מה באמת מגיע לי
|
אברהם אבינו הוא המחנך הראשון והגדול מכולם, הוא מהווה דוגמה אישית לדבקות באמת (שפירושה דבקות ברצון ה') מפני שהיא אמת. אף פעם הוא לא טוען ואפילו לא חושב "מגיע לי" משהו, מה שה' נותן לי זה מה שמגיע לי ונכון עבורי
|
|
|
מה פירוש לעמוד בניסיון
|
הציווי הראשון שקיבל, לך לך, הפך לדרך חיים עבורו, לעולם לא להביט לאחור, לא לבקש את הנוחות שבחזרה לשגרה אלא להתמיד בחתירה קדימה. ואת זה אנחנו אמורים ללמוד מאבינו הראשון, לא להתגעגע לאתמול שלפני הקורונה ולפני הממשלה שהשתלטה עלינו, אלא לחתור קדימה
|
|
|
רוצים למצוא חן
|
לזכותו חשוב לציין שנח גם לא ניסה למצוא חן בעיני הסובבים שהלכו בדרך שונה משלו. ניסיון כזה, יש להניח, היה גורם להתקרבות שלו אליהם ולא להפך, כי הבסיס שלו לא היה יציב מספיק. בניגוד לאברהם אבינו שאליו אנחנו מתוודעים בסוף הפרשה, שמתוך המאמץ המתמיד שלו להעמיק את הקשר עם הבורא יתברך, טרח כל ימיו להפיץ את האמונה בא-ל היחיד תוך שהוא מקרב את האנשים אליו ואל דרכו ולא להפך חלילה
|
|
|
אחרי החגים הגיע
|
יכול להיות שילמדו תורה כעניין שכלי גרידא ובמקום חיים ואור ישיגו את ההפך ר"ל. רק לימוד תורה מתוך מודעות שזהו דבר ה', וקיום מצוות התורה כי זה רצונו של ה' - יזכה את האדם בהתחדשות אמיתית
|
|
|
חג השמחה על ההגשמה
|
בתורה כתוב בפירוש שהתרכזות בחומר תוך התעלמות מהרוח סופה חורבן. אבל גם מי שעדיין אינם מקבלים את התורה כאמת מוחלטת, די להם להתבונן בתהליכים שעוברת המדינה בחודשים האחרונים, וליתר דיוק בשנים האחרונות, ולנסות להסביר מה קורה כאן
|
|
|
ימים נוראים
|
מי שהובילו ומובילים את ההתרחקות הזאת דאגו מראש לחסום כל אפשרות שיתעצם איזה גוף שיוכל לעשות שינוי כזה. אדרבה, אנשיהם ניצבים בכל מוקדי הכוח ושומרים מכל משמר על ההישגים שלהם. ומי שיכול ומוטל היה עליו לחולל את השינוי הזה, לא זיהה בזמן את הסכנה שבהידרדרות הפנימית
|
|
|
בין שופרות לתיבות תהודה
|
את דברי הנביא עמוס ביחס לשופר משליכים המפרשים על הנביאים שנהגו לקרוא את העם, ובעיקר את המנהיגים, לסדר, לדרוש מהם להשתפר. לעומתם היו "נביאים" שלאמיתו של דבר שימשו כ'תיבות תהודה' עבור השלטון, שהכריזו 'הכל טוב' ואין צורך בשיפורים. אדרבה, הם טענו, יש לחזק ולהעמיק את הכיוון שבו הולכים כעת
|
|
|
חסרה הודאה וזה מסביר הכל
|
העיקר שמקיימים מצוות וגם לומדים תנ"ך ואולי גם תלמוד והלכות, זה לא מספיק? ובכן, תלוי למה * להרגשה האישית זה יכול להספיק למרבה הצער, אבל חסר הקשר עם הקב"ה ויש לזה מחירים, כי מידרדרים רוחנית ואפילו לא מרגישים שזה קורה
|
|
|
מלחמה שבינתיים אין לה סוף
|
אתה בהתעלות, הבית הפנימי שלך חדש וזה מצב סכנה, צריך לבנות מעקה שימנע נפילה. והמעקה הוא קריאה עצמית לסדר, לא להתלהב מהמדרגה החדשה, מהבית החדש שזכיתי לבנות, אלא לחתור קדימה בלי הפסקה
|
|
|
חיים בהכחשה ומגיעים להכלה
|
האמת הגלויה היא שבמקביל לתהליכי החורבן המואצים שאנחנו חווים בארץ אשר נתן לנו ה' אלוקינו, במקביל להכלת הרוע - מה שכמובן מעצים אותו יותר ויותר ומאיץ את תהליכי החורבן ר"ל - אנחנו רואים בעיניים תהליכי חורבן מהירים ויסודיים הרבה יותר אצל אויבינו
|
|
|
נמחק הגבול שבין דמיון למציאות
|
במישור הפרטי כל אחד ואחת יכולים ואפילו חייבים להתחיל לחשוב לבד, להחליט בעצמם מה טוב ומה לא בהתאם להוראות בפרשת השבוע ולהתעלם לגמרי ממה שאומרים בכלי התקשורת השונים. הם אומרים לנו מה לחשוב אבל בזיהוי המציאות אינם אומרים אמת, אומרים על הרע - טוב הוא
|
|
|
איך ממשיכים מפה
|
אדם עלול לחשוב מה כבר ההבדל אם עושים זאת כתוצאה מחיוב התורה או אם עושים כתוצאה מחיוב השכל? העיקר התוצאה, לא? ממש לא, אומר לנו משה רבנו, כשעושים מכוח חיוב התורה שומרים על מחויבות לתורה בכל הרבדים של החיים
|
|
|
אתחלתא דגאולה?
|
התורה אוסרת בפירוש לעשות שלום על בסיס שוויון בינינו ובין אומות העולם. וגם כשמדובר בשלום בין יהודים, אין הכוונה להעניק הכשר לכל "זרם חדש" ביהדות ר"ל. כפרטים, מי שהוא בן-ישראל ראוי לאהבו ולקרבו בכל דרך, אך כארגון, כ"זרם" חדשני, חובה להרחיק מכל וכל
|
|
|
על מה אבדה הארץ
|
ברכת התורה נועדה לחבר את הלומד עם נותן התורה, אבל הם למדו את חכמת התורה בלי לחבר את התורה עם מי שנתן אותה. התוצאה היא לימוד טכני, חכמה ככל החכמות. וזה רמוז במילים אֲשֶׁר נָתַתִּי לִפְנֵיהֶם, נתתי להם כדי שיפנימו אבל הם העדיפו להסתפק בחיצוניות של הדברים, במעטפת
|
|
|
ויתרו פה על העתיד?
|
רבים אצלנו ממשיכים לשגות באשליה שאנחנו פה בארץ ישראל וזה עצמו חלק מתהליך הגאולה. אבל למעשה, אנחנו בהתנהגותנו חסרת האחריות ההיסטורית העמקנו ומעמיקים עוד את מצב הגלות. הגענו כבר למצב שבו אין עוד תקווה לתיקון בדרך הטבע
|
|
|
אם ה' הוא האלוקים לכו אחריו
|
כל הכוחות החזקים במדינה, מתקשורת ועד משפט, מאוחדים בהעצמת הצד המנוגד לדרך ה' ואיתם - לפעמים שלא מדעת, משתפים פעולה רבים מהפוסחים על שְׁתֵּי הַסְּעִפִּים. ומה יעשה היהודי הפשוט ששומע ורואה בתקשורת את מה שהיא בוחרת להראות ולהשמיע לו בהתאם לקו שהיא מובילה?
|
|
|
מאחורי הקלעים
|
יש לו בעיה עם עם ישראל שהוא 'עָם לְבָדָד' ובכך למעשה הוא מתווה את דרך הלאומיות לעמים כולם. את הייחודיות הלאומית הזאת הוא ביקש לבטל בקללות שתיכנן. כשלא הצליח לו, הוא פנה לכיוון המעשי ויעץ לבלק לשלוח אל בני ישראל את בנות מואב
|
|
|
חילופי מנהיגות
|
כדי להיות מנהיג בעם ישראל חייבים לצמצם את האגו עד לביטולו המוחלט, עד כדי סירוב לקבל את ההנהגה כי בעיני עצמו אינו ראוי לכך. לעומת זאת, מנהיג עם אגו מפותח כמו של קרח, עלול לגרום חורבן ר"ל, כפי שראינו במהלך ההיסטוריה
|
|
|
השונאים והמנהיג החלופי
|
זה התהליך הנפשי שעובר כל מי שמחליט להשליט את שכלו על הוראות התורה, כלומר לבחון את המצוות בשכל האנושי ולהחליט מה מתאים לו ומה לא; אילו מצוות תקפות גם היום, במציאות המודרנית, ואילו פג תוקפן במציאות הזאת
|
|
|
לא בגדו, רק נחשפו
|
העונש הזה החריד אותם והם התחרטו והכריזו שמוכנים לעלות לארץ מיד, מה שמוכיח שהעדר האמונה לא היה אמיתי אלא רק התגברות של האגו, וכשנשבר האגו בשמיעת התוצאה הצפויה, חזרה פתאום האמונה
|
|
|
המנהיג של עם ישראל: מעדיף למות
|
דומני שאין בעם ישראל תקדים לרדיפה מהסוג שחווה ראש הממשלה מר נתניהו * ספק אם בעמים אחרים יש תקדים דומה * ברור שבדרך הטבע שום אדם לא היה מחזיק מעמד
|
|
|
אנחנו יהודים גם אם על כרחנו
|
כולם היו מחויבים לאותה תורה שקיבלו מסיני עשרה חודשים קודם לכן. והרי על בסיס המחויבות הזאת אמור להתנהל עם ישראל מאז ועד בכלל. וכאשר זונחים את המחויבות הבסיסית הזאת, מתחיל בלבול שעם הזמן מגיע לכדי תוהו ובוהו
|
|
|
מה מצבו של המשולש
|
איזון כזה אינו יכול להתקיים במנותק מהוראות התורה וזו הסיבה שהוא הופר מזמן, שהרשות השופטת עושה שבת לעצמה, ולרשויות האחרות אין שום כלים להשיבה לממדים הנכונים. מה גם שקיימת רשות רביעית, בלתי רשמית
|
|
|
מה עושים כשהסכר נפרץ
|
וכשעניינים משתבשים לא עלינו, כשדברים לא הולכים ועד שנופלים קרבנות ר"ל, לא יעזור לחפש סיבות ופתרונות טכניים, צריכים להגיע אל השורש הרוחני ולתקן אותו
|
|
|
בתנועה מתמדת
|
ההתחדשות הראשונה היא מהשעורים שהם מאכל בהמה וההתחדשות השנייה היא מהחטים שהם מאכל אדם. בעבודה שלנו זה אומר שההתחדשות הראשונה עניינה הוא היציאה הפיזית ממצרים וההתחדשות השנייה עניינה הוא קבלת התורה בשמחה ובפנימיות
|
|
|