המרקיז לפיד
|
אילו היה בחור כמוהו בן למשפחה משכבת המצוקה, הוא היה מוצא את עצמו כשוליה באיזה מוסך לפחחות, אולם ליאיר שלנו היה פאפה בעל מעמד בתקשורת
|
|
|
אהבה במסתרים
|
חיוך קל הסתמן על פניו החיוורים של שלמה בשעה שלבו זימר ברכת הודיה לבורא, אולם האירוח בביתו של אנטוניו העיב קצת על מצב רוחו * כי מאז שנשבה הוא ניזון מדברי חלב, ירקות ופירות בלבד
|
|
|
סיפור עממי ממקור מרוקאי
|
"ברוך שהעלני מבור תחתיות", הוא קרא בחיוך של שביעות רצון כמאמין עדיין שהיה במדור השדים * "וְחִתִּתָּנִי בחלומות", ציטט הזקן מספר איוב (איוב ו' יד)
|
|
|
נביחות השמאל הרדיקלי
|
אחדים מן השמאל הרדיקלי הם אותם תלמידים פורקי עול, שעליהם דברתי קודם, הישגיהם בלימודים היו תמיד מתחת לממוצע. רובם מתפרנסים היום מעסקי בידור, או אמנים כפי שהם מכנים את עצמם. התואר אמן נוסך בהם תחושת עליונות כפיצוי לבורותם
|
|
|
"ראש בראש"
|
הדעה שישראל חייבת להשיג שלום בכל מחיר בשל מעמדה כמדינה חזקה, היא נחלת מדושני עונג, שמוחם מרחף בין הזיה למציאות. לעומתם יש אחרים שהלחות הטבעית עדיין זורמת בעורקיהם, ואף שמודעים לעוצמתה הצבאית של המדינה, הם עדיין חרדים לגורלה
|
|
|
מה נשתנה יום הזיכרון לרבין?
|
ביום הזיכרון לשואה וביום הזיכרון לחללי מערכות ישראל מציפים אותנו רגשות לאומיים * יום הזיכרון ליצחק רבין נגוע באווירה שמחללת את זכרו של האיש
|
|
|
|
|
|
ואת הצפוני ארחיק מעליכם (יואל ב כ)
|
בן אחד במשפחה, שמו צפון * הוא מזדהה עם השכנים ורואה במשפחתו אלימים ותוקפנים * לא עוזרים לא טענות המשפחה כי אן מדובר באלימות אלא בהשבת גזילה * משל
|
|
|
הזמר האמיתי של הפיוט המרוקאי
|
יוסף עמר, אמרת דברים שאחרים צופנים בלבם מחשש לתת להם ביטוי גלוי כמוך. זכרך כחלוץ המורשה הפיוטית של יהודי מרוקו ייחרת בלב אלה האוהבים מורשה זו * לזכרו של הזמר ג'ו (יוסף) עמר
|
|
|
האיסלאם בראי ימינו
|
האיסלאם, לא זו בלבד שעדיין קופא על שמריו וגודר את עצמו בפני הקדמה של העידן החדש, אלא אף נוטה יותר לקנאות חשוכה * במרוקו, למשל, היהודים לא הציגו מעולם תביעה להכיר בזכויותיהם כמיעוט לאומי, כפי שערביי ישראל תובעים בעזות מצח * האיסלאם הערבי חד הוא בקנאותו החשוכה, בחוסר סובלנותו, בהתפארותו החצופה ובשנאתו לקדמה, לכופרים וליהודים בפרט
|
|
|
לזכרו של רבין ז"ל
|
הוי רוצח ארור, חלאת המין האנושי. ראה מה עוללת לי. פועלך הנתעב, פרי נשמה טמאה, הבאיש את ריחי בעיני רבים מבני עמי, שביני לבינם רב המשותף מן המפריד. אומנם ההגונים שביניהם מודים שאינני אחראי לְמַעֳשֶךָ, ומגלים נכונות לטהר את האווירה מן העוינות, אלמלא אותם נהנתנים ששנאתם גלויה אלי באשר אני יהודי שורשי האוהב את עמו ואת מולדתו - מעין שנאת חנם. הללו מונעים ביודעין כל צעד שעשוי לקרב לבבות.
|
|
|
עול גויים
|
שני המנחים באותה תוכנית ערכו עימות בין אישה יהודיה ועיתונאי ערבי בקשר לפרעות של יום כיפור, והשתדלו כיד השמאל הטובה עליהם לגלות סובלנות רבה כלפי העיתונאי כשרוב שאלותיהם הופנו ליהודיה
|
|
|
על ציונות והדוניזם
|
הקבוצה שעליה ידובר כאן בנויה מאלה המנסים להתחזות לאינטלקטואלים, ביניהם כמה בדרנים וְזַמָּרֵי האופנה שהשכלתם רדודה, במיוחד בכל הנוגע לתולדות עם ישראל וליצירתו הרוחנית שהם אבן הפינה של הציונות
|
|
|
|
האישה בספרות העיון של חכמי מרוקו
|
האם הדעה הרווחת בדבר מעמדה הנחות של האישה בקרב עדות המזרח ומרוקו בפרט נכונה? * במאמר זה מוצגים מחקריהם של א' שטאל וא' בשן הסוקרים דעה זו ומגלים לנו דברים חדשים על כשפים וקמעות על-מנת לזכות באהבה, על נשים "מבישות" ועל נשים עשירות ומשכילות במרוקו הישנה
|
|
|
"היו צָרֶיהָ לראש" [איכה א, ה]
|
בילדותי, צרינו היו הגויים המרושעים נציגי השלטון שונאי ישראל, אך כיום, המֵצֵרִים אינם גויים, אלא אלה הגורמים למצוקת הלשון העברית והנם אנשים המוחזקים כאינטלקטואלים, או כאלה המתחזים לכך. ביניהם אנשי הבוהמה, פוליטיקאים ואנשי התקשורת * מאמר זה מופנה לא אֵליהם אלא אֲליהם וגם אֲליכם...
|
|
|
העדה המרוקאית - זהות דהויה
|
יהדות מרוקו האמיתית זוכה בימינו למחקר רב ענפים: הלכה, יצירה פיוטית, ספרות המחשבה ופולקלור. אך הדם של תחומים אלה אינו זוכה להגיע לציבור הרחב, משום שהמימונה, הכישוף, פולחן הצדיק וזמרי שדרות מעיבים עליו
|
|
|
פורע חוק נשכר, שומר חוק נעכר
|
הצדיק הסובל מקבל עליו את הדין ללא תרעומת מתוך אמונה בצדקתו של האל. אולם כשתופעה זו נובעת מן החוק האזרחי, שום הסבר אינו ראוי לשכך את התרעומת, ולא נותר למקופח על-ידי החוק, אלא לחרוק שיניים
|
|
|