והייתם נקיים
|
חובתו של מנהיג למסור דין וחשבון לציבור על השימוש בכספיו, אינה רק עניין של מניעת מעילות וגניבות, אלא גם כלי חיוני בבניית האמון שבלעדיו אין מנהיגות
|
|
|
חוכמת ההמונים
|
האופן בו מתמנה בצלאל לאחראי הראשי על הקמת המשכן, מלמד אותנו לקח גדול: אם במינוי אלוהי חשוב לקבל את הסכמת העם - קל וחומר כאשר מדובר במינויים שנעשים בידי בשר ודם
|
|
|
להפוך את הלימון ללימונדה
|
שעת המשבר הלאומית והאישית הקשה מכל, חטא העגל, היא גם השעה בה מתגלה משה רבינו במלוא גדולתו - והוא אף מקבל את שכרו על כך
|
|
|
"הנני" או "לא אני"
|
העדר שמו של משה רבינו מפרשת "תצוה" מלמד אותנו כמה וכמה שיעורים במנהיגות: על אחריות וענווה, על הובלה והתגייסות
|
|
|
חובה או תרומה?
|
בניגוד למה שהיינו חושבים, תשלום חובה עדיף על תרומה מרצון - משום שקיומה של מצוה הוא מורכב יותר מאשר התנדבות קלילה
|
|
|
עבדות מתחדשת
|
הגישה המוסרית של התורה למושג העבד, העומדת בניגוד קוטבי כל כך למה שהתרחש בארה"ב רק לפני 150 שנה, מחייבת את עם ישראל לצאת נגד התופעות של העבדות המודרנית
|
|
|
השליח והמשלח
|
מעמדו של משה במתן תורה הוא של מתווך בין השם לבין עם ישראל - וזה מה שנותן לו את העוצמה מול העם
|
|
|
קרוב מדי
|
עם ישראל לא נכנס לארצו בדרך הקצרה והמהירה - כי מה שבא בקלות גם נעלם בקלות. בניית עם היא לא תהליך לארבעים שניות אלא לארבעים שנה
|
|
|
על אתיקה, מאבקים ומנהיגות
|
מכת החושך מלמדת אותנו על היושרה הרבה של בני ישראל - וגם על מנהיגותו של משה, אשר הצליח להנחיל להם ערכים אלו עוד לפני היציאה ממצרים
|
|
|
להוציא את מצרים מישראל
|
אין טעם לנסות לשכנע את פרעה לאפשר לבני ישראל לצאת ממצרים, לפני שבני ישראל עצמם משוכנעים שזו הדרך הנכונה
|
|
|
נאמן, עניו, רועה
|
התכונות הנדרשות מכל מנהיג מצויות במשה רבינו, ומתגלות בו שנים רבות לפני שהוא נבחר להוציא את בני ישראל ממצרים
|
|
|
מייסד החברה
|
יעקב אבינו מניח את היסודות להיווצרות עם ישראל. הוא מעניק לכל אחד מילדיו צוואה שמשקפת את המעבר ממשפחה לעם, תוך מתן תפקידים ייחודיים
|
|
|
לפתור הוא להיפטר?
|
בני יעקב מתמודדים עם בעיית יוסף ועם בעיית בנימין. במקרה הראשון הם חשבו שאם ייפטרו ממקור הבעיה - הבעיה תיפתר. בפעם השנייה הם הראו שהפנימו את הלקח והתמודדו חזיתית עם הבעיה
|
|
|
חכם או נבון?
|
בחירתו של יוסף למשנה למלך מצרים מלמדת אותנו על התכונות הדרושות ממנהיג - וגם על הצורך שהן יהיו בו לאורך זמן
|
|
|
מה "מנהל" אותך?
|
יעקב כה שקוע בבניית בית ישראל, עד שלעיתים נדרש הקב"ה להזכיר לו - באירועים מאיימים - את תפקידיו הנוספים. זהו שיעור באיזון בין אידיאלים נשגבים לבין חיי משפחה
|
|
|
אנחנו והגויים
|
פרשת השבוע מציגה מודל אחד ליחסי ישראל ואומות העולם, אך חשוב לזכור שלא כל הגויים רמאים ושלא כל צאצאיו של עשו הם שונאי יהודים
|
|
|
סרגל מאמצים רוחני
|
חלום יעקב מלמד אותנו על הדרך בה ניתן להתעלות מבחינה רוחנית וערכית - עלייה המשנה גם את עצם מהותו של האדם
|
|
|
מנהיגות הורית
|
יצחק ורבקה טעו כאשר ניסו לחנך בצורה זהה את יעקב ועשו, מבלי לשים לב להבדלים ביניהם - והתוצאה היא יצירתם של ישראל ואדום, המנוגדים בתכלית הניגוד
|
|
|
אמונה יוצרת מציאות
|
בטחונו של אברהם אבינו בכך שעבדו ימצא אישה ליצחק בארם נהריים, הוא שמוביל בסופו של דבר להצלחת השליחות. בטחונו של מנהיג יכול לחולל שינוי
|
|
|
מנהיג שהכזיב
|
לוט היה בעל כישורים ואפשרויות להפוך למנהיג, ובשלב מסוים אפילו אנשי סדום מכירים בכך - אך בהיותו נגרר ולא גורר, הוא הופך לדמות פסיבית המגיעה לשפל המדרגה
|
|
|
ואגדלה שמך
|
הנדודים הנכפים על אברהם אבינו מוציאים ממנו את המיטב - וכך גם עלה בגורלו של עם ישראל בנדודיו בין העמים
|
|
|
טבע אנושי
|
חמשת הסיפורים הפותחים את התורה מלמדים על חולשות אנושיות עתיקות יומין, איתן גם אנחנו מתמודדים
|
|
|
על מטרות ואמצעים
|
מבריאת העצים אנו למדים על חשיבותה של הדרך - שלפעמים אינה נופלת מזו של המטרה. במציאות הארצית, הדרך מלווה בקשיים שלא פעם מסתירים את היעד
|
|
|
מנהיג שנכשל
|
התורה מכריעה בצורה חד-משמעית: כישלון חד-פעמי של מנהיג עלול להביא לכך שכל הצלחותיו הקודמות לא יעמדו לזכותו. זה מה שקרה למשה רבינו
|
|
|
אחריות אישית
|
משה הולך לעולמו - ומלמד את בני ישראל שכל אחד נושא באחריות למעשיו-שלו. אותו לקח צריך ללוות אותנו גם במעבר מראש השנה ליום הכיפורים
|
|
|