X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
הנשיא המצרי א-סיסי מאיים להפעיל את הצבא המצרי כדי להרתיע את האופוזיציה מלארגן הפגנות המוניות נגד המשטר. במצרים גוברת המחאה החברתית על-רקע המצב הכלכלי הקשה, עליות המחירים, העוני והאבטלה
▪  ▪  ▪
א-סיסי. מסר תקיף [צילום: AP]

על-פי מקורות פלשתינים ברצועת עזה, בימים האחרונים מפיצים פעילים של תנועת חמאס שמועות כי צפויה במצרים בקרוב הפיכה נגד משטרו של הנשיא עבד אלפתאח א-סיסי.
הידיעה הזו מצטרפת לחרושת השמועות שמפיצים בימים האחרונים מנהיגי "האחים המוסלמים" במצרים ועמיתיהם הגולים בטורקיה ובקטר, כי המצב במצרים איננו בטוח מהבחינה הביטחונית וקשה מאוד מהבחינה הכלכלית וכי תושבי מצרים נאנקים תחת עולו של הנשיא א-סיסי בדיוק כמו אזרחי סוריה הסובלים קשות ממשטרו של הנשיא בשאר אסד.
כדי להלהיט את האווירה, פעילי "האחים המוסלמים" מנצלים את האירוע הטרגי של טביעת ספינה, לפני כמה ימים, בסמוך לאזור רשיד על חוף הים התיכון שעליה היו כ-400 צעירים שניסו להגר באורח בלתי חוקי לאיטליה, כ-170 מהם ניספו באסון. לטענתם, צעירים רבים רוצים להימלט ממצרים תוך סיכון חייהם, הם אינם רואים תקווה ועתיד בגלל הבעיות הכלכליות הקשות ותופעת הטרור.
בתגובה טוענים שלטונות מצרים כי הם נלחמים בתופעת ההגירה הבלתי חוקית שהתגברה לאחרונה ולאחר שיסתיים תהליך החקיקה, אף יוטלו עונשים כבדים על כל מי שעוסק בכך.
לדבריהם, בתופעה מעורבות קבוצות שונות של ארגוני פשע במדינות בים התיכון הגובות סכומי עתק מצעירים הרוצים להגר לחו"ל.
הנשיא המצרי מודאג מאוד מניסיונות "האחים המוסלמים" לערער את היציבות שהשיג במדינה לאחר שנתיים של שלטון כנשיא נבחר, על-פי גורמי המודיעין המצרי ישנן ניסיונות של האופוזיציה המצרית לארגן הפגנות המוניות ברחובות ובכיכרות נגד השלטון.
לכן, ניצל הנשיא המצרי את ביקורו באלכסנדריה כדי להעביר מסר תקיף וחסר תקדים לגורמים האיסלאמיים בארצו תוך איום בהפעלת הצבא המצרי נגדם.
בנאום שנשא ב-24 בספטמבר הוא הפגין נחישות להתמודד עם הפרות סדר והפגנות אפשריות ואמר: "איש לא יכול לפגוע במדינה, יש לנו תוכנית לפרוס את הכוחות המזויינים בתוך שש שעות כדי להגן על המדינה".
הנשיא המצרי הגדיר גם את הנסיונות של "האחים המוסלמים" להוציא אנשים אל הרחובות כדי להפגין נגד השלטון במילה "טרור".
"הטרור איננו רק נשיאת נשק אלא גם דברי שקר שנאמרים בין האנשים" הסביר א-סיסי, "אם המדינה המצרית תהיה בסכנה היא לא תועיל לנו ולאחרים, איש לא סבור שאנו נעזוב אותה".
מצב כלכלי קשה
מצרים סובלת ממשבר כלכלי עמוק,האינפלציה גבוהה ויש עלייה במחירים, שיעור האינפלציה השנתי מגיע ל-16.4 אחוזים, השיעור הגבוה ביותר מאז 2008.
המצב החריף באחרונה בעקבות הפיחות בשער הלירה המצרית מול הדולר. הכלכלה המצרית נחלשה בשנה האחרונה בגלל הנזק הכבד שנגרם לענף התיירות בעקבות הפיגוע במטוס המצרי בשמי סיני שבוצע ע"י פעילי דאעש. ישנה גם ירידה ביצוא ובהשקעות, כל זה משפיע על מחירי המוצרים הבסיסיים ומקשה על האזרחים בחיי היום יום.
הנשיא א-סיסי מבטיח להוריד את המחירים בתוך חודשיים ימים והודיע כי הממשלה המצרית תיישם בקרוב תוכניות להשתלט על האינפלציה ולהוריד את המחירים ללא קשר לשער הדולר.
לאן פני הדברים?
נאומו התקיף של הנשיא א-סיסי שבו איים למעשה על האופוזיציה להפעיל את הצבא במקרה שההמונים ייצאו להפגין ברחובות בסגנון תופעת "האביב הערבי" מעיד על חששותיו מהמצב הביטחוני, למעשה הוא שיגר מסר האומר "אני זה הצבא והצבא זה אני".
על-פי מקורות מצריים, הנשיא א-סיסי התייעץ עם צמרת הצבא לפני שאמר את הדברים, אולם, על הנשיא המצרי לזכור כי בשנת 2011, בתקופת קודמו הנשיא חוסני מובארק, הצבא ויתר על התמיכה בנשיא ולא התעמת עם ההמונים שהפגינו ברחובות ובכיכרות.
גל התייקרויות המחירים בהחלט עלול לעורר יציאה לרחובות בדומה ל "מהומות הלחם" שהיו בירדן, האופוזיציה מתייחסת לדבריו א-סיסי כניסיון להפחיד את ההמונים מלצאת להפגנות.
המשימה העיקרית והמיידית של הנשיא המצרי היא להרגיע את הרוחות, להימנע מהטלת מיסים חדשים ולהוריד את המחירים. אם לא יעשה זאת בזמן, מצרים עלולה להיקלע לגל של מחמאה חברתית שעלול להתגלגל כמו כדור שלג, לצבור תאוצה ולסכן את המשטר המצרי.
הצבא המצרי ער להלכי הרוח ברחוב המצרי ובדרך כלל הוא נוקט מדיניות זהירה מאוד, האם הוא יתייצב בשעת חרום לצדו של הנשיא א-סיסי?
אין תשובה ברורה לשאלה הזו, מה שברור הוא שהנשיא המצרי צריך לעשות הכול כדי שלא להזדקק לעזרת הצבא ולהעמידו במבחן.
ההצהרות של הנשיא המצרי מצביעות על כך שהוא הפנים את הסכנות הנובעות מהמצב הכלכלי-חברתי וכי הוא מתכוון לפעול בעניין, נצטרך להמתין ולראות כיצד הוא מטפל במצב המורכב שנוצר שנתיים לאחר עלייתו לשלטון.

תאריך:  28/09/2016   |   עודכן:  28/09/2016
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות העולם הערבי
אלברט שבות
על שלושה עמודים העולם הערבי עומד: על שלטון פיקציה, על תקשורת פיקציה, ועל ערכי פיקציה; לאמת לא נותר מקום    האמת בעולם הערבי היא מיכשול שיש לצלוח
אריאל י. לוין
אדם שהכין פצצות עבור אל-קאעידה ולמד תעופה עם שניים ממחבלי 9/11 טען, שאיש הדת שגייס אותו, שוחח בטלפון עם אדם שאותו כינה "הוד מעלתו"
אודי דקל, אופיר וינטר
ההסכם הרוסי-אמריקני להפסקת אש בסוריה נכנס לתוקף בערב ה-12 בספטמבר    המשטר הסורי אומנם ברך על ההסכם, אך הנשיא אסד מיהר להכריז על נחישותו להשיב לשליטת המדינה הסורית את כל השטחים הנמצאים בידי "הטרוריסטים" ונמנע מכל הפגנת נכונות להיעתר לדרישות מתנגדיו לקידום רפורמה שלטונית
יוני בן-מנחם
אירן מנסה להתערב בבחירות הפנימיות בחמאס ולתמוך באסמעיל הניה התומך בחידוש הקשר עמה. בחמאס מכינים מסמך מדיני חדש שיחליף את אמנת החמאס מ-1987 הכולל אסטרטגיה ועקרונות המתאימים למציאות החדשה במזה"ת
אריאל י. לוין
פעילות דאעש משפיעה מבפנים על ערכי העולם החופשי, ומייצרת תהליכים שפוגעים בה. הדרך היחידה שבה הטרור הדתי ינצח, הוא אם העולם החופשי יוותר על ערכיו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il