X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
מומחית לענייני משפחה הגישה היום עתירה לבג"צ ובה היא מבקשת להורות על קביעת דיינים בעלי השכלה משפטית לבתי הדין הרבניים לטענתה, שיטה זו תמנע את המצב שבו בבית הדין הרבני מקבלים החלטות מנוגדות לדין הקיים
▪  ▪  ▪
בית הדין הרבני בתל אביב

עו"ד דיינה הר אבן, מומחית בדיני משפחה, הגישה (יום א, 17.12.06) עתירה לבג"צ כנגד שר המשפטים, מועצת הרבנות הראשית והוועדה למינוי דיינים במטרה להורות להם לקבוע שדיין המכהן בבית דין רבני יהיה חייב להוכיח, בין יתר "התכונות העיקריות הנבדקות ונשקלות לגבי מועמד" כי הינו בעל השכלה משפטית, נושא בתואר בוגר במשפטים מטעם מוסד אקדמי מוכר, ועבר התמחות או השתלמות בתחום דיני המשפחה. כללי מינוי הדיינים מפורטים בסדרי העבודה של הוועדה למינוי דיינים משנת 1997.
כידוע, לבית הדין סמכות בלעדית בענייני נישואין וגירושים של יהודים בישראל. עם זאת, לבית הדין הרבני סמכות מקבילה לבית הדין לענייני משפחה בעניינים אזרחיים. בית הדין יכול לכרוך להחלטותיו הכרעות שעניינן כרוך מעצם טבעם בתביעת הגירושין, בהם ענייני מזונות ורכוש. את הכרעותיהם מקבלים בתי הדין הרבניים על-פי מערכת הדינים העברית הדתית, אך הם גם מחויבים להלכות שקיבל בית המשפט העליון ולחקיקה האזרחית.
לא פעם מגיעים הדיינים הדתיים לתוצאות שונות מאלו שמתקבלות בבתי המשפט לענייני משפחה. עו"ד הר אבן טוענת בעתירתה כי בשל העובדה שהדיינים היושבים בדין בבתי הדין הרבניים אינם מכירים את החקיקה והפסיקה האזרחית הרלוונטית, במקום שהינם מצווים לפסוק עפ"י דין זה וליישמו בעניינים הנידונים בפניהם, תוצאת השיפוט הדתי שונה, לעיתים מזומנות, מהותית, מתוצאת השיפוט האזרחי.
בבקשתה כתבה הר אבן כי פסיקותיו של בית המשפט העליון, עושות את כל הניתן כדי לנסות ולהשריש בתודעת מערכת המשפט הדתית, את עקרונות העל של יסודות משפט המדינה. "ואולם, פסיקות אלה נופלות לא אחת, על אוזניים ערלות, ואם נודה על האמת הן זוכות, לעיתים, להתנגדות נחרצת מצדן של ערכאות השיפוט הדתיות, העושות את הניתן מצדן על-מנת לשמר את ממלכתן, לא פעם, מנותקת מאבני היסוד של השיטה המשפטית המחייבות כל נושא משרה שיפוטית".
לפי עו"ד הר אבן, לא ניתן לצפות מדיין, הנעדר השכלה משפטית, ליישם בפסיקתו את עקרונותיה של שיטתנו המשפטית. לדבריה, כל ניסיון להנחיל לדיינים בבתי הדין הרבניים את הוראות הדין החל, בכל דבר ועניין שהוא בגדר סמכותם, הוא עקר מיסודו, כל עוד הם חסרים השכלה משפטית פורמאלית.
לטענתה, במצב שכזה מתקיימת, הלכה למעשה, הפליה קשה בין אזרחי המדינה הנזקקים לעזרת ערכאות מקבילות. זאת, מבלי שניתנת למתדיינים זכות הבחירה בין הערכאות השונות זו מזו מהותית, שכן כידוע, הדיין נקבע לפי המקום אליו הוגשה הבקשה, ולא תמיד תהיה הסכמה בין הצדדים על דיין זה. לעיתים, אף הצדדים אינם ערים לשוני המהותי הנובע מבחירת הערכאה השיפוטית על ידם.
ממשרד המשפטים נמסר כי העתירה טרם נתקבלה, ועל כן אין באפשרותם להגיב עליה.

תאריך:  17/12/2006   |   עודכן:  17/12/2006
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
עתירה: למנות משפטנים לבית הדין הרבני
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
באופן דומה לדרוש השכלה כלכלית...
אלכס , חיפה  |  17/12/06 14:57
2
ומה עם בתי דין שרעים ודרוזים? ל"ת
אמוננן  |  19/12/06 07:06
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
הדר פרבר
עד כה התקבלו 9,000 קריאות מהציבור וכ-10,000 שעות וידאו    המשטרה הרכיבה רשימת חשודים
ענבל אביב
השופט יפקח על יום הבחירות לועידה הי"ט של הסתדרות העובדים הלאומית שיתקיים ב-27 בדצמבר 2006    כמו כן, החליטה ועדת הבחירות להתקשר בתקשורת חוזית עם חברת רשת ביטחון, כדי שתבצע ותנהל את יום הבחירות ותהיה אחראית על שיבוץ ושינוע הקלפיות ברחבי הארץ
ניר יהב
כתוצאה מכך, נפצעו מס' אנשים    יו"ר הרשות שהה באותו זמן ברמאללה ולא נפגע    הנייה: דוחה הקריאה לבחירות מוקדמות    צעירה בת 19 נהרגה ו-3 נפצעו בעימותים
רונן ליבוביץ
חברי כנסת גרמו לפקקים קשים בכביש החוף, כאשר חסמו את הכביש במחאה על התנהגות המשטרה שלא אפשרה לכמאה רכבים להפגין את התנגדותם לחוק הליסינג    ממשטרת מרחב שרון נמסר כי שני ח"כים קיבלו הזמנה לבית משפט לתעבורה
גלית יצחק
צבי פינסקי מונה לתפקיד    בשנים האחרונות הוביל פיתוח ויישום של מספר פרויקטים בחברות תקשורת בחו"ל
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il