הממשלה תדון מחר (יום ג', 12.9.06) בהצעת ההחלטה לקדם הסכם בילטרלי אחיד לנושא התעופה מול האיחוד האירופי, במקום ההסכמים הקיימים עם כל מדינה אירופית בנפרד.
ההסכם הבילטרלי אמור לקדם את מדיניות "השמים הפתוחים", כיוון שבאמצעותו תתרחב רשת המדינות שישראל מאפשרת תחרות חופשית עם חברות התעופה שלהן.
שר התיירות, יצחק הרצוג, הביע היום את תמיכתו בהצעת המחליטים שהוגשה לממשלה בסוגייה. "שיתוף פעולה עם האיחוד האירופי הנחשב כיום למעצמה כלכלית אדירה וקידום הסכמי תעופה בילטרליים בין ישראל למדינות האיחוד, הינו הליך שללא ספק יתרום לגידול בתיירות הנכנסת ממדינות אירופה לישראל, המהווה כיום כ- 50% מקהלי היעד העיקריים של התיירות לישראל. במקביל לצעד זה יש לשמור במו"מ על חברות התעופה הישראליות, בכל הנוגע לניצול 'חופשים', זמני טיסות ותדירותן, כפי שמוגדרים בהצעת המחליטים", אמר שר התיירות לקראת הדיון שיתקיים מחר בממשלה.
על-מנת לקדם את הנושא, נועד לאחרונה השר הרצוג עם שגריר האיחוד האירופי, רמירו סיבריאן אוזל, שציין כי ביחס להסכמי תעופה, האירופים מעדיפים לפתוח את הסכמי התעופה הבי-ליטרליים של מדינות האיחוד, ולחתום על הסכם אופקי אחיד של האיחוד כולו מול כל מדינה.
אולם קידום ההסכם עם האיחוד האירופי עשוי להתעכב זמן רב, לאחר ששר התחבורה, שאול מופז, הודיע בשבוע שעבר על הקמת ועדה ציבורית לבחינה מחדש של מדיניות השמים הפתוחים. בראש הוועדה יעמוד מנכ"ל משרד התחבורה, גדעון סיטרמן. מופז הורה לוועדה להגיש את המלצותיה עד סוף השנה.