X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
בציונות הדתית מנתחים את כשלי מלחמת לבנון השנייה ומגיעים למסקנה כי כל מהלכי המלחמה הושפעו משאלות מוסריות וכשליה נובעים מסיבות מוסריות הרב אורי שרקי: "לראשונה בתולדות מדינתנו, הועלתה בצורה ברורה השאלה המוסרית על שדה הדיון הציבורי אף על-פי שעדיין לא נמצאו כל הפתרונות"
▪  ▪  ▪
[צילום: AP]
הרב אורי שרקי [באדיבות מכון מאיר]

כאשר אני בא להכות את האוייב, אני שואל את עצמי: הרי בסופו של דבר אני לא טוב יותר ממנו. דווקא אז המידות הטובות של עם ישראל עומדות לו לרועץ. גמילות החסדים שלנו הופכת אותנו לחלשים מול אויבינו, ומשום כך אין אנו רואים את עצמנו רשאים לפגוע באזרחי האוייב

החינוך הכביכול מוסרי מבקש ממנו לסכן את חייליו; מבקש ממנו להעמיד את בטחונם של אזרחי ישראל וילדי ישראל בסכנה על-מנת לחמול ולרחם על הצבאות ועל האוכלוסיות של האוייב

הציבור הציוני-דתי ביום שאחרי יישום ההינתקות ואחרי מאורעות עמונה מצוי בתהליך בירור נוקב. בירור מעמיק באשר לדרך ההתנהלות מול גורמי השלטון במדינה מחד-גיסא, ובתוך עצמו מאידך-גיסא. הציונות הדתית נחלקת לכמה גוונים ומדובר בזרם התורני המקפיד על קלה כבחמורה, ופחות באלו שנושא שלמות הארץ אינו עומד בראש מעייניהם.
בזרם הממלכתי, הרואה במדינת ישראל קדושה, רווחת אמירה שגם בזרמים הפחות ממלכתיים בציבור הדתי-לאומי יכולים לסמוך עליה את ידיהם. הטענה היא כי שורש הבעיות במדינה החל מן השחיתות הגואה המשך באלימות בחברה וכלה בכשלי מלחמת לבנון השנייה יסודו מוסרי.
התיקון אותו מנסים להוביל רבנים בציבור הדתי-לאומי הוא אפוא תיקון של ערכי מוסר יהודי במדינה. הנחלת ערכי מוסר שהרבנים ובני הישיבות הציוניות פועלים כדי להטמיעה מתפרסת על פני הציבור הרחב לרבות הציבור הדתי, שגם כן אינו חף מאחריות בנושא המוסרי.
ניתוח של המצב באשר לסיבות שהביאו לכשלי המלחמה בלבנון המובא בקטע הווידאו המצורף לכתבה הוא אחד מני שיחות ושיעורים רבים המתקיימים בישיבות, ומעידים על הלך הרוחות בחברה הדתית. בקטע הווידאו שהגיע לידי Nfc מופיע הרב אורי עמוס שרקי ממכון מאיר, המנתח מנקודת-ראות תורנית את הכשלים, שנבעו לטענתו מחוסר המוסריות שעמדה מאחורי המלחמה.
"מי אמר לך שהאוייב פושע?
אתה פוגע באוייב מפני שהוא אוייב!"
לדברי הרב שרקי, המלחמה האחרונה היתה מלחמה על ערכי המוסר, והיה ראוי לקרוא לה "מלחמת המוסר". כל מהלכי המלחמה - הצבאיים, הדיפלומטיים והציבוריים - הושפעו משאלות מוסריות. הכישלון הצבאי נבע לדבריו משלוש סיבות: א. לא הוגדרו מטרות המלחמה; לא היה ברור כיצד נלחמים ובאיזה אופן מותר או אסור להפציץ מטרות אזרחיות; ג. לא היתה ברורה צדקת הדרך. שלוש סיבות אלו באו לדבריו מפני חוסר בירור בתחום המוסרי.
הוא הוסיף כי לא ניתן להכות את האוייב אם אין למדינת ישראל ערכים משלה ושליחות היסטורית-מוסרית ובמקום זאת היא מאמצת ערכים אירופים נוצריים. "כאשר אני בא להכות את האוייב, אני שואל את עצמי: הרי בסופו של דבר אני לא טוב ממנו. דווקא אז המידות הטובות של עם ישראל עומדות לו לרועץ. גמילות החסדים שלנו הופכת אותנו לחלשים מול אויבינו, ומשום כך אין אנו רואים את עצמנו רשאים לפגוע באזרחי האוייב. אין אנחנו מרגישים שאנחנו ראויים להכות במה שאנחנו מכנים 'חפים מפשע'".
לדברי הרב שרקי, יש באמירה זו קלקול מוסרי עמוק ביותר. "וכי כאשר אתה פוגע באוייב אתה פוגע בפושעים?! מי אמר לך שהאוייב פושע? אתה פוגע באוייב מפני שהוא אוייב! ואז זה לא משנה אם הוא לובש מדים או לא לובש מדים. השליחות המוסרית שיש לך היא: אל"ף - להגן על אזרחיך, בי"ת - לקדם את עניינם של ישראל בעולם...".
הרב אורי שרקי המחיש את דבריו בציטוט מפיו של קצין, שהשיב בזמן המלחמה לשאלה מדוע הוא אינו מבקש את השמדתו של הכפר ממנו יורים אש על חייליו, בתשובה 'לא לכך התחנכנו'. "החינוך הכביכול מוסרי מבקש ממנו לסכן את חייליו; מבקש ממנו להעמיד את בטחונם של אזרחי ישראל וילדי ישראל בסכנה על-מנת לחמול ולרחם על הצבאות ועל האוכלוסיות של האוייב".

רווח המלחמה: התעוררות לדמוקרטיה אמיתית
הרב אורי שרקי. "מזימה נוראית המכונה התכנסות"

"השאלות האלה מתחילות להיות נידונות באופן ציבורי, ולא עוד אלא שהן הופכות להיות חלק מן החקירה של המלחמה הזאת"

הרב גם מצא נקודת אור בכשלי המלחמה: "לראשונה בתולדות מדינתנו, הועלתה בצורה ברורה השאלה המוסרית על שדה הדיון הציבורי, אף על-פי שעדיין לא נמצאו כל הפתרונות ולא כל מה שצריך להסיק הוסק בציבוריות הישראלית. אבל השאלות המוסריות - מהו אופי הלחימה הראוי, מה זה מוסר יהודי והאם יש לנו מסר עבור האנושות, השאלות האלה מתחילות להיות נידונות באופן ציבורי, ולא עוד אלא שהן הופכות להיות חלק מן החקירה של המלחמה הזאת".
אחד הרווחים אותם מנה הרב שרקי כתוצאה מן המלחמה הוא התעוררות גדולה לדמוקרטיה אמיתית. "עד עתה נוהלנו במדינתנו יותר על-ידי אוליגרכיה פוליטית מאשר על-ידי תרבות דמוקרטית אמיתית... ההכרה שצריך לחקור את פושעי המנהיגים, ברוך השם, סוף-סוף מתחילה לחדור להכרה הציבורית".
הרב שרקי אינו מנתק את המלחמה בלבנון מהמהלכים המדיניים ביש"ע. "ייתכן שיש פה גם כן רמז וקריצת עין של ההשגחה העליונה. כאשר ארץ-ישראל עמדה בימינו בסכנה של עקירה נוספת, כאשר המאחזים והיישובים עמדו בפני תוכנית מרושעת של עקירת זהותנו - לא רק עקירת בתים - באו מאורעות המונעים, לטווח בינוני לפחות, את האפשרות לבצע את המזימה הנוראה הזאת המכונה התכנסות, שהיא גם מבטאת התכנסות פנימה [כתוצאה מ] חסרון עוז וחסרון ביטחון עצמי".
____________________

תאריך:  23/01/2007   |   עודכן:  23/01/2007
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הציונות הדתית: כשלי המלחמה - תקלה מוסרית
תגובות  [ 5 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
אל תשמיץ את ההמונים
אליהו אחד  |  23/01/07 19:34
2
יפה אמר, וצדק. ל"ת
הניה  |  23/01/07 20:04
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מתי טוכפלד
הבוקר פורסם בעיתון מעריב כי 12-17 חברי סיעת קדימה מתכוונים לפתוח במהלך להדחת אולמרט    שר הפנים רוני בראון: "מדובר בשניים-שלושה ח"כים, והמפלגה 'תטפל' בהם"
יפעת גדות
חוקרים גילו כי פעילות באזור מסויים במוח יכולה לנבא התנהגות אלטרואיסטית
הילה רפופורט, ניר יהב
אלפים מתומכי החיזבאללה שיתקו את החיים בבירה וחסמו כבישים מרכזיים    תומך הממשלה נהרג ועשרות נפצעו    חברות תעופה בינ"ל הפסיקו הטיסות לעיר    שיראק: ההפגנות יחבלו בסיוע הכלכלי הבינלאומי ללבנון
שלומי שפר
כך ויתר דנקנר על סכום של 642 מיליון דולר בתמורה ל-59% ממניות שופרסל שמחזיקה דסק"ש ועל רווח הון עתק של 460 מיליון דולר
מירב לוי
הזוכים הם: רונלד ל' פיליפס, מאוניברסיטת מינסוטה, ארה"ב ומישל א"ז ז'ורז', מאוניברסיטת ליאז', בלגיה    השניים יקבלו את הפרס על על תגליות פורצות דרך בגנטיקה ובגנומיקה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il