X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
החלטתם של ראש הממשלה ויו"ר ישראל ביתנו לא עוררה רק את המערכת הפוליטית, אלא גם את הפולמוס הציבורי בנושא שינוי הממשל בישראל המכון לדמוקרטיה, בית הנשיא, וועדת החוקה, הם רק חלק מהגופים המנסים בתקופה האחרונה להביא ליציבות שלטונית בישראל
▪  ▪  ▪
[צילום: AP]

לאחר שהודיע ראש הממשלה אהוד אולמרט כי בכוונתו לשנות את שיטת הממשל בישראל יחד עם יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן, הולכות ותופסות תאוצה כמה יוזמות שכבר הלכו והתגבשו בתקופה האחרונה. בבית הנשיא כבר עמלים על מציאת שיטה שלטונית חלופית למעלה משנה.
ועדת החוקה של הכנסת גם היא מקיימת דיונים בנושא. תנועת "יש תקווה" ובה חברים אנשי עסקים וממשל מנסה גם היא לנסח משטר חדש לישראל. וגם למכון הישראלי לדמוקרטיה יש מה לומר בנושא.
הוועדה הנחשבת לרצינית והיוקרתית ביותר, היא זו הפועלת מטעם בית הנשיא. ב- 'ועדת קצב לשינוי שיטת הממשל' חברים לא פחות מ- 71 איש והיא מורכבת ממומחי משפט ומדע המדינה, פוליטיקאים בדימוס ועוד. בראש הוועדה עומד נשיא האוניברסיטה העברית, פרופ' מנחם מגידור, ופועלות בה שש ועדות משנה הבוחנות היבטים שונים של החיים הפוליטיים.
על-פי המסתמן, הוועדה תמליץ בסופו של דבר על מעבר לשיטת בחירות אזורית, בנוסף לבחירות הארציות הנהוגות כיום. הבעיות אותן מנסה עדיין הוועדה לפתור, היא שאלת סמכות חלוקת הארץ לאזורי בחירה וכיצד בדיוק הדבר אמור להתבצע. מבקרי השיטה בתוך הוועדה טוענים, כי נציג בכנסת שייבחר מטעם אזור מסוים, ירגיש מחויבות למצביעיו שעלולה לגבור על מחויבותו המפלגתית או הקואליציונית, מה שעשוי לגרום להתגברותה של תופעת המרדנות הפוליטית ולהתדרדרותה של המשמעת הסיעתית והמשמעת הקואליציונית.
יועצו המדיני של נשיא המדינה, אבי גרנות, העוקב מקרוב אחר דיוני הוועדה לשינוי שיטת הממשל, אומר כי נראה שהוועדה תמליץ שלא לעבור למשטר נשיאותי.
המכון הישראלי לדמוקרטיה פתח בקמפיין נגד היוזמה להנהיג בישראל משטר נשיאותי. בהתייחסו ליוזמת מנהיג ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, אמר נשיא המכון, פרופ' אריק כרמון, כי "אחרי ההימור הקודם של ההצבעה בשני פתקים, יש להעיף עוד ניסיון של רולטה רוסית".
בהודעה שפרסם אתמול המכון נאמר שהוא שותף למאמצים של יו"ר ועדת חוקה בכנסת, פרופ' מנחם בן-ששון מקדימה, לחיזוק המשטר. כרמון אמר אתמול כי "ההצעות המתגבשות בוועדת נשיא המדינה, בראשות פרופ' מגידור, מתיישבות עם מאמצי בן-ששון ומסמנות את הכיוון שבו עלינו להמשיך ללכת".
גוף נוסף ומעניין שהתחיל לנסות לפעול לשינוי הממשל, הוא תנועת 'יש תקווה', המורכבת מאנשי עסקים, משפטנים ואנשי ממשל. מדובר בהתארגנות התנדבותית שיוסדה לאחר מלחמת לבנון השנייה, המנסה לחזק את מעמדה של הרשות המבצעת בישראל. לפי שעה אומרים חברי הארגון כי הניסיון הוא לחזק את מעמדו של ראש הממשלה, ולא לעבור למשטר נשיאותי.
את הארגון ייסד פרופ' גבי ברבש, מנהל בית החולים איכילוב, שאמר עם הקמת הארגון כי עשה זאת נוכח המועקה שבה חש לאחר המלחמה, בראותו את הדרג המדיני מתנהל כפי שהתנהל במלחמה.
בתנועה חברים כעשרים איש, בהם: אנשי העסקים אבי נאור, מיכאל שטראוס, אודי אנג'ל וגד סומך, בכירי ממשל כמו אלוף ב(מיל.) גיורא איילנד, ויו"ר הסוכנות היהודית זאב ביילסקי, אנשי ציבור כמו פרופ' אמנון רובינשטיין ופרופ' אוריאל רייכמן, ואפילו מאמן מכבי תל אביב לשעבר, פיני גרשון.

תאריך:  09/10/2006   |   עודכן:  09/10/2006
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
אז לאיזה משטר עוברים?
תגובות  [ 5 ] מוצגות  [ 5 ]  כתוב תגובה 
1
שחיתות
האיכפתית  |  9/10/06 12:44
2
אין זמן אופטימלי לשינוי משטר
רן ח  |  9/10/06 14:08
3
ברבש נכשל כמנהל בית החולים איכילוב
מבין דבר  |  9/10/06 15:40
4
תמיד תופס כותרות
שמחה ניר, עו"ד  |  9/10/06 18:30
5
צריך שקט ויציבות פוליטית
אורני  |  9/10/06 19:09
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מירב לוי
מתכנן לבקש דיון חירום בכנסת בעניין מחדלי הטיפול במשבר בתיירות בעקבות מלחמת לבנון השנייה
שלומי דיאז
עשויה לזמן בימים הקרובים את מנכ"ל רכבת ישראל    תחקור חשד להתנהלות בלתי תקינה של גורמים ברכבת ישראל לפני התאונה
יפעת גדות
מחקר חדש ומקיף בארצות הברית יכלול 2,700 ילדים והוריהם ויימשך חמש שנים    החוקרים יחפשו אחר הגורמים להפרעה    מקווים ללמוד יותר על התכונות של ילדים הסובלים מלקויות על רצף האוטיזם
הדר פרבר
מאות שוטרים עירקים נפגעו מהרעלת מזון לאחר צום הרמדאן    ככל הנראה מעל עשרה מתו וישנם פצועים רבים
ניר יהב
יו"ר סיעת האיחוד הלאומי עלה הבוקר לביקור במתחם הר הבית    "המקדש הוא המרכז והלב של העם היהודי, ואנו עדיין מצפים ומוכנים לבנייתו מחדש", אמר    סגן יו"ר התנועה האיסלאמית בישראל זועם: "המתקפה על הר הבית תוביל לתגובות שתהיינה חזקות יותר מאינתיפאדת אל-אקצה"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il