איתור התלמידים המצטיינים וגם המתקשים במערכת החינוך הוא המפתח להצלחה. כך הדגישה שרת החינוך, בנאומה הבוקר (יום א', 21.1.07) בכנס הרצליה 2007. השרה ציינה כי האיתור למצוינות ייעשה בכל מקום על-מנת להגיע לכל חלקי האוכלוסיה.
"המטרה שלנו היא לאתר מצוינות בכל מקום ולא לוותר. עלינו להגדיר מצוינות באופן כזה שיגרום לכל החלקים בחברה להגיע למעגלי המצוינות", הדגישה תמיר.
שרת החינוך דיברה על מבחני המיצ"ב אשר נעשים במערכת החינוך, ככלי לאיתור המתקשים והמצטיינים. "באמצעות מבחני המיצ"ב שלנו אנחנו נצליח בשלב מוקדם יחסית לאתר גם את המתקשים וגם את המצטיינים. גם לאלה וגם לאלה צריך לתת מענה. אי אפשר לשים תוכנית ששמה את המצטיינים בראש סדר העדיפויות מבלי לטפל במתקשים. אולם צריך להבין שהאיתור בגיל הצעיר הוא המפתח להצלחה".
קידום המצוינות, על-פי שרת החינוך, ייעשה ברמה הפרטנית של בית הספר. כל בית ספר יגדיר לעצמו יעד ברור של קידום מצוינות. "אם כל בית ספר יידרש לעשות זאת, אנחנו נגיע למצב של מצוינות. המהלך שלנו לקדם מצוינות יאפשר שוויון הזדמנויות בחברה", דברי השרה תמיר.
להחדיר למערכת חשיבה עצמאית ויצירתית שרת החינוך שמה את הדגש על עידוד החשיבה העצמאית במערכת החינוך, ועידוד היצירתיות. "אנחנו במערכת החינוך צריכים לתת את הכלים לילדים שבשלים למצוינות כבר בשלב מוקדם. ישראל מייצאת תוכניות מעודדות חשיבה. במערכת החינוך הישראלית יש את הכלים לעודד יצירתיות וחשיבה. המערכת שלנו עוסקת בשינוי תפיסת הלימודים כדי להחדיר הרבה יותר חשיבה עצמאית ויצירתית ונותנת לתלמידים מטלות שמתאימות למאה ה-21".
100 מיליון ש"ח לעידוד מצוינות שרת החינוך הודיעה בכנס, כי בכוונת משרד החינוך להשקיע 100 מיליון ש"ח בפרויקטים לעידוד המצוינות בחינוך. אולם, היא הדגישה, כי מערכת החינוך אינה צריכה להיות היחידה אשר מקנה את התקציבים. "חברה שרוצה לתבוע מעצמה צריכה לתת משאבים. צריך היום לומר לעצמנו שאנחנו עומדים בפני שאלה מכרעת. השאלה מציבה אותנו בפני אתגרים רבים, בהם האתגר של העולם הגלובאלי והמצוינות", דברי תמיר.
בסיום נאומה הזהירה השרה תמיר מפני התחרות גם מול מדינות העולם הפונדמנטאליסטי. "מדינות העולם הזה עושות את מה שאנחנו עדיין לא עושים. הן משקיעות בחינוך ומודעות לחשיבותו", הזהירה השרה תמיר.