפט בתשתית של רשת אלחוטית (תקן Wi-Fi) מאפשרת לעיתונאים ולעורכי-דין לשמור על קשר מתמשך עם העולם שמחוץ לאולם בית המשפט ומשנה את כללי המשחק
ישראל דויד
לפני כ-190 שנה יצא לפועל בלונדון פרויקט ספרותי יוצא דופן, "מנגינות עבריות": מילותיו של לורד ביירון עם ההתאמה המוסיקלית של יצחק נתן, "לפי לחנים יהודיים עתיקים אותנטיים". התרגומים העבריים לשירי ביירון שפורסמו עד היום, לא התעניינו בהתאמה הזאת של "מנגינות עבריות". כאן מובא, לראשונה, תרגום תואם כזה לשיר "על גדות ירדן", שפורסם במקור עם הנעימה המפורסמת של "מעוז צור"
חנה בית הלחמי
גמרו להרוס אותם אחרי גיל 18, אז הולכים על קטינים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il