X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
באלבום חדש ויפהפה, רונה קינן יוצרת מפגש מזהיר בין טקסט, מנגינה והגשה קולית שמכניס אותה למועדון היוקרתי של היוצרות העבריות הגדולות
▪  ▪  ▪
[צילום: עכבר העיר]

קודם כל צריך לסלק אחת ולתמיד את המלה הטעונה הזאת, "הבטחה", שרונה קינן רואה מול עיניה כבר עשר שנים, מאז ניגנה בגיטרה ושרה לצד ערן צור כנערה בת 18. "עיניים זרות", אלבומה החדש, השני במספר, הוא יצירה כל כך יפה, שהיא ממש זועקת, בדרכה המאופקת, "הנה, מימשתי". זאת לא עוד תחנה בדרכה של קינן אל המועדון היוקרתי שבו נמצאות זמרות כמו יהודית רביץ וקורין אלאל. זאת התחנה שמביאה אותה היישר למועדון הזה.
לכאורה, אין בכך הפתעה גדולה. קינן כבר הוכיחה שהיא מלחינה מקורית, מתבוננת רגישה וזמרת טובה מאוד. אבל נדמה שעד עכשיו האיכויות האלה לא הצליחו להתחבר למכלול מעורר התפעלות. פתיחת האלבום החדש מבשרת שדבר כזה עומד לקרות: שני הקטעים הראשונים, "בתוך אגם קפוא" ו"נס", הם שירים מצוינים. אבל רק כשמגיע השיר השלישי, שנושא את שם האלבום, מתברר כמה נפח ועומק יש בתמונות הנפש העדינות שקינן מציירת ואיזה יופי קורן מהן.
כמו בכל שיר נפלא, קצת קשה לשים את האצבע על מה שהופך את "עיניים זרות" לכל כך מרגש. אבל אולי אפשר בכל זאת להצביע על שני מומנטים, שיש ביניהם זיקה. הראשון הוא יכולתה של קינן ליצור תחושה של התפתחות ודינמיות בתוך מלודיה שהיא לכאורה די מוגבלת, כך שיופיו של השיר מתפענח באטיות מענגת.
המומנט השני הוא המפגש המזהיר בין טקסט, מנגינה והגשה קולית. בכמה שירים באלבום משובצות נקודות מפתח בהירות במיוחד שבהן מחווה קולית של קינן ו/או ג'סטה של המנגינה מאירות את כוונת הטקסט. הפזמון של "עיניים זרות", שיר על אהבה אבודה, אומר: "אני לא אפסיק לרצות/ אני לא אפסיק לרצות/ אני לא אכנע לרעיון הזה/ שאי אפשר ואי אפשר כי אי אפשר... גם אם תגידי לי שדי כבר ונגמר". כשקינן מגיעה למלה "אכנע" היא משתהה עליה ומושכת אותה כך שתחילת המלה מבטאת נחישות אבל סופה מעיד על ויתור. הדוברת בשיר אולי אומרת שהיא לא תיכנע, אבל בעצם היא יודעת שאין לה סיכוי.
בזכות הריסון
"עיניים זרות" לא היה שיר (ואלבום) כל כך מוצלח בלי התרומה הנהדרת של הלהקה שמלווה את קינן (הגיטריסט ערן ויץ, הבסיסטים אדם שפלן ואלדד גואטה, הפסנתרן עדי רנרט, המתופף שלומי לביא, ועוד אורחים) ובלי ההפקה המדויקת של יזהר אשדות. הנגינה שלהם ממוקמת על הגבול הפורה שבין מיינסטרים אינטליגנטי לבין מרחבי צליל מעט יותר הרפתקניים, וכמו קינן הם נוטים לריסון ולאנדרסטייטמנט. הפעם היחידה שהם נסחפים ומנגנים במלוא העוצמה, בשיר "מים זוהרים", מסתיימת בכישלון: האורגן החם, התופים הכבדים והגיטרות הבשרניות שעבדו מצוין בשביל אתי אנקרי ב"רואה לך בעיניים" ממש לא מתאימים לקינן.
קינן היא לא זמרת שמחצינה את הפיסיות שלה, לפחות לא בדרכים המקובלות, אבל בטקסטים שהיא כותבת יש נוכחות מתמדת של הגוף - או ליתר דיוק, של הקשר בין הגוף לנפש - והנוכחות הזאת הופכת את קינן למושא להתבוננות של המאזין.
יש הרבה עיניים ומבטים באלבום הזה (למשל, "העיניים לא שוכחות מראות נשכחים/ ושוכחות עוד פחות/ מה שהיה יכול להיות", או "Teach me how to live without you/ But never leave my sight"), ויותר מכך - יש נוכחות מתמדת של פעולת הנשימה: "ובסוף יגיע/ יגיע גם תורך/ לנשום בשקט" ("בתוך אגם קפוא"); "איך אפשר לנשום/ אין לנו מקום" ("נס"); "לא ידעתי איך לחזור/ מקרקעית הבור/ אל מפלס הנשימה" ("הפעם האחרונה"); "לולי לולי לה/ אני מזכירה לעצמי שינה ישנה/ לולי לולי לה/ ומרדימה את עצמי/ נשימה נשימה" ("שינה ישנה").
ההתעסקות הזאת בנשימה, ביכולת או באי-יכולת לנשום בצורה חופשית, אינה מפתיעה: קינן אף פעם לא הסתירה את ההתמודדות שלה עם חרדות. נדמה ש"עיניים זרות" מעיד על התמודדות קשה אך מוצלחת באופן יחסי. הטקסט של "הפעם האחרונה", למשל, מדבר על קושי לנשום, אבל המוזיקה השמחה מספרת סיפור הרבה יותר מרגיע.
ובשיר "בתוך אגם קפוא", מעט אחרי שקינן שרה "יגיע גם תורך לנשום בשקט", יש סולו כינור של יוני סילבר, שמזכיר מאוד קטע מתוך הפסקול של "סיפור פשוט", סרטו של דייוויד לינץ'. מן הסתם זאת אסוציאציה פרטית שלי, אבל הלך הרוח הנוגה-אך-אופטימי של הסרט הזה, שהמוטו שלו הוא "רכות יכולה להיות מופשטת לא פחות משיגעון", משתקף בעיני גם באלבומה היפהפה של קינן.
רונה קינן - "עיניים זרות", אן-אם-סי

לאתר הרשמי של רונה קינן
תאריך:  04/03/2007   |   עודכן:  04/03/2007
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
יהודית רביץ החדשה
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
הסוד שלה הוא אחד
אחד שתיים  |  7/03/07 13:03
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
תיגל נשיא
"נמלטים", "האנטומיה של גריי" ו"עקרות בית נואשות" הן חלק מהסדרות האהובות ששבות השבוע מפגרה ל-yes, ואליהן מצטרפים להיטים חמים חדשים
רונן ליבוביץ
ועדת שרים לענייני חקיקה אישרה כי נהג שהורשע בשלוש עבירות תנועה חמורות רישיונו יפסל לצמיתות    יוזם ההצעה, ח"כ ארדן: "אי אפשר לסבול יותר את התופעה, שלנהג הגורם לתאונת דרכים יש עבר עשיר של עבירות תנועה חמורות"
אריאל שמידברג
הרווח הנקי של החברה לשנה הסתכם ב-41 מיליון ש"ח
הדר פרבר
על-פי דיווחים בתקשורת הסעודית, הנשיא אחמדינג'אד אמר, במהלך שיחותיו עם המלך הסעודי, כי הוא תומך ביוזמה הסעודית    דוברו של הנשיא מכחיש בתוקף
הדר פרבר
יומון אל-בעת' כותב במאמר מערכת כי בוועידה בבגדד החודש ידונו שכנותיה של עירק, ארה"ב ובריטניה במצב במזרח התיכון
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il