הציבור הציוני-דתי ביום שאחרי יישום ההינתקות ואחרי מאורעות עמונה מצוי בתהליך בירור נוקב. בירור מעמיק באשר לדרך ההתנהלות מול גורמי השלטון במדינה מחד-גיסא, ובתוך עצמו מאידך-גיסא. הציונות הדתית נחלקת לכמה גוונים ומדובר בזרם התורני המקפיד על קלה כבחמורה, ופחות באלו שנושא שלמות הארץ אינו עומד בראש מעייניהם.
בזרם הממלכתי, הרואה במדינת ישראל קדושה, רווחת אמירה שגם בזרמים הפחות ממלכתיים בציבור הדתי-לאומי יכולים לסמוך עליה את ידיהם. הטענה היא כי שורש הבעיות במדינה החל מן השחיתות הגואה המשך באלימות בחברה וכלה בכשלי מלחמת לבנון השנייה יסודו מוסרי.
התיקון אותו מנסים להוביל רבנים בציבור הדתי-לאומי הוא אפוא תיקון של ערכי מוסר יהודי במדינה. הנחלת ערכי מוסר שהרבנים ובני הישיבות הציוניות פועלים כדי להטמיעה מתפרסת על פני הציבור הרחב לרבות הציבור הדתי, שגם כן אינו חף מאחריות בנושא המוסרי.
ניתוח של המצב באשר לסיבות שהביאו לכשלי המלחמה בלבנון המובא בקטע הווידאו המצורף לכתבה הוא אחד מני שיחות ושיעורים רבים המתקיימים בישיבות, ומעידים על הלך הרוחות בחברה הדתית. בקטע הווידאו שהגיע לידי Nfc מופיע הרב אורי עמוס שרקי ממכון מאיר, המנתח מנקודת-ראות תורנית את הכשלים, שנבעו לטענתו מחוסר המוסריות שעמדה מאחורי המלחמה.
"מי אמר לך שהאוייב פושע? אתה פוגע באוייב מפני שהוא אוייב!" לדברי הרב שרקי, המלחמה האחרונה היתה מלחמה על ערכי המוסר, והיה ראוי לקרוא לה "מלחמת המוסר". כל מהלכי המלחמה - הצבאיים, הדיפלומטיים והציבוריים - הושפעו משאלות מוסריות. הכישלון הצבאי נבע לדבריו משלוש סיבות: א. לא הוגדרו מטרות המלחמה; לא היה ברור כיצד נלחמים ובאיזה אופן מותר או אסור להפציץ מטרות אזרחיות; ג. לא היתה ברורה צדקת הדרך. שלוש סיבות אלו באו לדבריו מפני חוסר בירור בתחום המוסרי.
הוא הוסיף כי לא ניתן להכות את האוייב אם אין למדינת ישראל ערכים משלה ושליחות היסטורית-מוסרית ובמקום זאת היא מאמצת ערכים אירופים נוצריים. "כאשר אני בא להכות את האוייב, אני שואל את עצמי: הרי בסופו של דבר אני לא טוב ממנו. דווקא אז המידות הטובות של עם ישראל עומדות לו לרועץ. גמילות החסדים שלנו הופכת אותנו לחלשים מול אויבינו, ומשום כך אין אנו רואים את עצמנו רשאים לפגוע באזרחי האוייב. אין אנחנו מרגישים שאנחנו ראויים להכות במה שאנחנו מכנים 'חפים מפשע'".
לדברי הרב שרקי, יש באמירה זו קלקול מוסרי עמוק ביותר. "וכי כאשר אתה פוגע באוייב אתה פוגע בפושעים?! מי אמר לך שהאוייב פושע? אתה פוגע באוייב מפני שהוא אוייב! ואז זה לא משנה אם הוא לובש מדים או לא לובש מדים. השליחות המוסרית שיש לך היא: אל"ף - להגן על אזרחיך, בי"ת - לקדם את עניינם של ישראל בעולם...".
הרב אורי שרקי המחיש את דבריו בציטוט מפיו של קצין, שהשיב בזמן המלחמה לשאלה מדוע הוא אינו מבקש את השמדתו של הכפר ממנו יורים אש על חייליו, בתשובה 'לא לכך התחנכנו'. "החינוך הכביכול מוסרי מבקש ממנו לסכן את חייליו; מבקש ממנו להעמיד את בטחונם של אזרחי ישראל וילדי ישראל בסכנה על-מנת לחמול ולרחם על הצבאות ועל האוכלוסיות של האוייב".