על השגחה פרטית ושאר ירקות
|
אם ארגון "השגחה פרטית - כשרות קהילתית" היה נהנה היום מקהילת לקוחות גדולה של בתי עסק, מפעלים ומסעדות האם גם אז היה מתחיל את דרכו בהתרסה כמו-פופוליסטית נגד הרבנות הרשמית? בניסוחים פוגעניים ומכלילים כלפי ציבור גדול של משגיחים ומפקחים העושים מלאכתם נאמנה?
|
|
|
תנ"ך 929: דמוקרטיה של הידע וחופש הפרשנות
|
הרב דסלר אומנם מסייג את הפלורליזם הפרשני באמצעות הדגשת הקשר שבין "שבעים פנים לתורה" ובין "שבעים דסנהדרין", כלומר לא כל אחד יכול לפרש ככל העולה על רוחו. סמכות הפרשנות אומנם מורחבת ומוענקת לקבוצה גדולה, אך בכל זאת נתונה ליושבי בית המדרש בלבד
|
|
|
תורה וריבונות
|
הפגנת האלפים שקיימה העדה החרדית בירושלים נגד "גזירת הגיוס" לא כוונה נגד נתניהו ומופז שגיוסם (של החרדים) - הישרדותם * המסרים היו מכוונים כלפי חרדים אחרים - הממומנים על-ידי המדינה * חלקים מציבור זה יחברו בקרוב לפלג האנטי-ציוני גם במחיר של ויתור על ההקצבות
|
|
|
להפסיק לפחד מהרפורמים
|
היחסים בין רפורמים לאורתודוקסים מתנהלים בשני ערוצים נפרדים: מאבק ציבורי ופוליטי בין קבוצות יריבות מחד-גיסא, או דיאלוג ושיתוף פעולה, במה שניתן, למען כלל ישראל ועתידו, מאידך-גיסא
|
|
|
הכחשת השואה בישראל
|
אנו חוטאים בזילות השואה שכמוה כהכחשת השואה כאשר אנו משווים תופעות עכשוויות, קשות, נוראות ומזוויעות ככל שתהיינה למעשי הנאצים. ההשוואות הללו חוזרות על עצמן, למרות שידוע שהן מחלישות את הטיעון שמבקשים לקדם באמצעותן
|
|
|
הורסים את הדמוקרטיה מימין ומשמאל
|
טועים מי שמציגים את הדמוקרטיה, עם כל חשיבותה והכרחיותה, כמסכת ערכים עליונה, המהווה תחליף והבאה במקום ערכים ותרבות מסורתית * טועים מי שתופסים את הדמוקרטיה כמעין-דת המונהגת על-ידי "כוהני ורבני הדמוקרטיה"
|
|
|
הישיבות והחזון איש - בין השפעה להתנגדות
|
טעות תהיה אם נסיק שדמותו של החזו"א בעולם הישיבות הליטאיות לא הייתה מרכזית. אדרבה: מדובר בדמות חשובה מאוד ומרכזית בממסד שהוא לא היה מעולם חלק ממנו ושלא חסך את ביקורתו ההשקפתית והחינוכית מדרכו. לכן זה כל כך מרתק לנסות להבין כיצד זה הועמדה דמותו כאחד מגדולי הדור, כדמות מופת אך לא ממש כמודל לחיקוי
|
|
|
מדינת-לאום יהודית טובה גם לכם הפלשתינים
|
קשה להשתחרר מהרושם שגם פלשתינים שוחרי שלום כנוסייבה המצהירים על מחויבותם לפתרון שתי מדינות לשני עמים לא ממש מתכוונים לשני עמים. הם מדברים על מדינה אחת ללאום הפלשתיני לצד מדינת ישראל שתתקיים כישות מדינית אזרחית ובבוא היום תהפוך למדינה דו-לאומית
|
|
|
התקוה הפוליטית של תנועת האזרחים
|
ההתרחשות המאורגנת והבלתי-מאורגנת היא אנטי-מפלגתית באופן מהותי. עם זאת קיים גם סיכוי מסוים לבניית כוח פוליטי אזרחי עד כדי שינוי האיזון הבין מפלגתי. כוח זה ייבנה על-ידי תרגום המחאה והאכזבה למעורבות אזרחית באמצעות הקמת מסגרות מקומיות ואיחודם לתנועה כלל-ארצית
|
|
|
רוח עוועים בדמוקרטיה
|
המשבר בדמוקרטיה הישראלית נובע מזהות יהודית ותרבותית דלילה * לא ניתן לקדם סובלנות דתית ותרבותית מתוך ביטול של זהות עצמית ושוויון נפש * דברים שנשאתי בטקס קבלת פרס לבהבר לקידום סובלנות דתית ותרבותית
|
|
|
לעבדה ולשמרה - נוסחת האיזון לאיכות הסביבה
|
החיבור בין המילים 'לעבדה' ו'לשמרה' מבטא את שביל הזהב המאפשר הרמוניה בין האדם ועולמו ומהווה פתרון מוסרי ופרקטי. פרשנים גורסים שציווי זה איננו מצומצם לגן עדן בלבד. הקב"ה מסר את עולמו לשליטת האדם בתנאי שישמור עליו
|
|
|
לא להחריש מול פסק ההלכה
|
מכתב גלוי לתושבי הערים והיישובים שרבניהם חתמו על מכתב הקריאה "לא להשכיר או למכור דירות לנוכרים"
|
|
|
אחדות מתוך שונות
|
כדי להגיע אל ה'אמת' בה"א הידיעה אני זקוק לאחר, לשונה, לזה שאת דעתו אינני מחשיב כ'אמת' * האמת החסרה
|
|
|
ט"ו באב: לחדש את חג האהבה!
|
לט"ו באב כחג אהבה יהודי מחודש בזמננו יכולה להיות תשתית תרבותית, הגותית ולימודית במקורות היהדות לדורותיה * אנו זקוקים לחג שידבר אל כל המסגרות החברתיות, שיחגגו אותו במסגרת המשפחה המורחבת אך גם בקרב חבורות של צעירים וצעירות וכמובן במרחב האינטימי של זוג אוהבים
|
|
|
|
|
|
חוק החינוך המפלג
|
החוק החדש הוא מכה אנושה לניסיונות להתמודד עם המשבר ויגרום להפיכת המקצועות ההומאניים ובכללם לימודי היהדות לשוליים עוד יותר ברוב בתי הספר
|
|
|
"ובאת אל המקום"
|
האם העובדה שחז"ל קבעו לפחות חמש (!) תעניות מצביעה על עמדה אחרת המשלימה עם הסגפנות? * התענית באה כביטוי לאנומליה של המציאות היהודית והרמב"ם מבטיח כי: "כל הצומות האלו עתידים לבטל לימות המשיח ולא עוד אלא שהם עתידים להיות יום טוב וימי ששון ושמחה"
|
|
|
מדוע הצטרפתי ל"מפלגת הירוקים"?
|
אני מקווה שמפלגת הירוקים תעשה הכל כדי לאכזב את הבוחרים שיצביעו עבורה כמפלגה "לא פוליטית" ושתהיה מספיק חזקה כדי לצבוע את הפוליטיקה שלנו בירוק
|
|
|
הישמרו מעלות בהר
|
כל מניפולציה פוליטית ביחס להר הבית ומקום המקדש מסוכנת בכלל ומיותרת מבחינה יהודית-דתית: אנו מצפים, מתפללים ומאמינים שבית המקדש ייבנה במהרה בימנו בביאת משיח צדקנו כתוצאה של שלום עולמי לטובת כל באי עולם. לפיכך עומד עניין הר הבית מחוץ לכל האינטרסים הפוליטיים החשובים והמוצדקים האחרים של מדינת ישראל
|
|
|
מה הסיפור שלך?
|
רוב היהודים מקיימים, מזה אלפי שנים, את מצוות סיפור יציאת מצרים. כל אחד/ת הופך/ת למספר הסיפור ולנושאי המסר. העובדה שיש כאן סיפור המסופר ללא הפסק ועם זאת מתחדש באופן תמידי הפכו אותו לסיפור מכונן בתרבות האנושית בכללה
|
|
|
|
|