X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
השופטים דחו עתירה בנושא בטענה כי אין מקום להתערבות בהחלטת מפקד המחוז וכי הסכנה הנובעת מהתלקחות האלימות שם אינה בגדר סכנה מקומית בלבד והיא עלולה להוביל להתלקחות שאופיה יסכן את הביטחון גם מחוץ לגבולות המדינה והאזור
▪  ▪  ▪
[צילום: AP]
"העותרים ושכמותם מבטאים תיסכול מתמשך, שניתן להבין ללב החשים בו, באשר לזכויות היהודים בהר הבית- במיוחד זכויות תפילה, או כנטען עתה גם זכויות פולחן כאלה או אחרות- במיוחד אל מול הכחשתן של זכויות היהודים בו מכל וכל על-ידי צדדים עוינים"

עידן יוסף
עתירה לבג"צ: לאפשר קיום קרבן פסח בהר הבית

בג"צ דחה את העתירה להתיר מחר הקרבת קרבן פסח על הר הבית. העותרים - נאמני הר הבית ומנויי קרבן הפסח מטעם הסנהדרין טענו, כי הקרבת קרבן הפסח היא מצווה ייחודית שיש לה מקום וזמן מסוימים, וביקשו למלא מצווה זו כחובה דתית. המשיבים - המדינה, היועמ"ש והמשטרה ביקשו מבג"צ לדחות את העתירה, וציינו כי התשובה לעותרים אכן ניתנה על-ידי המשטרה בלבד, וזאת בשל המועד המאוחר בו נעשתה הפנייה לראש הממשלה. המשיבים טענו כי מול זכויותיהם של העותרים עומדים אינטרסים אחרים כמו שמירה על הסדר הציבורי, על שלום הציבור וביטחונו וכי על זכויות העותרים לסגת אם קיים חשש ברמה של קרבה לוודאות לפגיעה ממשית באינטרס הציבורי.
עוד הדגישו, כי "בנוסחת האיזון יש ליתן משקל לרגישות המיוחדת של הר הבית ולמטען שהוא נושא". הם תיארו כיצד בעבר בנסיבות שונות פרצו מהומות קשות בהר הבית שהובילו לפגיעה באזרחים ובשוטרים. מפקד מחוז ירושלים, ניצב אילן פרנקו, הגיע למסקנה כי קיום הטקסים כבקשת העותרים יביא, ברמה קרובה לוודאות, לפגיעה ממשית וקשה בסדר הציבורי ובשלום הציבור. הערכתו התבססה על רגישותו של הר הבית בכלל, אך גם על הרגישות המיוחדת בתקופה הנוכחית נוכח אירועי "שער המוגרבים" שאירעו לאחרונה, וכן על הערכות מודיעין לפיהן קיום הטקסים על הר הבית יגרור, ברמה הקרובה לוודאות, מהומות קשות ביותר ושפיכות דמים. המשיבים טענו כי החלטתו של מפקד המחוז בנסיבות אלה היא החלטה סבירה שניתנה בסמכות על-ידי הגורם שעל כתפיו מוטלת האחריות לביטחון ולסדר הציבורי ואין עילה להתערב בה.
שופטי בג"צ מרים נאור, עוזי פוגלמן ואליקים רובינשטיין הגיעו לכלל מסקנה כי דין העתירה להידחות ואין מקום להתערבות בהחלטת מפקד המחוז. "אכן, ירושלים אינה כשאר ערים שבעולם, והר הבית אינו כשאר מקומות שבירושלים", ציטטו השופטים את בג"צ 2431/95. ואף הביאו מדברי הנשיאה ביניש, כי "נוכח מרכזיותו וחשיבותו הרבה של הר הבית גם לבני דתות אחרות, הסכנה הנובעת מהתלקחות האלימות שם אינה בגדר סכנה מקומית בלבד והיא עלולה להוביל להתלקחות שאופיה יסכן את הביטחון גם מחוץ לגבולות המדינה והאזור. לכך יש להוסיף כי למתרחש בהר הבית השפעה על שיקולים מדיניים ועל יחסי החוץ של המדינה. בהתחשב בכל אלה, מהווה הר-הבית מקום בעל רגישות ייחודית ויוצאת-דופן, ולפיכך השמירה על הסדר הציבורי בו מחייבת זהירות מרבית" (בג"צ 8988/06).
השופטים הסכימו כי אין ליתן וטו לקהל עוין המבקש לפגוע, בדרכי אלימות בזכויותיהם של אחרים. "בצדק טוענים העותרים כי לא ניתן לממש את בקשתם, אלא במקום מסויים ובזמן מסוים. לא ניתן (כמו בפרשת משי זהב) להפנותם למקום אחר ולזמן אחר. ואולם - היא הנותנת שלאור האינפורמציה שבידי מפקד המחוז לא ניתן, לעת הזו, להיענות לבקשת העותרים. בכך - אין מקום להתערבותנו", קבעו השופטים בפסק דינם.
"החששות אינם נטולי יסוד"
השופט רובינשטיין אמר כי העותרים ושכמותם מבטאים תסכול מתמשך, שניתן להבין ללב החשים בו, באשר לזכויות יהודים בהר הבית - במיוחד זכויות תפילה, או כנטען עתה גם זכויות פולחן כאלה או אחרות - במיוחד אל מול הכחשתן של זכויות יהודים בו מכל וכל על-ידי צדדים עוינים. "בנוסף לכך שנושא העתירה לא הובא לפני הממשלה... איננו יכולים להביע דעה באשר לתקפותה ההלכתית של המשאלה להקרבת קרבן פסח, שלא הועלתה על-ידי העותרים בפני הגורמים ההלכתיים הממלכתיים, כגון הרבנות הראשית. אך נודה על האמת: מעבר לשאלות ההלכתיות, ובמידה רבה אף אל מול שאלת הזכויות, עמדתן החוזרות ונשנות של ממשלות ישראל יסודה במישור הביטחוני. אין בידינו כלים לומר, כי חשש זה מבוטל. לא הרי סיטואציה זו - והדבר נהיר גם לעותרים - כהרי החששות לפגיעה בסדר הציבורי שהועלו בבג"צ 3358/95... לא קשה להניח, כי החששות הביטחוניים הכרוכים בצעד החדשני - אחרי 2,000 שנה - שמבקשים העותרים לעשות, ושוב, בלא שאביע כל דעה באשר לפן ההלכתי, אינם נטולי יסוד.
הוא הוסיף כי כאז כעתה במקומם עומדים דברי השופט גולדברג בבג"צ 7128/96, שנאמרו לפני עשור: "על הדרג המדיני, ולא על בית המשפט, לתת תוכן ומשמעות לקריאה ההיסטורית, 'הר הבית בידינו'".

תאריך:  01/04/2007   |   עודכן:  02/04/2007
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
בג"צ אסר הקרבת קרבן הפסח
תגובות  [ 9 ] מוצגות  [ 9 ]  כתוב תגובה 
1
אולי תפסיקו כבר לפנות לבגא"צ?
נתין מדמנת ישראל  |  1/04/07 15:39
2
הבג"צ פסק סופית לגבי הערב רב!
יודע דבר  |  1/04/07 16:58
3
הר הבית בידינו?הגיע הזמן שיהיה ל"ת
הניה  |  1/04/07 18:40
4
נאמני הר הבית ומנויי קרבן הפסח
אמנונן  |  1/04/07 18:45
 
- מה קרה אמנונן ?
אשתך שתחיה  |  1/04/07 23:11
5
מי יצילנו מהמשוגעים המתרבים  ל"ת
וטוב שכך  |  1/04/07 18:50
6
כותרת שגויה
זרובבל  |  2/04/07 04:37
7
חרפה!
נחמן מאומן  |  9/04/07 03:59
8
מניעת קרבן פסח או דבר אחר
מאיר  |  30/04/07 17:13
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אסף דוד-מרגלית
הפורום המשפטי למען א"י עתר להשעיית שר האוצר    האחראי על כספי הציבור אינו יכול להיות אדם החשוד במעילה בכספים כאלו    "כמו שפדופיל לא יכול להיות מורה, חשוד במעילה אינו יכול להיות שר אוצר"
עידן יוסף
במכתב תלונה למנכ"ל רשות השידור טען יו"ר אומ"ץ, כי טומי לפיד מנצל את קול ישראל כדי לעורר דעת קהל חיובית למען חברו אולמרט
אסף דוד-מרגלית
הנשיא קצב נחקר פעם נוספת שבוע שעבר    פרי החקירה: סעיף אישום נוסף באונס א' שעבדה עימו במשרד התיירות    החומר החדש הועמד לרשות פרקליטי הנשיא
גלית יצחק
אלעד פישר מונה לתפקיד    במסגרת תפקידו יעסוק פישר בקידום יישום מערכות ניהול
אסף דוד-מרגלית
עתירתו של עו"ד אמיר לירן נדחתה    חסינות הנשיא היא דיונית ולא מהותית    בג"צ דחה את העתירה על הסף וכן לאור הטיעונים שבה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il