X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
בית המשפט השלום בכפר סבא פסק פיצויים כספיים לזוג הורים ממוצא אתיופי, משום שמערכת החינוך, בשם מדיניות האינטגרציה, מנעה מבנם להירשם וללמוד בבית הספר שבו חפץ
▪  ▪  ▪

התביעה הוגשה על-רקע מדיניות פיזור תלמידים ממוצא אתיופי בבתי הספר. על-פי מדיניות אשר הוביל משרד החינוך בעת הגשת העתירה, המכסה המרבית לשילוב ילדים מהעדה האתיופית לא עלתה על 25% מכלל התלמידים בבית הספר. על-רקע מדיניות זו סורבה בקשתם של בני הזוג לרשום את בנם לבית ספר על-פי בחירתם, ונכפה עליהם לרשמו בבית ספר אחר. בעתירתם תבעו בני הזוג ובנם פיצויים כספיים לשיפוי נזקם בסך של 500,000 ש"ח וכן פיצויים עונשיים בסכום זהה.
התביעה הביאה את בית המשפט לבחון את מדינות האינטגרציה, אותה הובילה מערכת החינוך, ולבדוק אם מדיניות זו הפרה את הוראות חוק זכויות התלמיד וחוק איסור הפליה במוצרים, בשירותים ובכניסה למקומות ציבוריים.
יש לציין, כי אין זו הפעם הראשונה שבה נדרשו בתי המשפט לבחון את מדיניות האינטגרציה. בעתירה קודמת אשר הגישו בני הזוג ואחרים בבג"צ 9187/02 בחן היועץ המשפטי לממשלה את הסוגיה וקבע, כי מן הראוי לבחון דרכים אלטרנטיביות למדיניות המכסות, שאין עמן כפייה. חוות-דעת זו הביאה את משרד החינוך לשנות את מדיניות האינטגרציה הכפייתית. בעקבות שינוי המדיניות הודיעה מערכת החינוך כי התובעים יכולים להעביר את בנם לבית ספר לפי בחירתם, אך התובעים, לאור התאקלמותו של הבן בבית הספר, בחרו שלא לעשות כן.
לטענת התובעים, מדיניות האינטגרציה הופעלה כלפי האוכלוסיה האתיופית בלבד, בהתבסס על מוצאם. זו מדיניות גזענית הפוגעת בכבוד האדם של התובעים ובזכותם לשוויון, ומקימה להם מספר עילות תביעה:
1. הפרת חובה חקוקה כמשמעה בסעיף 63 לפקודת הנזיקין (נוסח חדש) בשל הפלייתו של תלמיד ברישום, קבלה או הרחקה מבית ספר בשל טעם עדתי, המהווה הפרה של ההוראה הקבועה בסעיף 5 לחוק זכויות התלמיד, התשס"א-2000.
2. הפרה של הוראת סעיף 3 לחוק איסור הפליה במוצרים, בשירותים ובכניסה למקומות ציבוריים, התשס"א-2000, הקובע כי הנותן שירות ציבורי לא יפלה בהספקת השירות טעמי גזע או מוצא.
3. עילת תביעה נפרדת ונוספת בשל מדיניות המכסות, עוולת הרשלנות על-פי סעיף 35 לפקודת הנזיקין.
4. עילת תביעה נפרדת ועצמאית הנגזרת מהפרתו של חוק יסוד: כבוד אדם וחירותו.
לאחר בחינה מעמיקה של עילות התביעה בחר בית המשפט שלא להכריע בסוגיה ההגנה הכספית על זכות חוקתית. לשיטתו, אין מקום לדון בעוולה חוקתית, היות וניתן להגיע לאותה תוצאה בדיני הנזיקין, שדי בהם על-מנת להקים חבות בפיצוי התובעים בגין הנזק הנתבע בעוולה החוקתית. טעמים אלו תקפים לשיטת בית המשפט גם לגבי עילת הרשלנות.
בדיון בסוגיית איסור ההפליה הקבוע בחוק זכויות התלמיד, קבע בית המשפט כי מדיניות האינטגרציה ומדיניות המכסות שהנהיגה מערכת החינוך, בהתבסס על מוצא עדתי של התלמיד, פגעה בזכותו של התלמיד לקבל יחס שווה לזה הניתן לכל בן עדה אחרת להירשם לבית ספר לפי בחירתו. עוד נקבע, כי מדיניות המכסות לא בוצעה מכוח חוק או מכוח הסמכה מפורשת בו. הראיות שהוצגו לבית המשפט מעידות על כך שמערכת החינוך לא נתנה דעתה ולא בחנה דרכים אלטרנטיביות אשר עשויות היו להגשים את התכלית שבבסיס מדיניות המכסות. לטעם בית המשפט, לו נעשה כך ניתן להשיג את התכלית זו תוך הפחתה משמעותית בזכות התובעים לשוויון.
לאור הבחנות אלו, פסק בית המשפט כי לא התקיימה הדרישה הרביעית של פסקת ההגבלה בקבוע בסעיף 8 לחוק יסוד: כבוד האדם וחירותו בדבר מידיתיות הפגיעה, החלה גם על העשייה המנהלית. בהפרתם את החובה המוטלת עליהם על-פי סעיף 5 לחוק זכויות התלמיד, הפרו הנתבעים חיקוק אשר נועד לטובתם של תלמידים והוריהם, ומשכך התקיימו יסודות העוולה של הפר חובה חקוקה וקמה לתובעים הזכות לפיצוי על נזקם.
בית המשפט הגיע למסקנה זהה גם בשאלת היקף ההפרה של חוק איסור הפליה במוצרים, בשירותים ובכניסה למקומות ציבוריים. סירוב לרשום תלמיד לבית ספר בשל מוצאו, כאשר הרישום פתוח בפני בני עדות אחרים המגוררים באזור הרישום, מהווה הפליה בהספקתו של שירות ציבורי והפרה של החוק. הואיל ומערכת החינוך לא פעלה לבחון את האמצעי ליישום מדיניותה, אין לפרש את הפליה כמתחייבת מאופיו של השירות. לאור ניתוח זה פסק בית המשפט כי מערכת החינוך הפרה את החוק באופן המקים לתובעים תרופות בגין ההפרה.
לאחר בדיקת התבחינים לאומדן הנזק פסק בית המשפט ביהמ"ש פיצוי כספי של 40,000 ש"ח לכל אחד מן ההורים. בית המשפט לא מצא לנכון לפסוק פיצוי כלשהו לבנם של התובעים, זאת אף ל פי שנפגעה זכותו המוגנת, בטענה שלא נגרם כל נזק לבן ועל שום ששוכנע כי בבסיס המדינות המכסות של מערכת החינוך לא היתה כל כוונה רעה אלא דווקא לקדם ולהטיב עם האוכלוסיה האתיופית. זאת על-אף הביקורת על מדניות המכסות אשר פורטה בגוף פסק הדין ונדונה בהרחבה.
באשר לתביעה לפיצויים עונשיים, אשר הרציונל שמאחוריו הוא עונשי והרתעתי ולאו דווקא מתן תרופה לתובע, קבע בית המשפט כי עובדות המקרה אינן מצריכות הכרעה במכלול השאלות שמעוררת סוגיית הפיצויים העונשיים. עוד מוסיף בית המשפט ואומר כי גם אם ניתן לפסוק פיצוי עונשי בתביעות מסוג זה, אין המקרה הנוכחי נופל במסגרת תביעות אלו ואין מקום לפסוק לפיצויים עונשיים.

פסק הדין המלא.
א 5244/02 בוגלה נתן נ" משרד החינוך
תאריך:  23/08/2006   |   עודכן:  23/08/2006
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ביהמ"ש פסק פיצוי כספי על מדיניות מפלה במערכת החינוך
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
חינוך בססמאות התלמידים לא מעניניים ל"ת
אשר דעדוש  |  24/08/06 01:14
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
הדר פרבר
במשרדו של מתאם מדיניות החוץ והביטחון של האיחוד האירופי אומרים: "תמיד ציפינו לתגובה שאינה שחור או לבן, אלא אפורה, אבל העמדה שלנו אינה יכולה להיות אפורה"
הדר פרבר
האוטובוס התהפך בצומת אורנית    צוותי מד"א הוזעקו למקום והעבירו את הפצועים לבתי החולים
יפעת גדות
מחקר הראה כי רוב האנשים שאובחנו בזיהום פטרתייתי של הקרנית השתמשו במוצר של ReNu    מוצרים אחרים המיוצרים על-ידי אותה חברה לא נמצאו קשורים לזיהומים
הדר פרבר
הצוללות "דולפין" הן בעלות מערכת הנעה אשר מאפשרת להן להישאר מתחת למים זמן רב יותר מאשר צוללות אחרות בצי חיל הים הישראלי
ענבל אביב
הטכניון דחה פתיחת שנת הלימודים אך סירב לתת ציון עובר לסטודנטים ששירתו במילואים    השרה תמיר: סטודנטים אלה מתקשים בחזרה לשגרה ובמילוי חובותיהם האקדמיות    בועז טופורובסקי: במקרים שבהם ישנה הצדקה במתן ציון עובר אנו רואים זאת בחיוב
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il