יום העצמאות הוא מהות
|
על השיר "הזיה בדרך לירושלים" * בשיר שילב המשורר חלקי שורות ומילים ממספר שירים ישראלים * השיר יפה ומעניין והשילוב נראה טבעי ולא מאולץ
|
|
|
מזל טוב, בלפור חקק
|
משוררים רואים בשירה דרך לבטא את הדיוקן העצמי שלהם ואת חלומם * כאן המשורר מבטא זאת כבר מראשיתו כעוּבּר, שגדל להיות משורר
|
|
|
יציאת בבל של הרצל ובלפור חקק
|
המשורר הרצל חקק היה בן כשנתיים בעלייתו לארץ, אך הוא מתאר בשיר את העלייה * הוא זוכר את כל שאירע * הם הגיעו מעירק "מבבל בהסתר" לפרס "לארצה של המלכה אסתר"
|
|
|
"זכור כיום"
|
בשבת נקום ונגיד: 'אנחנו גאים להיות יהודים!" זִרמו איתי, בואו נביא מאה אלף יהודים לשמור שבָּת פעם ראשונה, כמוני * נראה לאויבים שלנו איזה עם אנחנו
|
|
|
מה האתגר שלך
|
"יש בך כוחות שמעולם לא ידעת על קיומם. אתה מסוגל לעשות דברים שלא היית מאמין שתוכל לעשותם. אין גבול ליכולת שלך, אלא רק הגבולות שאתה מציב לעצמך, כאשר אתה חושב על מה שאינך יכול לעשות. אל תחשוב שאינך יכול. חשוב שאתה יכול"
|
|
|
אהבת המולדת בשירה של אביבה גולן
|
שיר נכתב כחודש לפני מלחמת לבנון השנייה והולחן תוך כדי המלחמה * אם לא היינו יודעים שהשיר נכתב בשנת 2007 יכולנו לחשוב שהשיר נכתב עתה במלחמת "חרבות ברזל"
|
|
|
|
קהילה מאוחדת
|
רבי יעקב יוסף מפולנאה כתב: "ללמדך שאין אדם שלם ולא יהודי שלם, עד שיהיה שותף עִם חברוֹ בצוותא ובאחווה, ולא עוד אלא אף הפשוט שבפשוטים עשוי להשלים את הגדול שבגדולים"
|
|
|
על פורים בבגדד
|
שיר של בלפור חקק * המשורר כתב את השיר בהשראת חגיגות פורים תרצ"ו (1936) בבגדד * בעֵת הכתיבה החליט לא להיצמד לעובדות, נקט חופש פואטי וכתב כאילו עברו רק כחודשיים בין החגיגות שנערכו בחג פורים לבין הפרעות של ה'פרהוד'
|
|
|
אחדות היא חובה
|
האויבים אינם מבדילים בין יהודי ליהודי, לא אכפת להם מה הן עמדותיו הפוליטיות, האם הוא "שמאלני" או "ימני", לא משנה להם האם הוא דתי או לא - מבחינתם כולנו יהודים
|
|
|
שמחה היא בחירה
|
על כל אחת ואחד מהעם מוטלת אחריות להרבות אור ושמחה * רבי נחמן מברסלב אמר: "מצווה גדולה להיות בשמחה תמיד"
|
|
|
אנו - עבדים
|
למרות הנאמר בברכות השחר: "ברוך אתה ה', אלוקינו מלך העולם, שלא עשני עבד" ו"ברוך...שלא עשני שפחה", עדיין כל אחד וכל אחת מבני האדם הם עבדים
|
|
|
התמר המר
|
תחושתו של הרצל היא שכל העולם ממשיך לפעול כביכול כרגיל, אך באמת יש בו חסרון: "העולם חסר ילך" כי "אינך" כי האם נפטרה ואינה בעולם הפיסי
|
|
|
עֵצים ב"סולם הכלים השבורים"
|
בילדותו בעיר בגדד ראה בלפור עץ דקל שהיתמר בחצר בית משפחתו * על כך כתב בשיר "מנהר אל נהר": "במקום שם חיה משפחתי/בחצרה מתמר דקל
|
|
|
חמלת הנשים הגיבורות
|
שש נשות מופת היו היוזמות והפעילות במצב המשברי שעם ישראל היה נתון בו במצרים * נוכח גזירת הפתרון הסופי של פרעה להשמיד את העם היהודי, הן סירבו פקודה מתוך חשיבה לטווח ארוך
|
|
|
יחד תמיד
|
יעקב האב חפץ שתהיה אחדות בין ילדיו ולפני מותו ציווה: "הקבצו ושמעו בני יעקב" * רבי שמשון רפאל הירש פירש: "היו נא מאוחדים ומלוכדים לעם אחד, כי עיקר כוחכם באחדות"
|
|
|
תיקון הערבות
|
יוסף חשד באחיו שהם מקנאים בבנימין כשם שקינאו בו * הטמנת הגביע באמתחת בנימין באה לבחון עד כמה מסורים אליו האחים * בנאום יהודה נוכח יוסף לדעת שחוסר האחווה ששרר בין האחים בעבר, נמחה כבר ואיננו
|
|
|
"יוספים" בבור
|
מוטיב הבור חוזר בחיי יוסף: הוא הושלך לבור על-ידי אחיו (בראשית ל"ז) ופוטיפר שם אותו בבית סוהר של אסירי המלך, אשר הזכיר ליוסף את הבור
|
|
|
עמלק - כיום ובעבר
|
עלינו להתחזק באמונה וביטחון באל ובכוחות שנתן לנו, וכמו בימי דוד השג נשיג והצל נציל את החטופים
|
|
|
מבול וחמאס - לא עוד!
|
פרשתנו מציגה עולם מושחת שבו: "ותמלא הארץ חמס" (בראשית ו', י"א) * במשך שנים רבות פירשו שחמס הוא גזל וחטיפת דברים השייכים למישהו אחר, אך כיום ה"הרגשה בפרשה" שלי היא שאפשר להסביר זאת על חמאס כנגדו אנו נלחמים
|
|
|
"משא הדם" - חלק 2
|
המשך ניתוח שירו של בלפור חקק "משא הדם" - חלק 2 * אני מקווה שביחד עם מילוי השליחות לשאת את "משא הדם", אותה נטלו על עצמם בלפור וגם אחיו הרצל חקק, ישוררו גם על "האהבה והברכה" שיש במשפחותיהם ובעם ישראל
|
|
|
|
"שיר אש ניתך"
|
הסימן שעל המצח יזכיר למשורר הרצל חקק, לאחִיו ולכל הקוראים להיכן הם שייכים באמת, מאין הם באו ולאן הם הולכים
|
|
|
על השיר 'הסולם' מאת בלפור חקק
|
המשורר חש שיש לו "קליפות" העוטפות את נפשו וככל שהוא מקלף קליפה אחר קליפה הוא מגלה עוד ועוד דברים על עצמו וכותב עליהם בשיריו
|
|
|
הרגשיר
|
שושנה ויג כתבה את שירה, שנבע ממחשבותיה ומרגשותיה, פרסמה אותו בפייסבוק ובכך אפשרה לכל קורא לפרשו כהבנתו ולחשוב מחשבות שונות
|
|
|