במלכודת מדינת הלאום
|
מודל מדינת הלאום היהודית היה מאז ומתמיד הרעיון המרכזי של זרם הציונות המדינית, אך חשוב לזכור כי זה לא היה הזרם היחיד בתנועה הציונית ואף לא המרכזי שבהם
|
|
|
במחשכי המחלקה לפוליטיקה וממשל
|
טוב עשו אנשי המל"ג כאשר פעלו בנחרצות ובעיקשות והביאו לדיון ולבדיקה מעמיקה עד כדי האפשרות לסגירת מחלקה שאיננה עולה בקנה אחד עם מטרת האקדמיה - חופש אקדמי ומגוון דעות רחב. טוב שתהליך זה, אשר מבליט חטא עצום של אטימות וסגירות אקדמית, ייעלם מן המפה האינטלקטואלית ויביא לעידן חדש שבו האקדמיה תדע ותבין כי מקצועיות ומגוון דעות יהיו שזורים יחדיו וייצרו מציאות חדשה
|
|
|
על גזענים יפי נפש
|
גזענות של יפי נפש היא גזענות כפולה. קצת כלפי האפריקנים, שנתפסים בפטרונות כמסכנים שלא צריכים לקחת את גורלם בידם, אך בעיקר כלפי יהודים. אלה נתפסים ככנופייה פחותת ערך של תוקפנים בורים שצריכים לוותר על ביתם למען השחורים. על כן יש להציף את המדינה במסתננים - גם חיסלת את העצמאות הלאומית של היהודים, גם דאגת למסכנים באפס מחיר מכיסך וגם הרגשת טוב עם עצמך
|
|
|
האמנה החברתית
|
הביטחון האזרחי בישראל נשחק כתוצר לוואי ישיר של היעדר אכיפה וזו סכנה אמיתית לקיומה של המדינה. אם רצון מנהיגינו לחזק את הלגיטימציה שלהם בעיני העם עליהם לחתור לאכיפה מלאה ושוויונית באופן דחוף. אכיפה אינה מילת הקסם, ואם הריבון אינו מסוגל לבצע אותה, כנראה שהוא לא מתאים למשול
|
|
|
יום הרצל
|
יש צורך להגביר את זכר אותו האיש אשר הקיף את הרעיון במלואו ממש, ובכוח ההיקף הזה והעוז הזה הוביל אותנו שבי אל גאולתנו והזרים את הדם בעורקינו וציווה עלינו את היצירה החלוצית בכל ענפי חיינו
|
|
|
מעצר מינהלי - כלי הכרחי לשמירת הביטחון
|
גם אני, בתור ליברל אדוק ומעריץ של ההוגה הבריטי ג'ון לוק, לא רואה מעצר מנהלי ככלי חיובי אך אני מקבל את הדין שלו ככלי הכרחי, שכן מוסר משמע שזכות המותקף לחיים גוברת על זכות המתקיף לחרות הנהוגה במדינה ליברלית, לעתים, כפי שצרפת, בריטניה, קנדה, שוויץ, ארה"ב ועוד דמוקרטיות ליברליות רבות השכילו והפנימו
|
|
|
"עבדות בתוך חירות"
|
ברמה האינדיבידואלית הרי שאורח-חיינו הנוכחי אינו אורח-חיים של חירות כלל וכלל * הוא אורח-חיים משועבד * כן, אנחנו משועבדים בנפשנו לסטיגמות ולנורמות חברתיות (שאינן בהכרח נורמליות כפי שמצטייר בעיני חברתנו כ'נורמלי') * הרהורים על העבדות החברתית, פסח תשע"ב
|
|
|
צה"ל - צבא העם וגוף חינוכי-אקדמי
|
התהליך בן 42 השנים שגרם לנו ולמוסדות האקדמיה בפרט, לשנות גישתנו כלפי צה"ל הוא לא תהליך טיפוסי לחברה הגיונית שמעריכה את לוחמיה ואנשי הביטחון שתורמים לה. זהו הוא תהליך משחית, תהליך שפוגע, מרסק, מערער ומשנה את התפיסה לא רק של אנשי 'מגדל השן' שיושבים להם באוניברסיטה ומתווכחים על מהות צה"ל, אלא זהו תהליך שמערער את תרומתו של דור שלם למדינה
|
|
|
אנשי צד"ל נשכחו מאחור
|
למרות שחלף זמן רב מאז הנסיגה מלבנון, לא השכילה ישראל לסייע ולתמוך באנשי צד"ל החיים בתחומה. ישראל חוזרת על טעויותיה ואינה יודעת איך לקרב אליה את מי שרוצה לחיות בקרבה ולהיות אזרח נאמן ויוצר
|
|
|
|
|
שלא יגידו שהסטודנטים לא התריעו
|
אזהרות ומכתבים לדיקן אוניברסיטת חיפה התריעו על סטודנטים "מסוכנים" המתהלכים באוניברסיטה * בשבוע שעבר אומתו ההתרעות עם גילוי חברות סטודנטים בחוליית טרור בדבוריה * כסטודנט באוניברסיטה שמעתי מיני התבטאויות מפי סטודנטים ערבים: "נביא לישראל את מחנות ההשמדה", "נגרש מהארץ את היהודים" * התעלמות האוניברסיטה לא יכולה להימשך!
|
|
|
אל תגעו לי באוהל בצאלים
|
אם אנו מדברים על צדק חברתי, על ערבות הדדית ועל שאיפה לחברת מופת סולידרית, מן הראוי כי נושא השוויון בנטל ימוקם בראש סדר העדיפויות של הדרישות והשיחות וכל אימת שמוזכר תקציב הביטחון, יובהר כי מול משרד הביטחון וצה"ל יונף תמרור אזהרה פן ייפגעו התקציבים למערך המילואים
|
|
|
|
המאבק והפתרונות שייכים לפריפריה
|
מאבק דיור אותנטי צריך היה להתחיל ולהתרכז בפריפריה, הגיאוגרפית והחברתית * על הפריפריה להנהיג את מחאת הדיור תוך נכונות למשא-ומתן אמיתי עם הממשלה, מתוך ניסיון אישי של חיים בפריפריה
|
|
|
"נכבה חרטא" - הספרון שנלחם על האמת
|
הספרון הזה הוא נשק תודעתי במאבק בבורות, בשקר המאיים להציף אותנו כצונאמי. ספרון צנוע שיניח לפניכם ידע היסטורי בעל חשיבות אדירה. הספרון מנסה להיאבק בשקרים, מקדש מלחמה בכזבים הנוראים שבשמם מבקשים אויבינו לערער את צדקת הדרך של הציונות ולהכין את הקרקע לחורבנה של המדינה. לשקר הזה קוראים מיתוס הנכבה * קטע מתוך ספרון חדש של תנועת "אם תרצו"
|
|
|
השאלה המזרחית החדשה
|
צעד ההתערבות חסר ההסבר הרציונאלי בלוב חושף צביעות מערבית, שכן אין תשובה מניחה את הדעת לשאלה "למה לוב כן וסוריה לא?" * אם אכן מדובר בצביעות, הרי שהיא מכשירה את הקרקע לכך שכל מדינה שוחרת אלימות במסווה של תמיכה בזכויות אדם תדרוש התערבות במדינות נוספות
|
|
|
1+1=2? היגיון פשוט או כשל לוגי של פרופ'?
|
סטודנטים מאוניברסיטת בן-גוריון רואים קשר ישיר בין קריאות של אנשי סגל באוניברסיטה להטלת חרם על מדינת ישראל, בתואנה כי זו "מדינת אפרטהייד", לבין החרם של אוניברסיטת יוהנסבורג על האוניברסיטה * הנהלת המוסד האקדמי ממשיכה בשתיקתה המסוכנת
|
|
|
להגן על החיילים
|
פסק הדין שניתן השבוע בתביעתו של המילואימניק קובי דנה ותנועת "אם תרצו" נגד מסעדת "אזאד" בחיפה, שסירבה לשרת חיילים במדים, מצביע על כך שניתן וחובה על אזרחים, תנועות וחיילים בישראל לא להבליג נוכח ביזוי והשפלה של חיילים וסמלים לאומיים
|
|
|
יסודות הלאומיות ביהדות
|
ייתכן שהסקרנות כלפי המדינה היהודית נובעת בשל העובדה הייחודית שהיהדות היא "דת" עם יסודות של "לאום", וכבר מאות שנים קודם לתקופת התנועות הלאומיות, היו היהודים יחידה חברתית המגדירה עצמה לפי קריטריונים אשר מאוחר יותר הלכו וכינו אותם "יסודות לאומיים"
|
|
|
על זיכרון ומולדת
|
החברה הישראלית לא תוכל לשמור על צביונה הייחודי כמדינה יהודית ודמוקרטית, ללא שמירה רצופה על הקשר הערכי והמוסרי שלה עם המפעל הציוני ועם האמונה בצדקת דרכו * תרצה או לא, אתה שחקן משמעותי במפעל הציוני רק בשל העובדה שנולדת בא"י
|
|
|
על ציונות וזכויות אדם
|
אומנם, יהודי כמו כל אדם אחר בימינו, יוכל ליהנות מזכויות אדם בכל מדינה דמוקרטית שבה יהיה אזרח, אבל מבחינה תרבותית, הציונות טוענת שאת מירב הזכויות וההגדרה העצמית, ואת היכולת לבטא את תרבותו, ערכיו ועצמיותו, יוכל היהודי להשיג אך ורק בבית לאומי ותרבותי משלו
|
|
|
מבעד למסך העשן הסמיך: עם ישראל היפה
|
ראש מחוז צפון של תנועת "אם תרצו", מתן פלג, מסכם את הסיוע שהגישו עד כה פעילי התנועה ומתנדבים אחרים לנפגעי השריפה הגדולה בכרמל וסביבותיו, ומתאר את הסיוע המתוכנן בהמשך
|
|
|
שיעור בדמוקרטיה
|
מעניין ומעורר תהייה הדבר כי יבוא סטודנט צעיר ללמד את המורה הנכבד לאזרחות שיעור בדמוקרטיה. אך כפי שאומרים 'לעיתים גובר התלמיד על המורה'. אדוני המחנך, תן לי להזכירך פרט קטן אך חשוב שכה העדפת להשמיט. דמוקרטיה משמעה כי גם לצד האחר יש את זכות המחאה * תגובה למאמרו של יהושע רץ
|
|
|
משפטיזציה מסוכנת
|
אין חולק כי שורש האינטרס הצבאי לברר כל תלונה המגיעה אל פיתחו נעוץ הן בהכרח שיש לצבא לשמור על מערכת החוקים הפנים ישראלית והבינלאומית, והן בצורך לשמר רמה מוסרית גבוהה, משימה ההופכת מורכבת ככל שהמציאות הופכת מלחמתית ואלימה יותר, וכך גם השפעתה על נפש החייל ופוטנציאל המעשים הנגזר ממנה * אך האם זהו גם האינטרס של "ארגוני זכויות האדם"?
|
|
|