X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
לוחם למען זכויות האדם נאומו "יש לי חלום" הפך לאחד הנאומים המפורסמים בעולם
▪  ▪  ▪

היום לפני 40 שנה, ב-4 באפריל, 1968, נרצח ד"ר מרטין לותר קינג - כומר, מנהיג ולוחם למען זכויות האדם.
מרטין לותר קינג ג'וניור נולד באטלנטה שבג'ורג'יה. נישא לקורטה סקוט ב-1953 ונולדו להם ארבעה ילדים. בשנת 1954 התמנה לכומר של הכנסייה הבפטיסטית במונטגומרי, אלבמה.
בשנים אלו היו עדיין חוקים בארצות הברית אשר קיפחו באופן בולט את זכויותיהם של השחורים. מדיניות זו נקראה מדיניות ההפרדה, שבה מתקנים ציבוריים כמו ברזי מים, ספסלים ציבוריים ועוד היו שמורים ל"לבנים" בלבד.
בנוסף, נותני שירות פרטיים כמו מסעדות אוטובוסים וכו' לא היו חייבים לשרת "שחורים", אך האפלייה הבוטה ביותר הייתה במדיניות ההפרדה בבתי הספר הציבוריים.
מרטין לותר קינג נלחם למען זכויות האזרח. מה שהיווה את סמל הגזענות כלפי השחורים באותם ימים היתה ההפרדה הגזעית שהיתה נהוגה באוטובוסים הציבוריים.
בשנת 1955, אשה שחורה בשם רוזה פארקס סירבה לוותר על מקום מושבה באוטובוס לאדם לבן. בעקבות המעשה התעוררה סערה ציבורית שבעקבותיה החליט מרטין לותר קינג להביע את מחאתו על הנושא הכאוב - הוא ארגן אוטובוס בו נסעו שחורים והכניסה ללבנים נאסרה אליו.
פעולתו המחאתית של לותר קינג הובילה לחרם שנמשך קרוב לשנה והסתיים כאשר בית המשפט העליון של ארצות הברית פסק שההפרדה הגזעית באוטובוסים תיפסק.
בשנת 1957 מרטין לותר קינג, יחד עם כמה כמרים מאזור הדרום החליטו לייסד את הוועידה למנהיגות נוצרית .(SCLC) כשמרטין לותר קינג משמש בתפקיד נשיא הוועידה.
ב-2 ביולי 1964 נחקק החוק לזכויות האזרח בארצות הברית, חוק זה אסר על כל קיום של אפלייה במקומות ציבוריים, מתקנים ציבוריים ובתי ספר ציבוריים.
לותר קינג ביסס את גישתו על רעיונותיהם של דיוויד תוראו ומהטמה גנדי, בנוסף לדרך האמונה הנוצרית.
בסוף שנות החמישים נעצר ונכלא, הוכה והיה תחת פיקוח ה-FBI.
ב-1964 קיבל פרס נובל לשלום. ב-1968, במסע הבחירות למען העניים, העלה על סדר היום את הבעיות הכלכליות של חסרי הבית והשכבות הנמוכות. באותה שנה, כשעמד במרפסת המלון בו שהה - נורה ונהרג. עד היום לא ברור מי היה רוצחו ומה היו המניעים לרצח. תיאוריות הקונספירציה קושרות את ה-FBI לרצח. יש הסבורים כי קינג צבר כוח רב, וכי הממשל רצה להפסיק את פעילותו למען זכויות האפרו-אמריקנים.
התנועה להשגת זכויות אזרח לבני נלחמה בעיקר עבור המיעוט
האפרו-אמריקני, שהיו בני עבדים וסבלו קשות מקיפוח בכל תחומי החיים. הצעדה אל וושינגטון הבירה הייתה אחת מנקודות השיא של התנועה, כאשר רבע מיליון בני אדם, שחורים ולבנים יחד, התקבצו בבירה כדי לדרוש את אותן הזכויות.
הנואם המרכזי של העצרת שבסיום הצעדה היה ד"ר מרטין לותר קינג, מהמנהיגים הבולטים ביותר של התנועה. שם הוא נאם את הנאום שזכה לשם "יש לי חלום", שהפך לאחד הנאומים המפורסמים מאז ומעולם:
I have a dream that one day this nation will rise up and live out the true meaning of its creed: "We hold these truths to be self-evident: that all men are created equal." I have a dream that one day on the red hills of Georgia the sons of former slaves and the sons of former slaveowners will be able to sit down together at a table of brotherhood. I have a dream that one day even the state of Mississippi, a desert state, sweltering with the heat of injustice and oppression, will be transformed into an oasis of freedom and justice. I have a dream that my four children will one day live in a nation where they will not be judged by the color of their skin but by the content of their character
הרצח
ב-4 באפריל 1968 בשעה ששהה במוטל בממפיס טנסי בעיצומם של הכנות לקראת קיום מצעד מחמאה בוושינגטון הבירה, נרצח ד"ר מרטין לותר קינג ביריה. ג'יימס ארל ריי הודה ברצח והורשע אבל לאחר מכן חזר בו מהודאתו.
בשנת 1983 תאריך הולדתו של קינג הוכרז כיום חג לאומי בארה"ב.

תאריך:  04/04/2007   |   עודכן:  04/04/2007
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יפעת גדות
מעדני בשר רבים עלולים להיות לא מבושלים דים ולהוות מקום מבטחים לחיידקים
עומר שיקלר
האינטרפול הוציא צווי מעצר נגד יאיר קליין, מלניק פרי ואברהם צדקה    חשודים באימון צבאות פרטיים והקמת יחידות חיסול בקולומביה - "יחידות המוות"
יעל מרגלית
קפטן מכבי לא ניסה להסביר את התבוסה 80:58 לצסק"א    גודס: "עדיף לשתוק"    ספאחיה: "ננסה להפתיע בגומלין"
מוטי אקסמיט
משטרת באר-שבע עצרה שלושה צעירים ואישה אחת בחשד כי חטפו וכלאו אדם חשדו בו שגנב טלפון סלולרי מהאישה, אמו של אחד העצורים
עידן יוסף
שלושת בורסות הפרחים הגדולות בעולם יציגו לראשונה בתערוכת החקלאות אגרו משוב בגני התערוכה    15,000 אנשי מקצוע צפויים לבקר    המדען הראשי של משרד החקלאות, פרופ' דן לבנון, יקבל את אות "נבחר השנה" בחקלאות על מפעל חיים וצוות יישובי חבל מעון יקבל את האות על המהפכה הכלכלית שחוללו במעון
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il