האם תקנה 90 מנוגדת לכללים
|
תקנה 90 לתקנות סדר הדין האזרחי החדשות, מקנה למומחה בית המשפט סמכות המנוגדת לחוק, כשהיא מאפשרת לו לדרוש מבעל דין לשמוע את דעתו של מומחה מטעמו * מתקין התקנות אינו רשאי להקנות למומחה סמכות שאין לו * התקנה פותחת פתח למומחה לקיים דיון משפטי שלא בנוכחות הצדדים
|
|
|
הארנונה אינה מצדיקה את מס ריבוי הדירות
|
ההצדקה למס, שתכליתו אינה מימון פעילותיה של המדינה, אינה יכולה להימצא במס הארנונה. מה גם שבניגוד לארנונה, המוטלת על כלל מחזיקי הדירות כדי לממן את השירותים שנותנת להם הרשות המקומית, מס ריבוי דירות אינו מממן פעילות מסוימת שממנה נהנים בעלי הדירות
|
|
|
ריבוי סתירות
|
חוק מס ריבוי דירות מנוגד לחוקי המס הקיימים - הן לעקרונות העומדים בבסיסם, והן לחוקים הספציפיים שכבר מטילים מיסוי על עסקות מקרקעין
|
|
|
מס הדירות אינו חוקתי
|
ניתוח של חוק מס ריבוי דירות מעלה, שהוא אינו עומד בפסקת ההגבלה שבחוק יסוד כבוד האדם וחרותו. לכן מן הראוי שהכנסת תימנע מלשוב ולאשרו
|
|
|
לתקן את מס הדירות
|
חוק המס על הדירה השלישית עדיין כולל מספר ליקויים משמעותיים שניתן לתקן בצורה פשוטה, כדי שהחוק יהיה צודק יותר ויעיל יותר
|
|
|
שעון הקיץ כהוראת שעה
|
השיקולים באשר לקביעת התקופה בה נקבע שעון הקיץ - אינם שיקולים ענייניים, שכן בתחילה נקבע שיש להתחשב במסורת ישראל ובחגים היהודים, ולאחר מכן, אלה כבר אינם נכללים בין השיקולים שבהם מתחשב המחוקק
|
|
|
הפרטה מסוכנת
|
ההחלטה להפריט את התעשיות הביטחוניות - התעשיה האוירית, תעש ורפאל - משמעותה התפרקות של הממשלה מחובתה לספק ביטחון לתושבי המדינה. הכלים שבהם אמורה לכאורה המדינה לשלוט על הנעשה בחברות בעתיד, אינם נותנים תשובה מספקת
|
|
|
הפרטה של ביטחון המדינה
|
למרות הכסף הרב שיזרום באופן חד-פעמי לקופת המדינה כתוצאה ממהלך של הפרטת תע"א ורפאל, לא ניתן להתעלם מחסרונותיו ומכך שהמדינה מפריטה דבר שמעצם טבעו, לא נועד להפרטה. הממשלה כרשות המבצעת של המדינה היא האחראית הבלעדית לספק ביטחון לתושבי המדינה
|
|
|
משחק סכום אפס
|
הממשלה עלולה לכבול את עצמה למע"מ אפס על דירות גם אם לא יהיו לה מקורות תקציביים. לכן, מוטב שהיא תפעל באמצעות הכלים הקיימים להענקת סיוע לרוכשי דירות
|
|
|
סתירות על האפס
|
בנוסף לכל הבעיות והמחלוקות סביב מע"מ אפס לדירות, ההצעה יוצרת אנומליה משפטית וסתירות מול חוק מע"מ - עליו היא אמורה להסתמך
|
|
|
הצעת חוק מע"מ אפס: בלתי חוקית ולא מאוזנת
|
לא רק שהמדינה תפסיד תשלום של מס לקופתה, אלא שהיא תצטרך להוציא מכספה כדי להשיב למוכר הדירה את סכומי המע"מ. בהטבת מס זו טמון למדינה הפסד והגדלה של ההוצאות. בהצעת החוק ובדברי ההסבר - אין כל דרך מימון להטבת המס. על המחוקק לשים לב לצורך החוקי לרשום באותה הצעה את דרך המימון להטבת המס
|
|
|
מומחה מנומק
|
על בתי משפט לנמק את קביעותיהם כאשר הם בוחרים לקבל את קביעותיו של מומחה מטעמם, ואל להם להסתפק בנימוק המעגלי לפיו הם מקבלים את דעתו מכיוון שהוא המומחה מטעמם
|
|
|
הוצאות ללא גבולות
|
בתי משפט עשויים לפסוק סכומי הוצאות ניכרים בעת שהם מחליטים בבקשות ביניים. מומלץ לקבוע בחקיקה הנחיות ברורות בדבר גובה הסכומים על-מנת ליצור מדרג הוצאות מידתי, המכוון את שיקול דעתו של בית המשפט
|
|
|
תביעות רכוש משותף בבית משותף
|
בתביעות רכוש משותף בבית משותף קבעה הפסיקה אבחנה בין תביעות לביצוע בעין של תיקונים של הרכוש המשותף על-ידי הקבלן, לבין תביעות לקבלת פיצויים מאת הקבלן שיאפשרו את ביצוע התיקונים על-ידי קבלן אחר. האבחנה מתייחסת לשאלת זהות התובע, ועד הבית לעומת כלל הדיירים
|
|
|
מומחה במחלוקת
|
אין מקום להענקת "זכות טיעון" למומחה מטעם בית המשפט כאשר אחד הצדדים מבקש לפסול אותו, בעיקר משום שבמקרה כזה יחויב בית המשפט לתת החלטה מנומקת - העלולה דווקא לפגוע בו
|
|
|
|
|