הפנימיות שבמעשה
|
על ההבדל התהומי בין עפרון לאברהם אבינו ותלמידיו * השוני בין תחילת משא-ומתן לסופו, דורש ביאור, כאשר התורה הקדושה שהיא ספר הדרכה, מה באה היא ללמדנו?
|
|
|
כוחו של דיבור
|
על עוצמתו וגדלותו של האדם, ניתן ללמוד בפרשת מצורע. זאת, במידה וישמור על פיו, ולהפך - שפלותו של האדם במידה ואינו עושה כן. "מצורע" מלשון "המוציא - רע" - שנאמר - "כל האומר לשון הרע עובר בחמישה חומשי תורה"
|
|
|
הצעה שנולדה בחטא
|
הצעה הועלתה על-ידי אינטרסים פוליטיים מובהקים של מפלגות בודדות, הרוצות להתחזק על-חשבון מפלגות אחרות שיכולות להינזק מאוד במידה שההצעה תתממש
|
|
|
היהדות כולה - על רגל אחת
|
ממש כפי שהתורה ניתנה בשני לוחות הברית, אלה ש"מזה ומזה הם כתובים" * כי רק בקיום שני החלקים האלה יחד - יקרא האדם - "האדם השלם"
|
|
|
יאיר לפיד - מסקנות שגויות
|
בזכות מסירות נפשם של אבותינו הגענו עד הלום. בלעדיהם המדינה יכלה להישאר בממדיה הצרים * מכתב גלוי ליאיר לפיד
|
|
|
|
|
|
עיתונאים, תרדו מהעץ!
|
לאחרונה אנו עדים לעיתונאים מסוג אחר * עיתונאי ברדיו ממלכתי (לא מסחרי) ופרשן בעל מוניטין וניסיון רב, אומר את דעתו בריש גלי, בלי בושה * נגד כל המוסכמות שהיו קיימות ושצריכות להיות קיימות גם כעת * שהרי שום דבר לא השתנה מהנורמות העיתונאיות, מלבד העיתונאים עצמם
|
|
|
צניעות, בבקשה!
|
מיכה הנביא יכול ללמד את מנהיגינו את הכלל החשוב ביותר בתפקידם: "הַצְנֵעַ לֶכֶת" * מלבד מוסר זה, עליהם לקחת דוגמה ממנהיג עצום שידע כיצד לשרת את "נתיניו" * מי האיש? החפץ חיים
|
|
|
הכר 'עצמך'-'זולתך'
|
אם יכיר האדם את ערכו האמיתי וללא שמץ של יוהרה וגאווה, הרי שאז יראה הוא גם את מעלת חברו, ולא רק של עצמו
|
|
|
שנה חדשה, גישה חדשה
|
אדם יכול לרכז מסביבו ימים ולילות של מאמץ על-מנת להשיג את מבוקשו, לשם כך הוא אינו בוחל במאמצים כבירים. אומר לו הבורא: אל תחפש רחוק, "כי קרוב אליך הדבר מאוד" * מאמר לקראת ראש השנה
|
|
|
כוחו של יחיד!
|
בימים מיוחדים אלו - ימי הדין - בהם הבורא דן את כל העולם כולו ובראשם את האדם, עלינו מוטלת החובה לא רק כלפי עצמנו, כי אם כלפי הסובבים אותנו, חברינו, שכנינו ובני משפחתנו. ובמיוחד בתקופת המשבר החינוכי בה מצויים אנו, מחויבים אנו לפעול לשיפור המצב ולקירוב לבבות, כל אחד כפי יכולתו
|
|
|
די, נחזור לשפיות!
|
אין ספק כי העבריינים דינם לעונש, אך בל נשכח שהכל נועד למטרה אחת: להענישו על מעשיו מחד, ומאידך לתקן ולכוון את העבריין הנאשם ולהשיבו למוטב בכדי שיוכל להמשיך הלאה את חייו עלי אדמות מבלי "לדרוך" שוב על אותן העוולות שיצאו מתחת ידיו
|
|
|
הבסיס לקבלת התורה
|
תורה בלי היסוד של "בין אדם לחברו" - בלי שמירה של מצוות של בין איש לזולתו - אינה תורה. יכול אדם להיות ידען גדול בתורה, למדן ודרשן גדול, אם הוא לא מקפיד במצוות שבין אדם לחברו - התורה שלו אינה תורה שקבלה משה בהר סיני
|
|
|
|
אפקט אסטרטגיית השנאה
|
מה המכנה המשותף בימים אלה בין ציפי לביבי? תשובה: לשלול את השונה מהם, במיוחד קבוצות אוכלוסיה שאוהבים לשנוא. קרי: הדתיים-חרדים ואנשי הימין (שומרי ארץ ישראל (מצד ציפי) והלוחמים למענה (ביבי)
|
|
|
|
נסיכים, נמאסתם!
|
אין לי ספק כי אילולא ראש הממשלה אריק שרון היה קם ממקום חוליו והיה מקיים מסיבת עיתונאים בעת הזאת היה מרעיף בקולו לעבר העיתונות בכללה: "מה קרה לכם, השתגעתם?". ואכן העולם השתגע. חלק מהשיגעון כנראה הגיע גם למחוזות מסויימים בארצנו הקטנה ורווית היצרים
|
|
|
חתן בראשית
|
חסד גדול עשה ה' איתנו בנתנו לנו את חודש האיתנים - חודש תשרי על כלל שרשרת חגיו, כאשר על האחרון שבהם - חג שמחת תורה אמר רבי ישראל סלנטר זצ"ל: "מה שהסכל (הטיפש) לא ניצל ברגעים הגדולים של יום הכיפורים, החכם יכול לנצלם ביום שמחת תורה". יום זה הוא הזדמנות אחרונה לאדם להתקרב לבורא ולצאת ממנו עם שנה מובטחת, אם ינצלו כראוי, מתוך שמחת התורה
|
|
|
|
אוי, זעקי ארץ
|
מנהיג שכל מאוויו הוא רק טובת עצמו, מנהיג שדרס כל ערך מוסרי עבור מטרה אחת ויחידה - "הישרדותו הפוליטית האישית", יהיה מוכשר ככל שיהיה - הוא חוטא לתפקידו הרם
|
|
|
המנהיג האידיאלי
|
לא כל אחד ראוי להיות מנהיג. מנהיגות נבנית בשילובם ומיזוגם של מעלות רבות. מנהיגות - הינו זכות, גם אם עם כל הכבוד והתהילה, ישנם מסביב כאבים רבים שהינם בגדר "אין הנזק שווה בנזק המלך",
|
|
|
הבסיס לצמיחה רוחנית
|
מדוע מתו 24,000 מתלמידי רבי עקיבא בין ימי הפסח לשבועות? * אדם יכול האדם להתעטף באצטלה של מורם מעם ואיש רוח אשר ידע רב לו בכל חלקי התורה, ויישאר בגדר נבל ברשות התורה - רחוק מאד מקדושה, אם אין לו התנהגות נאותה ההולמת את ערכי התורה
|
|
|
לב לבייב, כמשל
|
אולי הבעיה היא אצלנו - במנטאליות שלנו ובכמה מנהגים מכוערים שאולי קצת השתרשו בנו מעבר למידה
|
|
|