X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
השופטים בטוחים שהם בסדר גמור, הם לא אשמים שפשוטי העם אינם מצליחים לרדת לסוף דעתם. יש הידרדרות בביטחון ובתחומים נוספים? אדרבה הם אלה שעומדים בפרץ
▪  ▪  ▪
[צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]

השבת הזאת נקראת שבת חזון, לכאורה על שם המלה הראשונה בהפטרה שאותה קוראים ברוב קהילות ישראל בפרשת דברים בשבת הסמוכה לתשעה באב. פרשת דברים והספר כולו נקראים כך על שם הפתיחה לנאום הפרידה של משה רבנו: [א] אֵלֶּה הַדְּבָרִים, אֲשֶׁר דִּבֶּר מֹשֶׁה אֶל-כָּל-יִשְׂרָאֵל, בְּעֵבֶר, הַיַּרְדֵּן: בַּמִּדְבָּר בָּעֲרָבָה מוֹל סוּף בֵּין-פָּארָן וּבֵין-תֹּפֶל, וְלָבָן וַחֲצֵרֹת--וְדִי זָהָב. את דבריו נושא משה על סף הכניסה לארץ, בְּעֵבֶר הַיַּרְדֵּן המזרחי ודבריו הם דברי תוכחה על כשלונות שהיו לנו במהלך הנדודים מאז יציאת מצרים. המקומות המוזכרים במחצית השנייה של הפסוק רומזים לאותם כשלונות. רש"י מבאר אילו כשלונות רמוזים במקומות המוזכרים ומסביר: והזכירן ברמז מפני כבודן של ישראל.
כלומר, משה רבנו אומנם מוכיח אותנו אבל הוא עושה זאת בעדינות, במאמץ מודע שלא לפגוע במאזינים. עם זאת הוא לא עושה לנו הנחות, בהמשך הוא מפרט היטב את הכשלונות שהיו וגם את אלה העתידים להיות. שהרי זה מה שהוא אומר לנו לקראת סיום דבריו (פרק לא): [כז] כִּי אָנֹכִי יָדַעְתִּי אֶת-מֶרְיְךָ, וְאֶת-עָרְפְּךָ הַקָּשֶׁה; הֵן בְּעוֹדֶנִּי חַי עִמָּכֶם הַיּוֹם, מַמְרִים הֱיִתֶם עִם-ה', וְאַף, כִּי-אַחֲרֵי מוֹתִי. אם כן, אם בהמשך הוא אומר הכל ברור, מה הועילה העדינות בתחילת דבריו? אלא שבני ישראל ידעו שעד עתה, בכל הכשלונות שהיו, מי שעמד בפרץ והגן עליהם מפני תגובה חריפה של ה' היה משה. והוא עשה זאת במסירות נפש כפשוטו, כמו שהראינו כמה פעמים בעבר.
כאן נזכיר רק כשלון אחד הרמוז במלים וְדִי זָהָב. אומר רש"י: הוכיחן על העגל שעשו בשביל רוב זהב שהיה להם. זו גם הייתה הטענה של משה כלפי ה', הוצאת אותם ממצרים עם הרבה זהב, מה הפלא שנכשלו בו? זו ממש חוצפה כלפי הקב"ה, אבל משה עושה זאת כדי ללמד סנגוריא על עם ישראל. ובהמשך הוא אף מרחיק לכת ומודיע לה' שאם אין הוא מוחל לעם ישראל כולו אזי מְחֵנִי נָא, מִסִּפְרְךָ אֲשֶׁר כָּתָבְתָּ. וכך לאורך ארבעים שנה, נופלים ושוב קמים. וזו ההיסטוריה של עם ישראל מאז ועד בכלל, מייחסים חשיבות מוגזמת לאיזשהו עניין, כלכלה משגשגת למשל, נסחפים עם זה ושוכחים לשמר את הקשר עם בורא עולם ומנהיגו. משה רבנו רואה שזה האופי שלנו ומודיע מראש שצפויים עוד כשלונות.
גורמי ההידרדרות
בני ישראל יודעים היטב מה עשה משה עבורם, עד כמה מסר את נפשו לטובתם ולכן הם מקבלים את תוכחתו באהבה. כאמור, השבת הזאת נקראת "שבת חזון" על שם המילה הראשונה בהפטרה ובספר ישעיהו בכלל: [א] חֲזוֹן, יְשַׁעְיָהוּ בֶן-אָמוֹץ, אֲשֶׁר חָזָה, עַל-יְהוּדָה וִירוּשָׁלִָם-בִּימֵי עֻזִּיָּהוּ יוֹתָם אָחָז יְחִזְקִיָּהוּ, מַלְכֵי יְהוּדָה. ישעיהו ידוע כנביא הגאולה והנחמה אבל הפרק הפותח את דבריו מכיל דברי תוכחה נוקבים. הוא פותח בתיאור המצב העגום בממלכה: [ז] אַרְצְכֶם שְׁמָמָה, עָרֵיכֶם שְׂרֻפוֹת אֵשׁ; אַדְמַתְכֶם, לְנֶגְדְּכֶם זָרִים אֹכְלִים אֹתָהּ, וּשְׁמָמָה, כְּמַהְפֵּכַת זָרִים. הוא מבהיר כי המעט שנותר על מכונו מהממלכה, נותר בחסד חנם מאת ה': [ט] לוּלֵי ה' צְבָאוֹת, הוֹתִיר לָנוּ שָׂרִיד כִּמְעָט--כִּסְדֹם הָיִינוּ, לַעֲמֹרָה דָּמִינוּ.
ובמי או במה תולה הנביא את ההדרדרות הקשה? גם במי וגם במה; הוא מטיח במנהיגות הדתית והמשפטית, (באותם ימים לא הייתה הפרדה ביניהם) שעבודת ה' שלהם נהייתה טכנית בלבד, כאילו ה' עובד אצלם וכפוף להוראותיהם, בעוד עניינם האמיתי הוא הדאגה לרווחתם האישית. גם אם למטרה זו הם מעוותים את המשפט וכתוצאה מכך נפגעים החלשים בחברה, היתום והאלמנה. זהו ה-במי. הגישה הזאת הקרינה אל פשוטי העם וגם הם התרחקו מה' וממצוותיו כמו המנהיגים הרוחניים. זהו ה-במה. כי אם הבעיה הייתה רק בצד אחד של המאזניים, אולי המצב לא היה מידרדר עד כדי כך, אבל כשהעם נוהה אחרי מנהיגות נהנתנית ולומד ממנה, לא נותר מי שיעצור את ההידרדרות.
זה מול זה, מופת המנהיגות של משה רבנו מול מנהיגות קלוקלת שמתאר הנביא. כאשר מערכת המשפט מתנהלת כתיקנה בירושלים, אזי (פסוק כא): ...צֶדֶק יָלִין בָּהּ... וכשהיא מתקלקלת התוצאה היא: ...וְעַתָּה מְרַצְּחִים. מעשי הרצח נפוצים יותר ויותר ר"ל. דברי הנביא אינם מצליחים לחולל שינוי, השופטים בטוחים שהם בסדר גמור, הם לא אשמים שפשוטי העם אינם מצליחים לרדת לסוף דעתם. יש הידרדרות בביטחון ובתחומים נוספים? אדרבה הם אלה שעומדים בפרץ לעצור את ההידרדרות. ובכל שנה קוראים את זה לפני תשעה באב כתזכורת לגורמי החורבן וכמובן גם לנתיב שבו עלינו ללכת אל הגאולה. כמו שמסיימים בהפטרה: [כו] וְאָשִׁיבָה שֹׁפְטַיִךְ כְּבָרִאשֹׁנָה... [כז] צִיּוֹן, בְּמִשְׁפָּט תִּפָּדֶה; וְשָׁבֶיהָ, בִּצְדָקָה.

תאריך:  20/07/2018   |   עודכן:  20/07/2018
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ציפי לידר
בשולי הכותרות: רצח נשים - הקורבן הפעם אופירה חיים    ניצחון מוראלי מול הטרור    ולקינוח בין עושר לאושר
עמי דור-און
ראש הממשלה זעם, ובצדק, על חוסר הציות להוראותיו מצד השרים ושיגר לעברם איום כי הוא מתכוון לשלוח את כולם לבדיקה כפויה בפוליגרף כדי לברר מי דובר אמת ומי משקר. השרים שכבר התנסו בעבר באיומים מן הסוג הזה לא נבהלו יותר מדי אך מיהרו להצהיר ש"זה לא אנחנו". אשרי המאמין
יוני בן-מנחם
ישראל וחמאס הגיעו להבנות באמצעות צד שלשי להימנע ממלחמה אך חמאס מתנה את הפסקת טרור ההצתות בהסרת המצור מעל הרצועה. ההרתעה הישראלית נפגעה ויש לשקמה, אין מנוס ממבצע צבאי אווירי גדול נגד התשתיות הצבאיות ברצועה וחידוש החיסולים של ראשי הטרור
משה נסטלבאום
עו"ד איתן ארז, המנהל המיוחד של נכסיה של ענבל אור טוען שהיא נמצאת במקום מבטחים. ברשתות החברתיות משודרים סרטונים שבהם מוצגת ענבל אור במצוקה גדולה. בעבר היא חיה בעושר, עכשיו היא פושטת רגל. לאן נעלמה ענבל אור?
רפי לאופרט
ספק גדול אם הציבור זקוק עדיין לפרשנותו של ברק בשאלה מהי דמוקרטיה, איזו דמוקרטיה אנו רוצים בישראל, אילו יחסים אנו מבקשים לראות בין מדינה יהודית למדינה דמוקרטית וכיצד צריך להתבטא בפועל באשר לייחודה של ישראל בשאלות אלה; אם בכל זאת רוצה הוא לנסות לשכנע, עליו לדבר להגיון ולא לאמוציות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il