X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
האם תיתכן "פתיחת מודל התעריפים"; דהיינו, שבירת הסכמי המסגרת של המחירונים הקשיחים?
▪  ▪  ▪

"בחודש הראשון לגביית אגרה בכביש 6 השתמשו בו למעלה מ-100,000 כלי רכב שונים, מתוכם כ-20,000 מנויים ומעל 80,000 כלי רכב מזדמנים.
מחצית מהמנויים הינם בעלי המונה האלקטרוני המכונה פסקל ומחציתם 'מנויי וידאו', דהיינו מנויי מסלול הביניים שבין לקוח מזדמן ללקוח רשום.
סה"כ, בוצעו בכביש מתחילת הגביה קרוב ל-500,000 נסיעות. רמת השימוש הממוצעת של הלקוחות (מספר נסיעות ממוצע לרכב) הינה מעל המצופה בקרב הזכיין".
כך מסר יהודה וילק, מנכ"ל דרך ארץ מפעיל, במסיבת עיתונאים שנערכה לרגל סיכום החודש הראשון לכביש 6 - חוצה ישראל, ככביש אגרה.
לשאלת מחלקה ראשונה בדבר התעריף המוזל לנסיעת משאיות בלילה (ראה הסוגייה גם בארכיון מחלקה ראשונה), מסר וילק, כי אכן יתכן פתרון שכזה, אשר יהיה בגדר מהפכה: "אם משרד התחבורה רוצה לפתוח את מודל ההתחשבנות, הוא רשאי לעשות כך," מסר וילק.
סמנכ"ל הכספים של חברת דרך ארץ הסביר, כי כביש חוצה ישראל מהווה שותפות משולשת לזכיין (דרך ארץ), לבנקים ולמדינה - בה הרפרנט הוא משרד התחבורה, ולדבריו "אם המדינה רוצה לשנות את מודל התעריפים - הקשיח עד כה, היא רשאית לעשות כך, בתנאי שתישא כמובן בעלויות המתבקשות..."
בעבר הודיעה המדינה, כי לא תעניק הנחות או הטבות לסקטורים שונים של המשתמשים בכביש, ולפיכך התקבלה בהפתעה מסויימת הצעתו של מנכ"ל משרד התחבורה, סלמן בן-ציון לבחון אפשרות להנהיג בכביש חוצה ישראל תעריף מוזל למשאיות שישתמשו בכביש האגרה, בשעות הלילה.
מנכ"ל משרד התחבורה ציין, כי נסיעה של משאיות וכלי רכב כבדים בכביש חוצה ישראל בלילה תאפשר לצמצם את תנועת המשאיות בשעות היום בכבישים ולהפחית את עומסי התנועה במרכז הארץ.
הובלת מטענים בלילה היא אחת מהמלצות ועדת סגיס - הוועדה הציבורית לבחינת ענף ההובלה בישראל, שהמליצה לעודד הובלת מטענים בלילה, במטרה לצמצם את תנועת המשאיות בכבישי הארץ בשעות היום. הרציונאל היה שיקולי הבטיחות והעומס בדרכים.
בפגישה שקיימה הנהלת מועצת המובילים והמסיעים במשרדיו של יהודה וילק, בהשתתפות מנכ"ל משרד התחבורה המהנדס סלמן בן-ציון, התבקש המנכ"ל לטפל בדרישת בעלי המשאיות והמוניות למצוא דרך להגמיש את התעריפים בכביש 6 - חוצה ישראל.
יו"ר מועצת המובילים והמסיעים בישראל, גבי בן-הרוש, אמר בפגישה כי בעלי המשאיות יאלצו להורות לנהגי המשאיות לוותר על הנסיעה בכביש, באם הממשלה לא תסבסד את הנסיעה למשאיות בכביש 6.
בן-הרוש אומר, כי מרבית המשאיות יעלו על כביש 6 יותר מפעם אחת ביום, ולכן "זו הוצאה שלא נוכל לעמוד בה, וגם לא ניתן לגלגל אותה על הלקוחות".
אם לא תתערב הממשלה במדיניות המחירים של מינהלת כביש 6, או לחילופין תסבסד את בעלי המשאיות", איים בן הרוש, "תאבד ההזדמנות להפנות את הרכב הכבד מנתיבי התנועה הקיימים, וכל הרעיון של סלילת כביש 6 יוחמץ".
מנתוני דרך ארץ עולה, כי רמת השימוש במשאיות בכביש הינה פי 5 מחלקן היחסי בצי הרכב הכללי בארץ. דהיינו: המשאיות מהוות רק 2% מכלל כלי הרכב בישראל, אך כ-10% מכמות המשתמשים בכביש 6.
קטע 18 - רמות מנשה
בתשובה לשאלה אחרת של מחלקה ראשונה, מסר וילק כי סוגיית זהות הזכיין סולל קטע 18 של הכביש, תוכרע עד סוף חודש מרץ הקרוב. "זאת בכפוף לאישור הבנקים כי ההלוואות הנוספות שידרשו למימון הקטע הצפוני של הפרויקט, לא יפגעו באיתנות המודל הפיננסי הנוכחי".
קטע 18 עמד במרכזה של מחאה ציבורית של אירגוני הירוקים, החרדים למעבר הכביש בשטחי נוף טיבעיים. אחד הפתרונות שהוצעו היה חציבת מנהרות בתוואי.
כיום פתוחים לתנועה כ-30 קילומטרים של כביש האספלט המשובח במדינה, אשר טרם עמד במיבחן הזמן. באוגוסט 2002 ניפתח הקטע הראשון, הגבייה החלה בדצמבר, ב-4 קטעים ראשונים.
התכנית העסקית צריכה להביא לסוף - 2003 - בכל אורך הכביש, 46 אלף לקוחות רשומים, ואז צפויים 171 אלף לקוחות מזדמנים.
התחמקות מתשלום:
לשאלה נוספת של מחלקה ראשונה ענה וילק, כי אחוזי הגבייה העתידית מהוים עדיין נעלם לגבי חברתו, שכן טרם ניצבר נסיון דומה בארץ. נתוני הגבייה בפועל, יתבררו רק בסוף פברואר, עת ישלחו החשבוניות הראשונות.
כביש 6 הינו כביש האגרה הראשון במדינה, ולדברי וילק "רק פרומילים בודדים מנסים להתחמק מהחיוב".
וילק הציג תמונות של מכוניות אשר ניסו להסוות את לוחיות הרישוי באמצעים שונים. הוא עשה זאת במסגרת מה שהציג כ"פיספוסים", אך הסביר כי מדובר בקנסות כבדים אשר עלולים להיות מוטלים על העבריינים; "נסיעה של 11 שקלים, תיסתכם לבסוף בקנס בן 3,000 שקלים," מסר וילק, עת הראה תמונת מכונית אשר לוחיות הזיהוי בה חובלו במטרה להסתיר את זיהויה.
הקנסות מעוגנים בחוקים ובתקנות שהוצאו בהמשך לחקיקה הראשית של חוק כביש האגרה (התשנ"א, 1995). חוק זה גלוי ופתוח לעיון הציבור, בעוד שבהנהלת דרך ארץ לא מוכנים בשלב זה לחשוף את ההסכמים אשר חתמו עם המדינה.
"יש לנו מספיק צרות עם המדינה גם כך," מסר סמנכ"ל הכספים למחלקה ראשונה, והותיר למדיה לבצע את תפקידה בגילוי הפרטים החסויים עד כה.
מספר פאראמטרים נוספים שהוצגו על-ידי חברת דרך ארץ:
לקוחות עסקיים:
עד היום, הצטרפו כ-1,200 חברות עסקיות אשר רשמו למעלה מ-10,000 כלי רכב.
קרוב ל-100 חברות מתוכן, הינן בעלות צי רכב של יותר מ-30 כלי רכב.
למעלה מ-400 חברות גדולות נמצאות כיום בתהליכי הצטרפות ורישום.
עד סוף פברואר מקווה לרישום למעלה מ-200 חברות גדולות.
רכבי מדינה:
בימים אלה נמצאים בתהליכי הצטרפות כ-5,000 רכבי מינהל הרכב, המשרת את משרדי ממשלה.
כ-4,000 כל רכב משטרתיים בתהליכי הצטרפות. פטור יתן לרכב משטרתי בנסיעה מבצעית.
מול צה"ל הושג הסכם, אשר עדיין לא מומש. פיני כהן יו"ר דרך ארץ, מול עמוס ירון, מנכ"ל משרד הביטחון. בעבר עצר צה"ל את מכוניותיו בפקודה מלעלות על הכביש.
חברות ליסינג:
נוצרו הסדרים עם חברות הליסינג. 39 חברות הגיעו להסדר על אופן צירוף הלקוחות שלהן כמנויים. חלקן רשמו את רכביהן כמנויים וחלקן הגיעו להבנות לגבי אופן צירוף לקוחותיהן. אין חברות ליסינג אשר אינן מאפשרות ללקוחותיהן להצטרף כמנויים לכביש.
שוק הליסינג הוא שוק גדול מאוד במדינה. חברת ניו קופל הסמיכה את דרך ארץ לרשום את לקוחותיה, ברישום באישור שם החברה. כלומר דרך ארץ רושמת את כלי הרכב של חברות לקוחותיה של חברת הלסינג באופן עצמאי.
יצויין, כי חברות הלסיניג וההשכרה הגישו עתירה לבג"צ כנגד המדינה בנושא כביש חוצה ישראל, אך זו טרם הגיעה להכרעה משפטית.
מוניות:
עם איגוד המוניות מתגבש הסדר לפיו התשלום בנסיעה במונית בכביש 6 יחול על הנוסע במונית, לשיקולו, כמקובל בכל כבישי האגרה בחו"ל.
לדיברי יו"ר ארגון בעלי המוניות בישראל, אברהם פריד, אפשר להוסיף למונה ערוץ חישוב נוסף אשר ינפיק קבלה שתכלול את תשלום האגרה על-פי התעריפים של כביש 6.
על-פי הצעת פריד, לקוח שיבקש מנהג המונית לעלות על כביש 6, יחויב בתשלום נוסף בסדר גודל שבין 12.87 ל-9.60 שקלים - לפי מספר הקטעים שיסע.
יהודה וילק המליץ בתגובה לכל בעלי המוניות, לרכוש מנוי פסקל או מנוי וידאו.
מדובר בשיווק קבוצתי של כ-18 אלף מינויים, ורכישת מנוי מוזילה את התעריף.
לגבי הנהלת כביש חוצה ישראל אין כל מניעה שעלות המעבר בכביש תוטל על הנוסע במונית, ובלבד שבעל המונית הוא שישלם את החשבונית המגיעה לכתובתו הרשומה, שהרי חיובי כביש 6 מתבצעים על-פי נתוני משרד הרישוי, המציינים את בעליו הרשום של כלי הרכב, ובמקרה זה - המונית.
גביה:
לקראת מחצית פברואר יחל משלוח חשבונות. לכבוד חודש הגביה הראשון של הכביש וכאקט חד פעמי, לקוחות שהצטרפו כמנויים לכביש יקבלו גם את נסיעות המזדמן שלהם שנעשו לפני פתיחת המנוי, בתעריף המנוי.
שירות לקוחות:
מאז נפתח הכביש ככביש אגרה טיפל שירות הלקוחות ב-16,870 פניות, וניתן שירות ל-113 לקוחות שנזקקו לעזרה על הכביש, ביניהם 16 מקרים של עזרה באספקת דלק, 19 החלפות צמיגים כתוצאה מתקרים, 11 מקרים של סיוע באספקת מים, ומקרים נוספים של טיפול בבעיות חשמליות, הזמנת גרר, הכוונה וליווי. שירותים אלה ניתנים על כביש 6 חינם, באמצעות ניידות שירות המסיירות על הכביש.
וילק הציע לפיכך בהומור במסיבת העתונאים לכל מי שארע תקר באחד מצמיגיו, להגיע לכביש 6, שם יתוקן התקר בחינם.
פתיחת קטעי כביש עתידיים:
במהלך חודש פברואר ייפתח מחלף בן שמן שיאפשר גישה ישירה, בלי רמזורים, מכביש 6 לכביש 1 - הוא כביש תל אביב ירושלים.
במרץ ייפתח מחלף נשרים - הסמוך למיפעלי המלט ברמלה, פתיחה לכוון נס ציונה, בילו, כביש 40.
לקראת אמצע השנה - יוני - יולי 2003, ייפתחו מחלף ניצני עוז בצפון מעבר לאייל, ושורק בדרום.
עם פתיחת קטעים אלה, ניתן יהיה לנסוע בכביש 6 ממסמיה ועד ניצני עוז - נתניה - בית ליד בכביש 57.

תאריך:  05/02/2003   |   עודכן:  06/02/2003
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ברק בן-עמוס
הפלשתינים משגרים טילים אל עבר בית ספר בעיר שדרות ותוך פחות מרבע שעה הורסים מסוקי האפאצ'י את בית המלאכה שמייצר את טילי הקסאם. מהירות התגובה ודיוקה מוכיח שכל האינפורמציה היתה בידי מקבלי ההחלטות והם בכל זאת אפשרו על-ידי חוסר פעולתם את הפגיעה ותוצאותיה
עמיחי בורשטיין
ממר"י
מכון ממר"י סקרו את אמצעי התקשורת הערבים וליקטו את התגובות הקוטביות הנוגעות לאסון מעבורת החלל קולומביה; סקירה מקיפה.
יואב יצחק
מבקר אל-על חושף: יו"ר תש"ת (חברה-בת), יגאל פרסלר, איים על מנהלי אל-על: אם לא תבטלו התוכנית לסגור את תש"ת, יהיה לכם רע; אפנה לחברי הטוב, אליקים רובינשטיין; הערה: פרסלר אכן פנה, ורובינשטיין אכן מינה שופט-בודק לבדוק טענותיו של פרסלר ושל תש"ת
ניצן כהן
טוב יעשה מצנע אם יכנס את הנהגת מפלגת העבודה עם צוות פרסומאים ומומחי יחסי ציבור שיאפשרו לו לרדת מהעץ הגבוה עליו טיפס לפני הבחירות, לצבור ניסיון ולשקם את מפלגת העבודה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il