X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
ועדת העבודה, הרווחה והבריאות, דנה בנושא ניסויים בלתי חוקיים במאות מאושפזים קשישים בבתי החולים קפלן והרצפלד מנכ"ל משרד הבריאות: "רוב הניסויים נעשים על-ידי חברות התרופות והם מתנהלים למופת" ח"כ שרוני: "הוועדה מוצאת לנכון להביע אמון מלא ברופאים"
▪  ▪  ▪
ח"כ חסון. למצות את הדין עם רופאים [צילום: אתר הכנסת]

ועדת העבודה, הרווחה והבריאות, דנה (יום ב', 23.10.06) בהצעות לסדר בדיון מהיר של חברי הכנסת יואל חסון (קדימה), שרה מרום שלו (גמלאים) וזהבה גלאון (מרצ) בנושא ניסויים בלתי חוקיים במאות מאושפזים קשישים בבתי החולים קפלן והרצפלד.
גלאון מתחה ביקורת קשה על הפיקוח הלקוי, לדבריה, של משרד הבריאות בכל הנוגע לביצוע הניסויים הרפואיים בבתי החולים. "לא היה פיקוח של המשרד על התנהלות הניסויים בבתי החולים הרצפלד וקפלן ולא נשמרו זכויות המשתתפים בניסויים כנדרש בתקנות ובנוהל. היתה פגיעה קשה בקשישים חסרי ישע ויש למצות את הדין לא רק עם הרופאים, אלא גם עם רשויות משרד הבריאות שלא פעלו כראוי".
ח"כ חסון טען כי "יש למצות את הדין עם רופאים שמתוך שאיפה להתבלט מקצועית, עברו על הנהלים וחרגו מהם". וח"כ מרום-שלו קראה למשרד הבריאות להאיץ בחקיקה כדי למנוע הישנות המקרים.
את האירועים בבית החולים הרצפלד וקפלן לא יכולנו לצפות
מנכ"ל משרד הבריאות, פרופסור אבי ישראלי, דיווח לוועדה כי 2,500 ניסויים קליניים נערכים מדי שנה. "רוב הניסויים נעשים על-ידי חברות התרופות והם מתנהלים למופת. את האירועים בבית החולים הרצפלד וקפלן לא יכולנו לצפות כיוון שמדובר בזיופים של טפסים של "הסכמה מדעת" ובהתעלמות מנהלים ותקנות של משרד הבריאות. כל הניסויים בבתי חולים אלו הופסקו והחקירה הועברה למשטרה עם פרסום דוח מבקר המדינה".
המנכ"ל דיווח לוועדה כי מספטמבר 2005 הקים במשרד הבריאות מאגר לרישום ניסויים רפואיים בבני אדם והוא חשוף לציבור. כמו כן, בעקבות דוח מבקר המדינה יצא חוזר מנכ"ל במרס 2005 המחייב את כל המוסדות להקים צוות בן שלושה אנשים, שהוא גוף מבקר, המפקח על התנהלות הניסויים הרפואיים בבתי החולים.
המנכ"ל גם התייחס לסוגית הצעת החוק לניסויים בבני אדם. "חילופי השלטון התכופים גרמו לכך שנוצרו עיכובים באישור הצעת החוק ואנחנו מקווים שבמושב הנוכחי של הכנסת נביא את הצעת החוק לאישור הממשלה ואחר כך לאישור הכנסת".
תרנגולות חשובות יותר מבני אדם?
ציונה אלון ממשרד מבקר המדינה הדגישה בדבריה את הממצאים החמורים שחשף דוח המבקר בכל הנוגע לפיקוח של משרד הבריאות על הניסויים בבתי החולים כמו גם הפיקוח והבקרה הלקויים כמו גם של קופת חולים כללית על בתי החולים שבאחריותה.
פרופסור אבינועם רכס, יו"ר ועדת האתיקה של ההסתדרות הרפואית, לא הבין "איך קורה שחברי הכנסת אישרו זה מכבר את החוק המסדיר ניסויים בבעלי חיים ועדיין לא חוקקו את החוק המסדיר את הניסויים בבני האדם. תרנגולות חשובות יותר מבני אדם? שאל, והוסיף כי "אנו הרופאים נקיא מקרבנו כל רופא שיעבור על כללי האתיקה, על כללי אמנת הלסינקי ועל הנהלים של משרד הבריאות. אנחנו לא יכולים לקחת רישיון של רופאים, אבל נרחיק אותם מקרבנו".
הוועדה מוצאת לנכון להביע אמון מלא ברופאים
סנ"צ מאיר כהן, רמ"ד חקירות במשרד לביטחון פנים, דיווח לוועדה כי הנושא המרכזי של החקירה הינו עריכת מחקרים על בני אדם בבתי החולים קפלן והרצפלד בלבד. נושאים נוספים הנחקרים בתיק הזה הינם קבלת תואר מומחה (רפואי) במרמה ושיבוש חקירה. החשודים נחקרים בחשד לביצוע עבירות של תקיפה בנסיבות מחמירות, התעללות בחסרי ישע, מרמה והפרת אמונים, קבלת דבר במרמה, זיוף, שימוש במסמך מזויף ושיבוש הליכי חקירה ומשפט.
סביר, שהחשודים יואשמו גם בהפרת הוראה חקוקה בכל הנוגע להפרת תקנות וחוזרי מנכ"ל משרד הבריאות בכל הקשור בעריכת ניסויים רפואיים בבני אדם. "עד כה נחקרו חשודים, רופאים שעובדים או עבדו בשני בתי החולים. מספר הרופאים החשודים הוא 12 רופאים, 4 מהם נעצרו בפועל".
בסיכום הישיבה אמר יו"ר הוועדה, ח"כ משה שרוני, כי הוועדה מוצאת לנכון להביע אמון מלא ברופאים ובמחקר הרפואי המתקיים בארץ ולא רוצה להכתים את כלל הרופאים בשל התנהלות פסולה של מספר רופאים בבתי החולים קפלן והרצפלד.
כמו כן, קבע כי הניסויים הקליניים בבני אדם הם חשובים מאוד והם לטובת החולים, החברה והרופאים. על משרד הבריאות להבטיח שהם ייעשו על-פי עקרונות אמנת הלסינקי והתקנות והנהלים שקבע המשרד.

תאריך:  24/10/2006   |   עודכן:  24/10/2006
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
"2,500 ניסויים קליניים נערכים מדי שנה"
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
רונן ליבוביץ
נתונים מדהימים הועלו בדיון על היערכות המדינה לרעידת אדמה    בוועדת המדע והטכנולוגיה נמסר כי "רעידת אדמה במפרץ חיפה תביא לפריצת חומרים מסוכנים ויכולה להביא ל- 17 אלף הרוגים"    ח"כ אורלב: "מדובר בסכנה מוחשית וגדולה יותר מפצצת הגרעין האירנית"
עידן יוסף
בדברים במרכז הישראלי למינהל מתחה ביקורת סמויה על רה"מ אולמרט    לדעתה חבית חומר הנפץ היא הסכסוך עם הפלשתינים, ורמזה שיוכל להיפתר דווקא ביישום ההתכנסות
צבי פיין
עמותת אומ"ץ למען מנהל תקין וצדק חברתי, דורשת להעביר לאלתר את מנכ"ל מד"א אלי בין מתפקידו בטענה כי המכרז למינויו היה תפור
אריאל שמידברג
אלפי מפגינים תומכי אופוזיציה הדורשים את התפטרותו של ראש הממשלה, הפגינו ברחבי הבירה ביום בו מציינים בהונגריה 50 שנה למרד נגד המשטר הסובייטי
אריאל שמידברג
דיפלומטים טוענים כי אירן הרחיבה את תוכניתה להעשרת אורניום על אף איומי מועצת הביטחון של האו"ם
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il