ציד רקטות מוטמנות: הרג ללא תועלת ביטחונית?
|
השאלה המרכזית המרחפת באוויר היא האם זה מוסרי בעינינו שעשרות ואולי אף מאות ילדים, נשים וגברים חפים מפשע נהרגו ברצועת עזה כדי שמלאי הרקטות של חמאס יצטמצם לתקופה קצרה ביותר ואז ישוחזר
|
|
|
|
מחווה פלסטינית-בדואית להוקרת פעילי זכויות אדם
|
חגיגת חאפלה בכפר הפלסטיני-בדואי חאן-אל-אחמר (ליד כפר אדומים), כתודה של ראשי הכפר לפעילי זכויות אדם שסייעו לכפר, וביניהם גם אנו, "שומרי משפט - רבנים למען זכויות אדם", לצד ארגונים איטלקיים ונציגי או"ם
|
|
|
כשהרב פוגש את האימאם
|
הרב יחיאל גריינימן נפגש עם האימאם מוראד עודי, הביע צער על השריפה במסגד בחווארה, ותקווה שלא מדובר בהצתה מצד יהודים * האימאם הודה לרב, והדגיש כי האיסלאם מורה גם הוא על החובה לכבד את כל בני האנוש
|
|
|
מסמלים את המאבק לשלום
|
פרס ע"ש מהטמה גנדי ניתן לארגון "שומרי משפט". בהסבר נאמר: "הרבנים אשרמן ובנדל מסמלים את המאבק למען דרכי פעולה לא אלימות להפסקת דיכוי הפלסטינים בישראל" * מדובר בהכרה בינ"ל נוספת בתפקיד הארגון בקידום ועידוד דרכי פעולה לא אלימות
|
|
|
"זאת לא גזענות, זאת הישרדות"
|
כמעט כל קבוצה גזענית בעולם ידעה לנמק היטב את הגזענות שלה כהגנה עצמית הכרחית: גזענות או נמות * אז האם גם לגרמנים לא הייתה ברירה? האם גם שם בהישרדות היה מדובר? או שמא הגזענות מטבעה משתמשת בחששות קיומיים?
|
|
|
לא להוקעת הגזענות
|
יש להבדיל בין גזענות "רגילה", הצומחת בקהילה מוזנחת, ענייה ומפוחדת, כבשכונת התקווה, לבין גזענות של שנאה ופשיזם, כשל ח"כ מיכאל בן-ארי, שהיא הראויה להוקעה
|
|
|
משאל עם על שינוי המשטר
|
מזה עשרות שנים ישראל היא הדמוקרטיה היחידה בעולם המקיימת משטר אפליה ממוסד ומוצהר * חברי הכנסת שקיבלו את חוק משאל העם, לא בחרו להפעילו גם על הכיבוש, המשנה את המשטר של ישראל * אולי הגיע הזמן?
|
|
|
מדיניות אפס הסיכונים - מסוכנת
|
המדיניות משרתת את מי שנוח להם להאמין שהסכסוך שבו אנו נמצאים חסר פתרון, ולכן כדוחה כל עיקרון מוסרי; את מי שנוח להם כי זכויות אדם - ולא דיכוי ואפליה - יוצגו כגורם העיקרי לאיומים עלינו
|
|
|
|
סליחה על קורבנות אוסלו
|
על קברניטי השמאל לבקש סליחה שנהגו בחוסר אחריות, בכך שהכניסו כלי משחית לאזורנו ושינו הסדרים ביטחוניים, בלא שהכינו את הקרקע ואת מנגנוני ההגנה המינימליים
|
|
|
המנעד היהודי-דמוקרטי
|
הוויכוח הער הנוכחי: האם האופי היהודי-דמוקרטי של מדינתנו נבדל מאופיין של מדינות דמוקרטיות אחרות, והופך אותה למדינה מדירה ומפלה מעצם הגדרתה?
|
|
|
הם חותרים תחת זהותה של המדינה
|
מסתבר שכל הקבוצות בחברה הישראלית חותרות תחת זהותה ואופיה של המדינה, פשוט כי זהות ואופי כאלו מעולם לא התגבשו * הדיון הציבורי על אופייה של המדינה הוא דיון חשוב, הוא לא בגדר חתרנות
|
|
|
גם לחופש הביטוי יש גבולות, גבולות של הפחדה
|
העובדה שכלום לא מוסדר באופיה של המדינה מובילה לכך שגם אין קווי יסוד * לוואקום הזה נכנסים ארגונים ותנועות שמנסים לנסח כללים במקום בו נמצאים דפוסים נגררים או הסדרים זמניים
|
|
|
הפעולה הבלתי-אלימה נחטפה לצורכי תעמולה
|
לא היה פה טבח של פעילי שלום הפועלים בהתנגדות אזרחית בלתי-אלימה, אבל גם לא לינץ' של מי שנקלעו באקראי לספינה, ובוודאי שלא שמירה על חוק וסדר * היה קרב של לוחמי גרילה ולוחמי קומנדו, בתוך ספינה שיש בה גם פעילי שלום, כשכל הסיפור מכוון מראש לתקשורת הבינ"ל
|
|
|
תסמונת דחוח הלוי
|
ראוי שישכילו ארגוני זכויות האדם להקים גוף כלשהו שיפעל בשקיפות לנטר את הדוחות והתחקירים והפעולות של הארגונים השונים, לפחות באופן מדגמי, ולפרסם דוחות על הדוחות
|
|
|
סנקציות בינלאומיות - הניתוח הצליח, החולה מת
|
מלחמת "עופרת יצוקה" הייתה מוטעית בעיקר משום שהרקע לה היה בעייתי עד כדי הגלשת ישראל למסלול המהיר לבידוד בינלאומי * עוד כמה כאלו, ואנחנו עלולים להיות שם * זו סכנה גדולה, וצריך לשאול האם אי-אפשר היה בלעדיה * על פניו נראה שאפשר בהחלט!
|
|
|
תשכחו מזה - לא יהיה פה שלום
|
ניתוח של תפישות המנהיגים הדומיננטיים אצל הפלסטינים (כולל אבו מאזן) והישראלים (כולל לבני וברק) לגבי ההסדר הראוי בינינו לבין הפלסטינים, מצביע על היתכנות מבנית קלושה לשלום מוסכם בזמן הקרוב
|
|
|
מי מפחד מביטחון?
|
שמאלנים רבים עושים את הטעות - המהותית וההסברתית כאחד - ומצמצמים את סוגיות הביטחון לסוגיות של זכויות אדם * אם אין לנו ביטחון, הם אומרים, זה משום שאנו מפירים זכויות אדם באופן שיטתי, ונוהגים בחוסר הוגנות מול הפלסטינים
|
|
|
די לכופף אמת למטרות פוליטיות
|
כדי שנוכל כחברה לפתח תוכניות יותר ויותר טובות לעתידנו, נצטרך, לצד המחלוקות הערכיות שאינן מצטמצמות לדיון עובדתי והיסטורי, גם למצוא דרך הגונה יותר לתאר ולנתח תהליכים היסטוריים שלא מהזווית הצרה של איך זה יועיל למפלגה\תנועה שלנו
|
|
|
המלחמה בטרור תאפשר זכויות אדם
|
תקופת אוסלו קבעה את המשוואה המדומה - זכויות אדם או ביטחון * ביטחון צריך להפסיק להיות מילה גסה - או לא רלוונטית - בקרב שוחרי הזכויות
|
|
|
אם תרצו לסכן את ביטחונה של ישראל
|
החזון של "אם תרצו", הפוך לחלוטין מהאימרה של הרצל: הוא חזון קצר רואי ומסוכן, עומד בסתירה לרוח ערכי הליבה הישראליים המגולמים בהכרזת העצמאות ומסכן את ישראל שלא לצורך
|
|
|
|
המלחמה כקמפיין הסברה מדמם
|
עם פתיחת המבצע בעזה יש להציב יעדים ברורים לא בתחום ההפגזה אלא בתחום ההסברה – איזה מסר אנו רוצים להעביר לעם הפלשתיני?
|
|
|