סביר להניח כי מידת האמון במשטרה אחרי אירועי הימים האחרונים לא עלתה, אולם עצם שאלת האמון בגוף המופקד על הביטחון והסדר הציבורי במדינה מוטל בספק. מחקר וסקר חדשים דוחים את מה שמנסה המשטרה להציג כעלייה במידת האמון בה.
סקר שביעות רצון שפרסמה משטרת ישראל בשבוע שעבר ונערך בקרב 40,800 איש העלה כי קיימת עלייה בשביעות רצון האזרחים משירותי המשטרה בשנת 2006 ביחס לשנה קודמת, למעט הרבעון האחרון של שנת 2006, בו נרשמה ירידה בשביעות הרצון בשל פרשת האסיר הנמלט בני סלע. בנוסף, בדק הסקר את שביעות רצון האזרחים מהתנהגות השוטר, ובהקשר זה הביעו הנשאלים שביעות רצון גבוהה יותר. אגב, המרוצים ביותר בכל הסקר היו דווקא המתנחלים. אולם בהודעת המשטרה לא נמסרו כל הנתונים והממצאים של הסקר, ומה שהוצג כהצלחה עשוי אולי להתברר ככישלון.
מחקר שנערך במרכז לחקר פשיעה, משפט וחברה באוניברסיטת חיפה קובע שאמון הציבור במשטרה נמצא בשחיקה מתמדת - רק 14% מהציבור בישראל חשים אמון רב במשטרה, ואילו 40% חשים חוסר אמון מוחלט. המחקר הוא חלק ממחקר רב-שנתי שנערך בקרב הציבור מאז שנת 2000. מהמחקר, שנערך בשבועות האחרונים בקרב 1,625 אזרחים יהודים בישראל, עולה כי מדובר בירידה מתמדת באמון הציבור במשטרה. ב-2002 חש חצי מהציבור אמון רב במשטרה לעומת 13% שחשו חוסר אמון מוחלט. השחיקה נמשכה גם בשנים 2004-2003, כאשר בסך-הכל 36% ו-30% חשו אמון רב במשטרה, לעומת 13% ו-19% שחשו להפך.
ממצאים אלו, הגורמים לחלק מן האזרחים לזלזול בחוק, מוצאים תימוכין גם בסקר שנערך על-ידי מכון מחקרי הגל החדש בקרב 500 נשאלים עבור הפורום המשפטי למען ארץ-ישראל. מן הסקר עולה כי 70% מן הציבור אינם מרוצים (בכלל לא או לא כל כך מרוצים) מתפקודה של המשטרה לעומת 27% שמרוצים (מאוד מרוצים או די מרוצים). 70.5% מהציבור טען שמידת האמון שלו במשטרה די נמוכה או נמוכה מאוד. רק 25.6% מהציבור אמרו שמידת האמון שלהם במשטרה גבוהה או די גבוהה. בפורום המשפטי מייחסים זאת לאלימות מופרזת ובלתי סבירה מצידם של השוטרים.
נתונים נוספים מעניינים המוצגים בסקר מעלים כי ככל שהנשאלים היו בעלי רמת הכנסה גבוהה יותר מידת האמון ושביעות הרצון שלהם מן המשטרה היתה נמוכה יותר; ככל שרמת ההשכלה גבוהה מידת האמון ושביעות הרצון נמוכה יותר. בין הנשאלים שהגדירו את עצמם כחרדים, כ-50% היו מרוצים או די מרוצים מתפקודה של המשטרה, אך רק ל-30% מהם אמון בה.
ממשטרת ישראל נמסרה התגובה הבאה: "הסקר אינו מוכר לנו לרבות אופן עריכתו, ועל כן לא ניתן להתייחס לממצאיו. עם זאת, נדגיש כי לאחרונה נערך סקר שביעות רצון אזרחים מערך קש"ת (קשרי חוץ, שירות ותלונות ציבור), בקרב 40,800 אזרחים, המתייחס לשנים 2006-2005, ועסק בשביעות רצונם של האזרחים מקבלת שירות משטרה בארבעה תחומים עיקריים: סיור, מרכז שירות לציבור וחקירות, מוקד קבלת פניות ותנועה.
"ממצאי הסקר מצביעים על עלייה בשביעות רצון אזרחים משירותי המשטרה בשנת 2006 ביחס לשנה קודמת, ועוד יותר כאשר נשאלו בדבר שביעות רצון מהתנהגות השוטר מבחינת אדיבות, יחסו לאזרח, ביצוע תפקידו ועוד", לשון התגובה.