שנת 2006 התחילה ולא ניתן להתעלם מן העובדה שאנו בפתחו של עידן חדש. עידן שבו הפרסומת הופכת פחות רלוונטית, מסוג הדברים שמתרגלים אליהם וכבר לא מתרגשים מהם. כולנו הרי יודעים שאת הפסקת הפרסומות אנו מנצלים להכנת הקפה.
יחסי ציבור מתפרסים על מגוון ענק של אפשרויות לקידום עסקים. במאמר הבא אפרט את הדרכים ועדיין אדגיש ש"השמיים הם הגבול", ולכל פעולה הדים לתקופה ארוכה המשפיעים רבות על רמת המכירות של כל חברה.
יחסי ציבור הם מעין "מסיכת חמצן" עבור כל עסק. יחסי הציבור הם אלה שבונים לך תדמית ומתכננים את המצע שאותו אתה מגיש לציבור שאליו אתה רוצה להגיע. כל זה תוך שמירה קפדנית על קווים נקיים לדמותך ועל תכנים המתאימים לך.
יחסי ציבור לא "מוכרים אותך בכל מצב". אסטרטגיה תדמיתית נועדה על-מנת לפקח על תהליך החשיפה צעד אחר צעד ולוודא שכל המסרים היוצאים לתקשורת ולציבור טהורים, והכי חשוב מדויקים.
האמת, שהכול מתחיל מבלבול אחד גדול של מה זה יחסי ציבור? למה זה טוב? ואיך זה משפיע ישירות על המכירות? ועוד אלפי שאלות שלא מבוססות על בורות חלילה, אלא פשוט על חוסר הבנה בתחום שלא כולנו מכירים. גם אני לא אדע לתכנת רשת מחשבים.
הגדרה של יחסי ציבור היא: מעשים טובים שמובאים לידיעת הרבים. כלומר, אין זה מספיק לעשות מעשים טובים, צריך שיידעו על כך. המסר הנכון שעובר בצורה הנכונה לקהל הנכון משיג את התוצאה הרצויה.
בדיוק כמו עץ אשר נובט משורשים לגזע ענפים ועלים, כך אתה נבנה כחברה. העסק מתחיל לעבוד, המוצר שלך מדהים, אך אם אף אחד לא יודע זאת, הרי כאילו לא עשית כלום. בלתי אפשרי לשרוד בלי חשיפה. חשיפה שתהיה מבוססת על מחקר ואסטרגיה מפורטת ומקצועית.
תמיד אפשר ללכת למשרד פרסום ולהוציא מאות אלפי שקלים על משבצת פרסום או עמוד מכירתי בעיתון, אך דבר אחד לא נלקח בחשבון והוא התדמית, שאותה לעולם לא תוכל לבנות עי" פרסום בלבד. על-מנת לבנות תדמית יש צורך בחשיבה קריאיטיבית ותכנון אסטרטגי מדויק.
במיוחד כאשר דוגמנית חצי ערומה נלחמת על מעדן חלב. הלו! נכון שאנחנו כבר גדולים, ובתור מבוגר נחמד מידי פעם לראות יפהפיה על המסך, אך ילד קטן (שהוא בעצם קהל היעד העיקרי) שראה את הפרסומת שאל שאלה אחת: "תגידי, למה היא בלי בגדים?
כן, כן במרדף אחרי החידוש (שבעצם כבר לא כל כך חדש) אנו שוכחים את הטעם הטוב וחשוב מזה את קהל היעד שאליו אנו ממענים את המסרים של הלקוח.
כל המטרה מתפספסת וההוצאה הכספית עצומה (בפרסום). אין ספק שחברה שרוצה לגדול צריכה לשווק את עצמה והשאלה המתבקשת היא לא "אם" אלא "איך". כולנו מכירים את המשפט "קשה לבנות, קל להרוס" משפט כל כך ישן ועם זאת כל כך נכון.
דרך משרד יחסי ציבור אתה מקבל מכלול של שירותים חשובים ביותר לשגשוג והם:
חשיפה תקשורתית - כתבות מאז ומעולם שידרו אמינות. הלקוח הפוטנציאלי סבור שאמצעי התקשורת מנסים לסייע לו כאשר הם מסבים את תשומת לבו למוצר או לשירות חדש. כאן היח"צ נכנס לתמונה עי" כך שהוא מזין את התקשורת במסרים מדויקים שהלקוח רוצה שיועברו לקהל היעד. חובבנות במקרה כזה היא הרת אסון.
מוניטין - הדבר העיקרי שמבסס מסע יחסי ציבור טוב הוא מוניטין. Vמוניטין הכרחי כדי להיבנות כמותג, תואר המעניק לך זוהר שמאפשר לך להיחשב יוקרתי' ומותג יוקרתי כמובן גם שווה יותר. יחסי ציבור מעולים הם שבנו מותגים כמו שטראוס עלית, פרטנר תקשורת, מיכל רובנר, קסטרו ועוד.
אירועים ייצוגיים - משרד יחסי ציבור טוב ינהל בצורה מקצועית אירועי מכירה, תדמית ובעצם כל אירוע שישרת את מטרות הלקוח. לדוגמא: לאמן, יערוך משרד יחסי ציבור אירוע מכירה בגלריה לאמנות שיכוון גם לאוהבי אמנות (בשביל הנשמה) וגם לאספני אמנות (בשביל המכירה). אירוע נועד לשלב בין הלקוח לקהל היעד שלו, פעולה מוצלחת כזו גורמת גם לעליה במכירות והדבר מוכח.
שיתופי פעולה - שיתופי פעולה פוריים הם פן בלתי נפרד מעבודת יחסי הציבור, לפעמים השיקול של חברה לחבור למשרד זה או אחר נובעים מקשרים עם לקוח מסוים (לדוגמא: שרי אריסון, רני רהב ובני בירנבאום). הרי כמעט בכל חברה "מישהו מסדר משהו למישהו", כשמדובר בעסקים זה מתורגם לכסף ואין שום תלונה כל עוד שני הצדדים מרוויחים. ערכם של קשרים לא יסולא מפז ועצם הפנייה למשרד יחסי ציבור מטרתה להיות מקושר. (לדוגמא: אמנים פונים ליחסי ציבור כדי ליצור קשרים עם אספנים).
יחסי ציבור לעומת פרסום הדבר הבולט ביותר בהבדלים בין השניים הוא בעצם הדבר המרכזי שבגינו נכתב מאמר זה, כסף, כסף, ושוב פעם כסף. וזו לא בושה, אנחנו מזמן לא בתקופת המן שנופל משמיים. איכות חיים, מכונית יפה וטיולים לחו"ל עולים כסף וכולנו רוצים להרוויח על-מנת לחיות טוב. ומעבר לאידיאולוגיה, אנו בסיכומו של דבר רוצים כסף ואם אפשר אז הרבה!
מדוע יח"צ ולא פרסום?
כי - יח"צ עולה הרבה פחות כסף מפירסום.
כי - יח"צ הוא ארוך טווח ופרסום הוא בנוסח ה"זבנג וגמרנו".
כי - יח"צ בונה תדמית, פרסום רק מציג את המוצר.
כי - יח"צ משדר אמינות ופרסום לא!
לסיכום: עם נוסחא מנצחת לא ניתן להתווכח והנתונים מדברים בעד עצמם, אנו בפיתחו של עידן שבו יחסי הציבור עוברים לקדמת הבמה ובצדק!