X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
החלטת בית המשפט העליון בנוגע לשוויון בין גברים לנשים בתשלום מזונות לילדים, מעלה את השאלה מדוע רשות המיסים מתעקשת למנוע שוויון דומה בנוגע לנקודות הזיכוי בגין ילדים
▪  ▪  ▪
[צילום: דורון הורוביץ, פלאש 90]

בתוכנית "נטו למשפחה" נעשתה השוואה של הזכות לנקודות זיכוי לילדים קטנים עד גיל חמש בין בני הזוג, גבר או אישה. בשבוע שעבר קבע ביהמ"ש העליון נוסחה חדשה בעניין חלוקת מזונות בין בני זוג המחזיקים ילדים במשמרות משותפת, לפי עיקרון השוויון. אך את המהלך השוויוני הפשוט של ניוד נקודות הזיכוי בגין ילדים בין בני הזוג לפי הכנסותיהם, עדיין אוסרת רשות המיסים.
כך לגבי סעיף 66 לפקודת מס הכנסה, המאפשר מתן נקודות זיכוי למי שיש לו ילדים. הסעיף קובע בדווקנות, כי אישה תקבל יותר נקודות זיכוי מבן זוגה הגבר, בגין אותם ילדים. כלומר: כאשר הכנסת האישה אינה גבוהה מספיק - היא מפסידה את נקודות הזיכוי המגיעות לה בגין ילדיה, וגם בן זוגה אינו יכול לנצל אותן לטובת התא המשפחתי.
לבני זוג מאותו מין ניתנה לעניין זה הקלה מפורשת בהנחיה מ-30.12.2013, לפיה בן זוג הנשוי לבן זוג מאותו המין שיקבל את קיצבת הביטוח הלאומי עבור ילדיו בהתאם להוראות סעיף 40(א) לפקודה, יהיה זכאי לנקודות הזיכוי הקבועות בסעיף 66(ג)(4) לפקודה. במילים אחרות: גם גבר, בן זוג של גבר, זכאי לנקודות הזיכוי הקבועות בסעיף 66(ג)(4) לפקודה.
לא כך לבני זוג שאינם מאותו מין, לפי קביעת בית המשפט ביחס לעניינם של יעקב ועפרה שץ, להם שלושה ילדים. בדוחותיו של שץ למס הכנסה יוחסו נקודות הזיכוי הקבועות בסעיף 66(ג)(4) לפקודה לעפרה בלבד. מאחר שהכנסתה לא הגיעה לסף המס, היא לא קיבלה כל זיכוי מס, שעה שיעקב שילם את מלוא המס החל עליו, בלי שזכה אף הוא לזיכוי זה.
בעקבות פרסום ההנחיה בנוגע לבני הזוג מאותו מין, פנה שץ אל פקיד השומה בבקשה לזכותו בנקודות הזיכוי, בטענה שאין להפלות בין בני זוג חד-מיניים לבין אישה וגבר נשואים. לאחר שנדחתה בקשתו, הגיש שץ בקשה לאישור תובענה ייצוגית נגד רשות המיסים, בטענה לאפליה. רשות המיסים טענה, כי המחוקק מצא לנכון להעניק לאישה נקודות זיכוי רבות יותר מאשר לגבר כדי לעודד יציאת אימהות לעבודה.
בית המשפט קיבל את עמדת רשות המיסים, והפנה להלכה בעניין אילות (ע"א 3067/11), לפיה לא ניתן לפרש את הוראות 66(ג)(4) כאילו הן מדברות על "גבר", שהרי המחוקק עשה שימוש ברור ומוגדר במונח "אישה". זאת בשונה מסעיף 66(ג)(5) המדבר על "גבר". נוכח הלשון הברורה של הסעיף, יש רלוונטיות לזהות המגדרית של בני הזוג. לכך יש להוסיף, כי תכליתו של סעיף 66(ג)(4) היא לעודד אימהות לצאת לעבודה. החלת נקודות הזיכוי הקבועות בסעיף זה על גברים, תפגע בתכלית האמורה ובקופת המדינה.
לשיטת בית המשפט, ההנחיה נועדה להשוות בין תא משפחתי דו-מגדרי לתא משפחתי חד-מגדרי וככזו היא מתעלמת מזהותו המגדרית של מי מבני הזוג. תכלית ההנחיה ליצור שוויון בין זוגות נשואים חד-מיניים לשאינם חד-מיניים. מכללא נוצרת אפשרות בחירה. אך לשיטתו אין הכוונה לאפשר לבני זוג דו-מיניים לנייד את נקודות הזיכוי ביניהם בהתאם לגובה ההכנסה של מי מהם כפי שמבקשים המבקשים לעשות.
ואנו שואלים: לאור החלטת בית המשפט העליון בעניין חלוקת מזונות הילדים בין בני זוג, האם לא הגיע הזמן לשוויון כזה גם בעניין זיכויי המס בגין ילדים? הרי שיטת המיסוי בישראל ממילא מבוססת על התא המשפחתי. מדוע תקופח אותה משפחה שהאישה בה אינה עובדת או שהכנסתה נמוכה, ולא תוכל ליהנות מנקודות הזיכוי באמצעות קבלתן כהטבת מס בשכרו של הבעל?

תאריך:  27/07/2017   |   עודכן:  27/07/2017
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עו"ד ורו"ח רמי אריה, עו"ד חנן כהן
רשות המיסים עוברת לשלב המעשי של כפיית חלוקת רווחים כלואים כדיבידנדים וגביית מס בגינם. מספר צעדים יאפשרו לחברות כאלו להימנע מאותה כפייה
אליעזר רפופורט
כל הכבוד לממשלת ישראל שלא העצימה את הפרובוקציה הפלשתינית ולא נתנה לו להיגרר לעניין מדיני, והשאירה את ההחלטה ואת דרך הפעולה לגורם הביטחוני האחראי על הגזרה, אפילו למורת רוחם של ה-רוני דניאלים למיניהם - והתוצאות מדברות בעד עצמן. גם היום אני רואה בהחלטה החלטה נכונה, אך לצערי, עקב השתלשלות העניינים בירדן, נאלצה ישראל "להתקפל"
עמי דור-און
משהו מוזר מאוד מתרחש בממלכת התקשורת של שלדון אדלסון. בינתיים עדיין לא נחשפו כל הקלפים וקשה לדעת אם שלדון אימץ לעצמו מלך חדש בתקווה שהוא יהיה זה שיחליף את נתניהו. השמועה אומרת שנסיך הכתר המיועד הוא נפתלי בנט, אך באותה מידה אפשר להעריך שאולי זה דווקא יאיר לפיד שגם הוא עומד בראש מפלגת ימין-מרכז
עמי דור-און
"מאז בר כוכבא לא קם לעם ישראל לוחם שכזה"; על-פי תפיסת עולמו הישות האלוהית הידועה בתואר הקב"ה, לא הייתה רק דבר מה רוחני אלא ידיד נפש אישי, מעין אב רחמן ומורה דרך שאליו הייתה תשוקתו כל חייו; בפעילותו בסיירת מטכ"ל היה עמנואל שותף למאות מבצעים עלומים שבהם הפגין גבורה, אומץ לב, קור רוח ותעוזה רבה
מרדכי ליפמן
דם רע חוצה כבר עשרות שנים בינינו לבין חלק מהערבים השוכנים בינינו. מי אשם? לא הקשיבו להסתה של המופתי, חאג' אמין אל חוסייני, לפני 88 שנים, ושילמנו מחיר כבד ויקר. האם מקשיבים להסתה דהיום... של "שייח אל-אקצה", הלא הוא ראאד סלאח?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il