יוסי אלפי מתבלבל בעובדות
|
מספר הסיפורים יוסי אלפי כותב על חג החנוכה בהקשר למציאות של היום, על דתיים וחילונים, על בני האור ובני החושך, ועל הרצל ובן-גוריון של בית שני * ומסכם: "היום אנחנו חוגגים את חג החנוכה וחוגגים את מלחמת האור על החושך כשהיוצרות מבולבלות לחלוטין"
|
|
|
מי אשם בהתאבדותו של השופט מוריס בן-עטר?
|
במקום שבתי המשפט יפתרו סכסוכים וירחיקו מן החברה גורמים עוינים, הם עברו לניהול אקטיבי של המדינה. כתוצאה מכך נוצר העומס האדיר על השופטים, עימו לא הצליח מוריס בן-עטר להתמודד
|
|
|
ברכת הדרך של משה רבינו לעם ישראל
|
אחרי שהאב הדריך וחינך את בנו, מגיע השלב שבו הבן עוזב את הבית. ברגעי הפרידה מזכיר האב לבן, שלא ישכח את כל מה שהוא למד, בעיקר כשהוא מגיע להחלטות חשובות בחיים * מעט לפרשות נצבים-וילך
|
|
|
בזכות מה הגענו לאן שהגענו
|
הדור שסבל בגלות יודע היטב כמה רע היה לו שם, אבל הדור החדש שגדל בחברת שפע מתחיל להתנתק מהעבר. אז איך מזכירים לו מאיפה הוא הגיע? * מעט לפרשת כי תבוא
|
|
|
בניית החוסן החברתי
|
74 מצוות בפרשת השבוע - חוט השני שעובר ביניהן הוא בניית החוסן החברתי של עם ישראל * מעט לפרשת כי תצא
|
|
|
חידושים בארץ ישראל
|
עם הכניסה לארץ, עם ישראל מגלה פתאום מציאות לא מוכרת בה הוא צריך לשלוט ולהילחם. גם הכוחות הרוחניים שבארץ עלולים להיות הרסניים. יש דרך להתמודד * מעט לפרשת שופטים
|
|
|
|
האחיזה בארץ ישראל
|
כיצד לשמור על אחיזתנו בארץ ישראל, בנושא זה עוסק החלק השלישי בנאומו הארוך של משה רבינו * מעט לפרשת עקב
|
|
|
כיצד לשמר את הלאומיות?
|
לדור הראשון שנכנס לארץ היו חזון ואידיאלים. איך ניתן להעביר את הרעיונות האלה גם לדורות הבאים? * מעט לפרשת ואתחנן
|
|
|
סידור הדברים
|
הנאום הארוך ביותר בהיסטוריה נמשך על פני ארבעים ושבעה יום, ונאמר על-ידי מי שהגדיר עצמו כבד-פה וכבד-לשון. על מה היה לו לדבר? * מעט לפרשת דברים
|
|
|
כשכהכסף חשוב יותר
|
מה קורה כשבחברה חלוצית יש אנשים שה'ביזנס' מעניין אותם יותר מאשר המשפחה שלהם? גם אותם אפשר לחנך * מעט לפרשות מטות-מסעי
|
|
|
יחיו הקנאים
|
לעתים מתרחש פשע אבל ידי השלטון כבולות והוא אינו יכול לטפל בו. במקרים כאלה מותר ואפילו חובה על האזרח הקטן לקחת את החוק לידיים ולמנוע את הפשע * מעט לפרשת פנחס
|
|
|
יועץ אסטרטגי ושמו בלעם
|
כשלא מצליחים לנצח את עם ישראל באמצעים קונבנציונליים, מביאים שחקן חיזוק שינהל מלחמה מלוכלכת * מעט לפרשת בלק
|
|
|
להחזיר את החוסן הלאומי
|
עם ישראל עמד על עברי פי פחת. יחסי החוץ היו כישלון, הדבק החברתי נעלם והפסיד במלחמת פתע; אלא שאז בא המפנה מתוך העם, מלמטה * מעט לפרשת חוקת
|
|
|
לא כל בני האדם שווים
|
הגישה לפיה "כל בני האדם שווים" לא נוסדה במהפכה הצרפתית, היא התחילה ביש"ו שהפיץ את גישתם הפסולה של קורח וקין. את פרי ביאושיה אנו סובלים עד היום * מעט לפרשת קורח
|
|
|
העסק הביש
|
משימת מודיעין בעורף האויב מתנהלת כמו טיול תיירים בחו"ל * אז מי נתן את ההוראה? * מעט לפרשת שלח
|
|
|
|
הנזיר
|
לקראת סוף ענייני המשכן דנה התורה גם במי שרוצה להוסיף על עצמו איסורים * מיהו הנזיר? ומה מעמדו? * מעט לפרשת נשא
|
|
|
הסידור הפנימי של עם ישראל
|
ספר במדבר פותח בסידור העם סביב המשכן. מתוך סידור זה ניתן ללמוד מי צריך להוביל את עם ישראל * מעט לפרשת במדבר
|
|
|
מה מוסרי בעבד כנעני?
|
בישראל, כמו בכל העולם המערבי, יש חוקים נגד עבדות. התורה, שהיא המוסר האלוהי, מתירה קנייה והחזקה של עבדים. אז מה אם כן מוסרי בשלילת החירות מאדם אחר? * מעט לפרשות בהר-בחוקותי
|
|
|
הבריחה מצרות החיים
|
החיים מלאים נפילות וסיבוכים. על האדם שנמצא בתוך הקודש אסור לבוא איתם במגע, הוא צריך להשפיע את הקודש אל החיים * מעט לפרשת אמור
|
|
|
הדרך אל הקודש
|
הפרשה המרכזית בתורה (אם לא לפי התוכן, אז לפחות לפי המיקום) מכילה עשרות מצוות מכל תחומי החיים. במבט עמקני נראה שכולן מכוונות אל אותה מטרה * מעט לפרשות אחרי מות-קדושים
|
|
|
ברית מילה - סגולת עם ישראל
|
ברית המילה מלווה את היהודי החל מיומו השמיני ועד לסוף חייו, הוא לא יוכל לברוח ממנה. כך גם סגולת ישראל שבו * מעט לפרשות תזריע-מצורע
|
|
|
|
עבודת המקדש אינה פגאניות
|
הקרבת קורבנות בעם ישראל שונה מהותית מהפולחן הפגאני של עובדי עבודה זרה. ההבדל נעוץ במגמת המקריב ובמטרת הקורבן * מעט לפרשת ויקרא
|
|
|