מכתב גלוי לשכן מעזה
|
האם אלה הגיבורים שלך? את הכספים שנתרמו לעזה במטרה לפתח אותה וליצור מקומות עבודה ופרנסה עבורך, לקח ה"חמאס" וניצל אותן להכנותיו כדי לתקוף את ישראל
|
|
|
על אחריות והגינות
|
הגינות של מנהיג מתבטאת בין היתר, בלקיחת אחריות מלאה ושלמה לרווחתו של הציבור שאותו הוא מוביל * אחריות, כפי שגם מעיד שמה, היא מאלף ועד תו
|
|
|
שפת הכוח
|
היצר אינו אשם בהתנהגותנו, אבל משמש פעמים רבות תירוץ לזריית חול בעיניים * היצר עצמו אינו טוב או רעישראל אומנם איננה רומא, אבל היא בהחלט דומה לג'ונגלסטן; ובג'ונגל נוהגים כמו בג׳ונגל, כשהחוק הוא אחד: החזק גובר
|
|
|
שפת הכוח
|
מדוע בישראל חייבים להפעיל כוח כדי לזכות בהגינות בסיסית ובדרישות צודקות המובנות מאליהן? מדוע שפת הכוח וכיפופי הידיים היא השפה השלטת במקומותינו? אולי כי אנחנו נהנים מזה? הביטו בכותרות העיתונים מידי בוקר ובפרצופים החמוצים מאחורי ההגה ותקבלו את התשובה
|
|
|
לעשות חשבון נכון
|
דומה שההגינות הפכה למוצר במחסור בחברה הישראלית, אבל מוצר כזה שאנחנו בכל זאת משלמים עליו, או יותר נכון על העדרו, ועוד בתוספת ריבית דריבית * מי שחושב שיחסוך לעצמו זמן וכסף וכן את מה שבעיניו הוא הנורא מכל - "החשש להיחשב פראייר", מוצא עצמו בסיכומו של חשבון משלם את כל אלה גם יחד
|
|
|
שני עמים
|
בישראל חיים היום שני עמים * אלה לא היהודים והערבים; אלה גם לא החילונים והחרדים ואף לא השמאל והימין, אלה הם העם המתחשב והעם המתעלם * העם שיודע שהוא לא חי לבד והעם שלא סופר אף אחד
|
|
|
עכשיו ההזדמנות לאמנת ההגינות
|
אם מישהו סבר שעוצמתו הפיזית, הפוליטית או הכלכלית מאפשרת לו להתעלם מן הזולת או מצרכיו, בא משבר הקורונה והעמיד אותו במקומו ולימד אותו פרק בענווה, ביחסיות ובמגבלות הכוח
|
|
|
כשהמוזות שותקות - התותחים רועמים
|
כשחוסר ההגינות שולט בכיפה, איש איש דואג לעצמו (גם כדי שלא ירגיש "פראייר" - הפחד הלאומי הישראלי) והלכידות החברתית נפרמת. צחוק הגורל הוא שבסופו של דבר נמצא שלא רק שפגענו באחרים, אלא פעלנו גם בניגוד לאינטרס שלנו ופגענו בעצמנו
|
|
|
כל ישראל מדביקין זה את זה
|
ההתמודדות עם הנגיף מתחילה בהתנהגות אחראית והוגנת של כל אחד מאיתנו * כלל הסולידריות "כל ישראל ערבין זה לזה", או בשפת המוסקטרים "אחד למען כולם וכולם למען אחד", הוא גם סוד חוסנה והתנאי לקיומה של מדינת ישראל
|
|
|
|
מה זה "בני-אדם"
|
הלל הזקן קבע את כלל היסוד בהגינות: "מה ששנוא עליך אל תעשה לחברך" * מיק"ה - המרכז לקידום ההגינות בישראל - הגדיר הגינות כ"התייחסות לזולת בכבוד, ביושר ובהתחשבות, מבלי לנצל חולשות או מצוקות"
|
|
|
הפתרון נמצא מחוץ לפוליטיקה
|
למעלה משני שלישים של הציבור הישראלי נתנו למערכת הבחירות 2019 ציון נכשל בהגינות * דומה שהציון הולם גם את התנהלות המערכת הפוליטית ביומיום * הפתרון נמצא מחוץ למגרש הפוליטי
|
|
|
משפט ללא מצפון
|
במציאות הישראלית הנוכחית, יותר משנחוצה קריאה למחוקק להוסיף חוקים, דרושה קריאה לכלל ציבור האזרחים להקשיב יותר לקול הפנימי של מצפונם ולהנחות את התנהגותם על-פי כלל ההגינות של הלל "מה ששנוא עליך אל תעשה לחברך"
|
|
|
דוז פואה בהגינות
|
מציאות ישראלית המשופעת בגילויים מכוערים כאלה, אינה חייבת עוד להמשיך ולייצג אותנו; קודם כל מפני שהיא פוגעת בנו, הישראלים, ומאמללת את חיינו, עוד לפני שהגענו לבחון את השפעתה על התיירים
|
|
|
תחרותיות – המכשול להגינות
|
הלקח החשוב של המונדיאל - להתמודד בהגינות - הולך איתנו גם למערכת הבחירות לרשויות המקומיות * כיצד נשכנע מועמדים ורשימות שהתמודדות הוגנת לא תגרום להם "להרגיש פראיירים"
|
|
|