|
מה בין אשת קורח לאשת און בן פלת
|
מרד קורח ועדתו היה מן האירועים הדרמטיים והטרגיים שטלטלו את עם ישראל במדבר * שני אישים בלטו במאבקם נגד משה, אהרון והקב"ה: קורח ואון בן פלת. וראה זה הפתעה. קורח - אבד מן העולם ואון - ניצל מאבדון * מי עמד מאחורי התופעה הלזו? - כמובן, נשותיהן
|
|
|
משמעותו של לחם הפנים
|
"לחם הפנים" נחשב ל"אחד מעשרים וארבע מתנות כהונה" * את הביטוי "לחם הפנים" תירגם יונתן בן עוזיאל כ"לחמא גוואה" ("הלחם הפנימי") ובכך יש מעין ציון טכני למיקומו של ה"לחם" בהיכל פנימה בדיוק כמו "מזבח הזהב" שאחד מכינוייו היה "המזבח הפנימי"
|
|
|
בעיני המשפט
|
השופטים מצווים להעניק משפט הוגן לכל אדם שהרי "עד האלוהים יבוא דבר שניהם". עליהם להיות ערניים לכל תזוזה המתרחשת באולם המשפט כדי להוציא לאור משפטי צדק, בעיקר בדיני נפשות
|
|
|
כמה גדול כוחה של בחירה נכונה
|
על יהודי לזכור שהוא משתייך לעם הנצח שאינו פוחד מדרך ארוכה, גם אם היא קשה ולא נעימה. זאת משום שבחירה נכונה ונכוחה היא כמו אלומת אור הבוקעת ומאירה, ובעיקר "מגרשת את החושך"
|
|
|
ויחזו את האלוהים ויאכלו וישתו
|
אדם שאינו מקיים ומבצע את המצוות הקשורות לאכילה ושתייה ואינו מרגיש את "קרבת האלוהים" אף בהקשר הפיזי הלזה, עליו אפילו לא נאמר: "ידע שור קונהו וחמור אבוס בעליו"
|
|
|
בעלי החיים כמקל העונשין של הקב"ה
|
מכת הצפרדע הייתה מכה קשה ביותר ואין זאת סתם "יד המקרה" שמילת הצפרדע / הצפרדעים חוזרת 11 פעמים. אין כל ספק, שחזרה מרובה זו באה ללמדנו ולהשריש בליבנו את גודל ועוצמת המכה שניחתה על המצרים
|
|
|
מה לעניין נמר אצל חג החנוכה
|
'צבא' ואשר שררה בקרב החשמונאים" (מדרש גם) צמחה, נבטה ונבעה עזות חיובית. במסירות ובתעצומות נפש להפליא ו"בקימום הריסות" נפשיים וגשמיים כאחד, הלוחמים המכבים מבית חשמונאי והמצטרפים אליהם "קמו מן העפר", שינסו מתנים, אזרו כגברים חלציים ונלחמו בחירוף נפש כנגד אוייב אכזרי, עתיר ניסיון קרבי ומצוייד כדבעי בנשק ובארסנל תחמושת אדיר
|
|
|
אמונה שעמדה במבחן הזמן
|
אבותינו ואמותינו סללו לעצמם, כמו גם לנו כצאצאיהם את הדרך הישרה והנכוחה, דרך האמונה הצרופה בבורא עולם גם במשך "שנות אלפיים".. זכה אברהם לכינוי הנצחי והאלמותי אבינו, כי הוא היה הראשון אשר סלל לעצמו, לבני ביתו ולכל מי שסבבוהו והכירוהו, כמו גם לצאצאיו בני העם היהודי את דרך האמונה המוחלטת והאולטימטיבית בבורא עולם
|
|
|
בוא וראה כוחה של אחדות
|
הקב"ה בורא ויוצר עולם כדי שבני אדם ישבו יחדיו, יישבו את המחלוקת ביניהם וייצרו עולם הרמוני, פורה ומפריח וכשהקב"ה ראה את בני טיפוחיו "מפספסים" את "הנקודה החשובה" ביותר, הענישם בחורבן טוטלי
|
|
|
משה רבינו כמודל של צניעות, ענווה ופירגון
|
על משה רבינו ודמותו הרבגונית והמיוחדת שאדם מן השורה יתקשה לשערה ולאומדה, כבר נכתבו הררי מידעים, פרשנויות ומאמרים * פעמים נדמה, שכאשר באים ורוצים להוסיף עוד אפילו "קורט לבונה" [מנחות א, ב'] לדמותו של משה נמצאים בחינת "כל המוסיף - גורע"
|
|
|
"וילך משה" כמוטיב מנחה לעם ישראל
|
מה עושה משה רבינו בשעות האחרונות לחייו? הוא אינו מתפנה לעיסוקים פרטיים הנדרשים באופן הכי טבעי מאדם שעומד להיפטר מן העולם הזה. משה לא מביע ייאוש, רוגז וטרוניה כלפי הקב"ה וגזירתו הקשה שלא להכניסו לארץ עם בני עמו. אדרבה, הוא הולך ואוסף...יהודים
|
|
|
מצוות התשובה: מעמדה, כוחה ומיוחדותה
|
אין כל ספק שמעמדה, כוחה ומיוחדותה של מצוות התשובה יפה וגדול הוא שבעתיים כשהדבר מלווה ומשולבים בו ערכים לא פחות חשובים כגון: אחדות, ערבות הדדית, אחריות גלובלית וכיו"ב
|
|
|
|
חובותיו של המלך כערכים מלמדים ומחזקים
|
מלבד היות המלך בחיר האל ומשמש כמנהיג מדיני לעם, הוא אמור ואכן, הוא משמש כ"מקור לא אכזב" של דוגמה חיובית לנתיניו. מודל לחיקוי חיובי. חובותיו, כמו גם זכויותיו המיוחדות של המלך הינן מלמדות, משכילות, מעצימות ומחזקות את עם ישראל . עליו מוטלת החובה והאחריות להוביל את העם ולא רק להישגים מדיניים/כלכליים גרידא אלא, ואולי, בעיקר, להישגים רוחניים/דתיים
|
|
|
צו השעה - אהבת חינם!
|
העשיר ה"אנונימי" מהסיפור קמצא ובר קמצא יכול להיות כל אחד מאיתנו. לפעמים אנו פוגעים, מביישים ומלבינים את פני חברינו ברבים ובכך מגדילים ומעצימים את "שנאת החינם" השוררת בינינו. שנאה הגורמת לפירוד ולחוסר אחדות ושהייתה הגורם המרכזי לחורבן בית שני * צו שעה מתחייב!
|
|
|
חשיבותה של התוכחה והדרך הנכוחה לעשות זאת
|
במאמר תורני זה אציע לאלה שלקחו על עצמם את עניין התוכחה כדרך של תיקון מידות ומעשים. יש לעשות זאת באופן מסביר פנים, במאור פנים, באהבת הזולת וכו' ובעיקר, ברמז ולא חלילה, בדרך מבזה ומשפילה וזאת כדי שתיה תוכחת אפקטיבית
|
|
|
למשמעותה של בעירת תבערה
|
פרשת בהעלותך מתייחדת בכך שלצערנו הרב עם ישראל מתגלה בנקודות החולשה שבו, למשל: תלונות ומענות הגם שאינן מוצדקות מעיקרא. אחד מן המקומות הוא: תבערה. המקרא אינו מרחיב את העניין ורבים מן הפרשנים מתחבטים בסיפור תמוה זה * היבט נוסף להבנת העניין באמצעות הסברת מהות, מטרת ועיקר העונש
|
|
|
למה ניתנה התורה במדבר
|
אין אדם בעולם החולק ש"היה זה אחד מן הרגעים שהשפיע ושינה את מהלך ההיסטוריה האנושית ואת פני האנושות כולה", ומאורע זה מתרחש באחד מן המדבריות המפורסמים בעולם
|
|
|
קדושתו וחשיבותו של לחם הפנים
|
עצם הימצאותו התמידית של הלחם על השולחן גם בעת מסעות בני ישראל במדבר כאשר המשכן היה מפורק היא, למעשה, תכלית מצוות העשה כעדות התורה: "זאת עבודת בני קהת... קודש הקדשים. ובא אהרון ובניו בנסע המחנה... ועל שולחן הפנים... ולחם תמיד עליו יהיה"
|
|
|
"בגדי כבוד ויקר במשכן הנכבד והיקר"
|
בניית ועשיית המשכן וכליו דרשו מיומניות מקצועיות ולא כל אחד זכה להימנות ביו האומנים הדגולים תחת פיקודם של בצלאל ואהליאב. אחד הדברים המיוחדים שנעשו היו בגדי הקודש לאהרון ולבניו לכבוד ולתפארת. במאמר אתחקה אחר המשמעות של הביטוי "לכבוד ולתפארת" ואטען שלבגדים אלה הייתה לא רק משמעות חיצונית, אלא ואולי בעיקר משמעות פנימית, רוחנית אשר יכולה לשמש לנו גם היום מודל לחיקוי
|
|
|
עד היכן מגיעה עבודת ה'?
|
ניתן לראות את שפלותו ואפסיותו של האדם עד כמה הוא תלוי בסיר הבשר ובקנקן המים. כאשר רואים את המכלול הזה למדים אנו עד כמה השכינה קרובה היא לאדם. האדם יכול ומסוגל "לראות את האלוהים" בעת שהוא "אוכל ושותה" וזאת כשהוא שומר על מצוות ה' הקשורות למזון ולאוכל
|
|
|
מיוחדותו וייחודו של יהושע
|
ממקורות מקראיים אלה וממקורותיהם השונים והרבגונים של חכמינו ז"ל למדים אנו על איש מיוחד, על אישיות נאצלת העשויה ללא חת. יהושע היה יחיד בדורו וזה היה סוד קסמו
|
|
|
מיוחדותו של יתרו המיוחד
|
יתרו ביצע צעד מכריע ובלתי הפיך במסלול חייו השגרתי והיום-יומי כדי להשיג מטרה נכספת אחרת והיא "חוויה רוחנית יהודית" חוויה אחרת, שונה ואף מנוגדת לחלוטין "לחוויה הפגאנית והאלילית" שעליה יתרו גדל
|
|
|
יציאת צדיק מן העיר עושה רושם
|
רש"י: "יציאת צדיק מן המקום עושה רושם. שבזמן שהצדיק בעיר, הוא הודה, הוא זיוה, הוא הדרה. יצא משם, פנה הודה, פנה זיוה, פנה הדרה" * יעקב אבינו יוצא מבאר שבע
|
|
|