X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
'תסמונת הלב השבור, הנקראת גם 'מחלת שריר הלב כתוצאה מלחץ' מחקה מצב של התקף לב כיצד משפיע לחץ על התופעה שחלק גדול מן הגורמים לה עדיין אינם ידועים
▪  ▪  ▪
הלב נשבר - רומיאו ויוליה [צילום: AP]

הסבתא שלכם איבדה את בעלה האהוב ומיד החלה להתלונן על כאב בחזה? סוג זה של תגובה - כאב חזה או התקף לב לאחר אירוע קשה - מוכרת לנו מעלילות הסרטים שאנו צופים בהם בטלוויזיה ובקולנוע. אך לא מדובר רק בפיקציה. ישנם אנשים שאכן סובלים מתסמינים הדומים לאלו של התקף לב לאחר שהם שומעים חדשות רעות או חווים סוגים אחרים של לחץ, תופעה שרופאים מתייחסים אליה כיום כ'תסמונת הלב השבור'.
התופעה, שתוארה לראשונה בצורה רפואית בשנת 1991 על-ידי רופאים יפנים, נקראה במקור 'takotsubo cardiomyopathy'. המשמעות - 'Takotsubo' הוא סוג של כלי המשמש את הדייגים היפנים ללכוד תמנונים. 'cardiomyopathy' היא מחלת שריר הלב. כאשר הרופאים סורקים אדם שחווה את 'תסמונת הלב השבור', חלק מלבו דומה לכלי המדובר. כיום, המצב מתואר גם כ'מחלת שריר הלב כתוצאה מלחץ' או כ'תסמונת התנפחות חוד הלב'. למרות זאת, תסמונת הלב השבור היא עדיין בגדר תעלומה.
קרדיולוגים מ"Mayo Clinic" חקרו את תסמונת הלב השבור.
מה גורם לתסמונת הלב השבור?
הסברה היא כי התפרצות של הורמוני לחץ, כמו אדרנלין, עשויה לגרום לנזק זמני של הלב אצל חלק מהאנשים. עדיין לא ברור מהי הדרך בה הורמונים אלו עלולים לפגוע בלב או האם גורם אחר אחראי לכך.
מה שכן ידוע הוא כי התחלה של 'תסמונת הלב השבור' לעיתים קרובות מופיעה אחרי אירוע פיזי או רגשי משמעותי. חלק מהגורמים המעוררים את 'תסמונת הלב השבור' כוללים חדשות על מוות לא צפוי של אדם אהוב, אבחון רפואי מפחיד, התעללות במשפחה או הפסד גדול של כסף. גורמים פיזיים כמו התקף אסטמה או תאונת דרכים, ידועים גם הם כמעוררים את 'תסמונת הלב השבור'.
האם 'תסמונת הלב השבור' מזיקה?
במקרים נדירים, אנשים הסובלים מ'תסמונת לב שבור' עלולים למות מההפרעה. רוב האנשים שחוו את 'תסמונת הלב השבור' מתאוששים במהירות ואינם סובלים מהשפעות ארוכות טווח.
מי בסיכון ל'תסמונת הלב השבור'?
לא ידוע מדוע, אך 'תסמונת הלב השבור' משפיעה על נשים הרבה יותר מאשר על גברים. ישנם מחקרים שהראו כי כמעט 9 מתוך 10 מקרים מופיעים בנשים, ומבין אלו, כמעט כולם בקרב נשים מעל גיל 50.
מהם התסמינים של 'תסמונת הלב השבור'?
תסמינים של 'תסמונת הלב השבור' יכולים לחקות התקף לב, שהתסמינים השכיחים שלו הם כאב חזה או קוצר נשימה. יש לזכור כי כל כאב חזה מתמשך עלול להיות סימן להתקף לב, לכן חשוב להתייחס אליו ברצינות ולהתקשר למגן דוד אדום או למוקד חירום אחר.
מהו הטיפול ב'תסמונת הלב השבור'?
אין קווים מנחים לטיפול סטנדרטי ב'תסמונת הלב השבור' בשל הידע המוגבל לגבי המצב. תחילה, ההפרעה מטופלת בדומה להתקף לב עד שהאבחון ברור. למצב אין טיפול ספציפי, ורוב האנשים מתאוששים בצורה טבעית. הרופא עשוי לרשום חומרים מעוררי השתנה, מרחיבי כלי דם או חוסמי ביתא (תרופה המדכאת הורמוני לחץ). חומרים מעוררי השתנה ומרחיבי כלי דם לא תמיד יידרשו לטווח הארוך, מאחר ותפקוד הלב חוזר בדרך כלל למצבו הנורמלי. משך הטיפול בחוסמי ביתא לא ידוע. עם זאת תרופות אלו עשויות למנוע הישנות ההתקפים. אנשים רבים הסובלים מ'תסמונת הלב השבור' מאושפזים, בשל החשש מהתקף לב, והאבחון של 'תסמונת הלב השבור' לעיתים קרובות נעשה בבית החולים. רוב האנשים מתאשפזים לתקופה של כשבוע.
במה שונה 'תסמונת הלב השבור' מהתקף לב?
רוב התקפי הלב נגרמים מחסימה מלאה של עורקי הלב בעקבות קרישי דם הנוצרים מהצטברות שומנים (טרשת עורקים). ב'תסמונת הלב השבור' עורקי הלב אינם חסומים, למרות שזרימת הדם איטית.
אנגיופלסטיקה כלילית (כירורגיית כלי דם) והכנסת סטנט משמשים לעיתים קרובות לטיפול במהלך התקף לב, אך הליכים אלו אינם יעילים ב'תסמונת הלב השבור' מאחר שלא קיימת חסימה.
האם 'תסמונת הלב השבור' עלולה לחזור על עצמה?
ייתכן. חלק מהמחקרים מצביעים על כך ש'תסמונת הלב השבור' עשויה להופיע מספר פעמים אצל כ-10% מאלו שנפגעו ממנה בעבר.

תאריך:  13/02/2007   |   עודכן:  13/02/2007
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
הדר פרבר
הסכם דרמטי: בתמורה לכך שצפון קוריאה תפסיק את פעילותה במתקן הגרעין המרכזי שלה, ארה"ב תפעל להסרת שמה מרשימת מדינות הטרור ולהסרת הסנקציות עליה
הדר פרבר
כתבת חדשות סקיי טוענת כי הגברים הבריטים הם הלקוחות הגדולים ביותר של תעשיית הסקס בפראג
הדר פרבר
מספר ההרוגים בסדרת הפיגועים עלה    הפיגועים אירעו ביום בו מלאה שנה לפיגוע הגדול במסגד שיעי בסמרה
הדר פרבר
כך נקבע באיחוד האירופי    דוח פנימי של האיחוד אשר פורסם בעיתון פיננשל טיימס מצביע על כישלון הניסיונות לפתור את משבר הגרעין האירני
הדר פרבר
מדיווחים ראשונים עולה כי המשטרה הרגה את החמוש    שלושה הרוגים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il