X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
ערביי ישראל עוברים תהליך של הקצנה והתבדלות, שקשה לקבל אותו במדינה דמוקרטית בעלת רוב יהודי והוא מהווה בעיה אסטרטגית של מדינת ישראל כך מזהיר האלוף (מיל.) בריק וקורא לממשלה להכריז על הנגב והגליל "אתגר לאומי בטרם יאבדו"
▪  ▪  ▪
[צילום: טל גליק]

במאמר בבלוג האסטרטגי של המרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה קורא האלוף ב(מיל.) יצחק בריק להכריז על הנגב והגליל כאתגר לאומי. בריק מזהיר מפני אובדן הגליל והנגב נוכח התדלדלות האוכלוסיה היהודית, האנרכיה הבדואית והבדלנות הערבית. להלן עיקרי דבריו:
הגליל והנגב אתגר לאומי
הנגב והגליל מהווים ביחד למעלה מ-70% משטחה של מדינת ישראל, ובהם חיים כ-30% מאוכלוסיית ישראל. רוב האוכלוסיה בגליל אינו יהודי ו-170 אלף מתוך 600 אלף התושבים בנגב הם בדואים.
החשיבות האסטרטגית של אזורים אלו היא גבוהה הן בשל גודל השטח והן העובדה שהוא גובל במדינות השכנות לנו: מצרים, ירדן, לבנון וסוריה שחלקן עוינות. בדרום הגליל ובנגב. בנקודות מסוימות אזורים אלו גם גובלים עם הרש"פ.
ממשלת ישראל עשתה מהלך מבורך כאשר הקימה את המשרד לפיתוח הגליל והנגב, שעושה עבודה טובה מאוד. ועדיין יש כיום תחושה שאנחנו הולכים ומאבדים אזורים אלה ונשאלת השאלה מה עושים מבחינה לאומית כדי להציל אותם. הבעיה היא שמדינת ישראל טרם לקחה את הנושא כאתגר לאומי.
הקצאת תקציבים לא נכונה
ממשלות ישראל השונות הקצו תקציבים לא פרופורציוניים לגודל היחסי של השטח והאוכלוסיה של הנגב והגליל מתוך כלל המדינה. התוצאה היא שגוש דן שואב אליו את כל התקציבים, המשאבים וכוח האדם ומתעצם על חשבון אזור הגליל והנגב ההולך ומתדלדל. תושבים רבים עוזבים למרכז, הדור הממשיך לא חוזר ליישוב, הבעיה הדמוגרפית בגליל מתעצמת ומצוקת הבדואים בנגב עולה. הישובים לא מתרחבים והערים לא גדלות, מה שמחליש מאוד את האזורים הללו. המדינה הופכת למדינת גוש דן, וכך אי-אפשר לשרוד לאורך שנים.
הבדלנות של ערביי ישראל
חזון ערביי ישראל, שפורסם לא מזמן במסמך בן 40 עמודים, מדבר על אוטונומיה למגזר הערבי, על הקמת מוסדות נפרדים ממשרדי הממשלה הישראלית, על פרלמנט עצמאי עם בחירות ישירות. המסמך מדבר על זהות לאומית ערבית, על קשר ישיר עם מדינות ערב והעולם הגדול, שלא דרך משרד החוץ הישראלי. הם מדברים גם על מאבקם נגד התפישה הציונית היהודית. זהו תהליך של התרחקות הקצנה והתבדלות, שקשה לקבל אותו במדינה דמוקרטית בעלת רוב יהודי והוא מהווה בעיה אסטרטגית של מדינת ישראל.
פצצת הזמן של הבעיה הבדואית
האוכלוסיה הבדואית בנגב נמצאת במצב סוציו-אקונומי נמוך מאוד. אין תוכניות מתאר ליישובים בהם היא גרה. הבדואים מתפזרים ותופסים שטחים בצורה לא מבוקרת וקשה במצב הזה לפתח את הישובים מבחינת מים, חשמל ובתי ספר. בצורה הזאת גם קשה לפתח את הישוב היהודי. זו פצצת זמן. המדינה חייבת לקחת את האתגר ולטפל בבדואים, על זכויותיהם וחובותיהם. מצד אחד להעניק להם כל מה שמגיע להם, לקדם אותם, ומצד שני לדרוש להגדיר אילו אדמות שייכות להם ואילו לא.
יש ליצור תוכניות מתאר, להקים ישובים או להרחיב יישובים קיימים. במסגרת החוק, יש לעצור תפיסה לא חוקית של שטחים ולספק הגנה לעוסקים בחקלאות ובתעשיה באזור. להפסיק עם נושא "החסות" ועם הגניבות החקלאיות. אלו נושאים שמבריחים תושבים וגורמים להגירה שלילית, זורעים אי-סדר ופוגעים בשלטון החוק.
רשימת הדברים שצריך לעשות היא ארוכה: ישנו צורך בהבאת מאות אלפי מתיישבים חדשים, ובפיתוח הישוב היהודי, הערבי והבדואי. ישנו צורך בפיתוח תשתיות מהירות לחיבור האזור עם מרכז הארץ, פיתוח שירותים ברמה שווה לזו במרכז יצירת תעסוקה ובניית דיור מתאים. המדובר בשינוי סדרי עדיפויות לאומיים, וחלוקת התקציב בצורה מאוזנת יותר. מדינת ישראל כל-כך קטנה שאין סיבה בכלל שיהיו בה מרכז ופריפריה, היא כמו עיר אחת בארה"ב.

אלוף ב(מיל.) יצחק בריק הוא לשעבר מפקד המכללה לביטחון לאומי ומפקד גיס, כיום יו"ר מכללת עמק יזרעאל, מרכז פורום ראשי הערים והרשויות בגליל ובנגב ויועץ אסטרטגי לקרן רש"י בנושא פיתוח הנגב והגליל.
תאריך:  17/04/2007   |   עודכן:  17/04/2007
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
האלוף (מיל.) בריק: "הנגב והגליל בסכנה"
תגובות  [ 9 ] מוצגות  [ 9 ]  כתוב תגובה 
1
לישראל אולי אטום ומטוסים בדרום ל"ת
בשטח שולט הבדואי!  |  17/04/07 23:49
2
לאסור בניה חדשה באזור המרכז!! ל"ת
היהודים=חורבן!!!  |  18/04/07 00:13
3
בידואים עם "אדמות שייכות להם"?
הצביק מסדום  |  18/04/07 00:25
4
בוקר טוב אליהו! לא רק התפשטות
עץ  |  18/04/07 06:42
5
לשחוט את הפרה הקדושה דמוקרטיה
ראו הוזהרתם!!!!  |  18/04/07 06:51
6
המתנחלים אשמים
ע.ג1  |  18/04/07 07:21
 
- לא יותר בטוח לסדר למתנחלים
פתרון סופי?הא?  |  18/04/07 10:18
7
tno adama lahialim mesohrarim ל"ת
hageneral  |  18/04/07 07:42
8
דברים בטלים עם השמאל ובג"צ ל"ת
כיף להיות ערבי  |  18/04/07 08:17
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
גיא גרימלנד
הגירסה מציעה פלטפורמה אחת המאפשרת העברת מסרים מיידיים, שליחת מסרונים וביצוע שיחות טלפון ושיחות וידאו
ONE
שחקן מכבי ת"א נשאר צנוע לפני סיום השנה הטובה בחייו    על השיפור ביכולתו: "הרבה רשום לזכות נבן" ועל המועמדות לתגלית העונה באירופה: "מאוד מחמיא"
עידן יוסף
במכתב ללינדנשטראוס טוען אריה אבנרי לחשדות להסכמים פוליטיים בלתי חוקיים לקניית שלטון בכסף    אמר שעיני דרש מיושב-ראש הסתדרות המעו"ף לשעבר, ליאון מורוזובסקי, שלא להתמודד מולו - תנאי לקבלת פיצויי פרישה
גלית יצחק
כך עולה ממחקר שערך המכון הלאומי לסרטן (NCI) בארה"ב    בקרב 97% מהחולים שקיבלו גליבק לא היתה חזרה של המחלה    בעקבות הממצאים נסגר המחקר והחוקרים מאפשרים את הטיפול גם לקבוצת הביקורת
רונן ליבוביץ
ראשי הרשויות בקו העימות החליטו להחרים את טקס יום העצמאות שמשרד הביטחון מקיים לכבודם כמחאה על אי העברת תקציבים לשיקום הצפון מאז סיום מלחמת לבנון השנייה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il