X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
חברי ועדת וינוגרד [צילום: לע"מ]
דוח הביניים של הוועדה החוקרת את כשלי מלחמת לבנון השנייה יוגש היום מסקנות אישיות נגד אולמרט, פרץ וחלוץ בשעה 17:00 יקריא וינוגרד את עיקרי המסקנות
▪  ▪  ▪
[צילום: AP]

"נעשה את המוטל עלינו בלי מורא ובלי משוא פנים". אלו היו המילים הראשונות שמסרו חברי ועדת וינוגרד לאחר יום הדיונים הראשון שקיימו ב-18.9.06, יום לאחר שקיבלו את כתב המינוי מהממשלה. מאז מונתה, נקשר שמה של הוועדה החוקרת את כישלונות המערכה בלבנון בקיץ האחרון, שלימים תיקרא מלחמת לבנון השנייה, כמי שתקבע את גורלה של ממשלת אולמרט וכמי שמסקנותיה יטלטלו את המערכת הפוליטית, יחרצו את גורלם של צמרת המערכת המדינית והביטחונית ותשפיע בעתיד על החלטות המנהיגים בפעמים הבאות שמערכה צבאית כזאת או אחרת תעמוד על הפרק.
בהודעה ראשונה שהוציאה הוועדה, עם תום הישיבה הראשונה לכינונה, נאמר: "אנו מודים לממשלה, לראש הממשלה ולשר הביטחון, על האמון שנתנו בנו. הקף העניינים שהתבקשנו לבדוק רחב ביותר. נקבע את דרך העבודה וסדרי העדיפויות כדי להבטיח שבעבודתנו נוכל לעמוד הן בדרישת המהירות והן בדרישת היסודיות והאמינות".

הדוח המלא - בקיץ

בקיץ אמורה הוועדה לפרסם את הדוח המלא. מסמך זה יכלול: ניתוח הלחימה על כל הבטיה, לרבות עקרונות צה"ל וסוגיות כגון מוכנות הצבא, בניין הכוח, הפעלתו, הכשרת המפקדים ותפיסת ההפעלה. החלטות הדרג המדיני בהמשך המערכה, כולל החלטה על תנאי הפסקת האש והלחימה ביומיים האחרונים אחרי שהתקבלה ההחלטה במועצת הביטחון. היחסים בין הדרג המדיני והצבאי בנושאי שימוש בכוח צבאי כחלק מתפיסה אסטרטגית של יעדי מדינת ישראל. האתוס הכללי של החברה הישראלית והקשר בינו ובין אתגרי המדינה. הטיפול בעורף מבחינת המוכנות, התכלול, התפיסה המבצעית, ופעולות העורף והרשויות תוך תיאום עם ממצאי בדיקת מבקר המדינה. ותוצאות המערכה.
במהלך כל חודשי הדיונים, הצליחה הוועדה לשמור על חשאיות החקירות והדלפות מתוך הדיונים הפנימיים כמעט שלא מצאו את דרכן החוצה. אלא שלקראת הסוף משהו השתבש. חלקים גדולים מן הדוח שאמור היה להיחשף לראשונה מחר, יצאו לתקשורת כבר בסוף השבוע.
על-פי ההדלפות, מצאה הוועדה את אולמרט, פרץ וחלוץ כאחראים לשורה של מחדלים וכישלונות. אהוד אולמרט - נהג בפזיזות, ביהירות ובחוסר שיקול דעת; הורה על מערכה צבאית עוד לפני שכינס את הקבינט המדיני-ביטחוני; הובל על-ידי הצבא, במקום להוביל; לא דרש חלופות לכניסה למלחמה; לא הכין אופק להפסקת המבצע שהתגלגל למלחמה. עמיר פרץ - נכנס לתפקיד שר הביטחון בלא הכנה מוקדמת; לא הקפיד ללמוד את הבעיות שעמדו על הפרק, ואף נמנע מקבלת ייעוץ מאנשי מקצוע במשרדו. דן חלוץ - זלזל בסיכון מפני הקטיושות; לא הציג חלופות בפני הדרג המדיני ומנע מבכירי צה"ל לדבר ולעדכן את הדרג המדיני.
בלשכת ראש הממשלה מנסים במקביל לשמור על האגפים. האגף הבעייתי הוא זה שבראשו עומדת שרת החוץ, ציפי לבני, המתואמת עם השר לביטחון פנים, אבי דיכטר. לבני דרשה יום-יומיים לאחר החטיפה להגביל את המערכה, אך אולמרט-פרץ דחפו להסלמה. לבני דרשה ימים ספורים לאחר מכן לפתוח ערוץ מדיני, אך יישום הרעיון סוכל על-ידי אולמרט.
גם באופוזיציה נערכים. הליכוד פועל עתה כדי לחבור לסיעות האופוזיציה האחרות, כדי לצאת לרחובות ולהפגין נגד הממשלה. במקביל, מנהלים עתה כמה מבכירי הליכוד, ובראשם ח"כ בנימין נתניהו, מגעים מאחורי הקלעים עם חברי כנסת בכירים בסיעת קדימה, בדבר אפשרות שייתנו את ידם להחלפת הממשלה.

מסקנות אישיות על אולמרט, פרץ וחלוץ

היום תפרסם הוועדה את דוח הביניים. כבר לפני מספר שבועות מסרה הוועדה כי בדוח יהיו מסקנות אישיות נוגעות לראש הממשלה אולמרט, לשר הביטחון עמיר פרץ ולרמטכ"ל היוצא דן חלוץ. בוועדה ציינו, כי במקביל להגשת הדוח המסווג לראש הממשלה ולשר הביטחון, יועמד דוח בלתי מסווג לעיון הציבור. הצגת הדוח תתקיים בבנייני האומה בירושלים בשעה 17:00.
על-פי הודעת הוועדה, הדוח החלקי יכלול פרקים העוסקים בנושאים הבאים: דיון בעקרונות כלליים של עבודת הוועדה ותפישת תפקידה בכל הנוגע לקביעת ממצאים, מסקנות והמלצות. תפיסת הוועדה את נושא כללי הצדק הטבעי. ניתוח התקופה שלקראת המערכה, החל מנסיגת צה"ל מדרום לבנון בשנת 2000 ועד למערכה עצמה, ומסקנות כלליות לגבי תקופה זו. ניתוח ההחלטות הקשורות ביציאה למערכה, מאז אירוע החטיפה ב-12 ביולי ועד נאום ראש הממשלה בכנסת ב-17 ביולי.
בנוסף, הדוח יבצע ניתוח ההחלטות הקשורות בתקופת היציאה למערכה יכלול שלושה פרקים: ממצאים מפורטים, מסקנות מערכתיות, מסקנות אישיות לגבי אחריותם של ראש הממשלה, שר הביטחון והרמטכ"ל היוצא בנוגע להחלטות לקראת היציאה למערכה ודרך קבלתן. בוועדה ציינו כי בחרו לייחד דוח חלקי לנושאים אלה שכן ההחלטות הנוגעות ליציאה למערכה הן בעלות חשיבות מיוחדת להמשכה, והן דנות "בנושאים שהם קיימת לדעתנו דחיפות ביישום המסקנות וההמלצות. אנחנו מדגישים כי מסקנותינו בדוח אינן משקפות עמדה לגבי מכלול המערכה", אמרו.

נחקרו שש השנים שקדמו למלחמה

בכיר הנחקרים בוועדה היה, כצפוי, ראש הממשלה אהוד אולמרט. מלבדו, חקרה הוועדה בשבעת חודשי עבודתה, שורה ארוכה של אישים מבכירי המערכת המדינית והביטחונית. שר הביטחון, שרים נוספים, שרים לשעבר, ראשי ממשלה לשעבר, הרמטכ"ל, רמטכ"לים לשעבר, אלופים, קצינים נוספים, קצינים במילואים ועוד. על-פי כתב המינוי חקרה הוועדה את אירועי לבנון בקיץ 2006, אך גם את שש השנים שקדמו למלחמה האחרונה, מנסיגת צה"ל בשנת 2000.
ראש הממשלה אהוד אולמרט, שיצא במאבק עיקש למניעת הקמתה של ועדת חקירה ממלכתית, אמר כי הסמכויות שהעניקה הממשלה לוועדת וינוגרד הן זהות כמעט לחלוטין לסמכויותיה של ועדת חקירה ממלכתית. את שר הביטחון עמיר פרץ הטיעון שכנע, ובישיבת הממשלה, הצביע פרץ בעד הוועדה, למרות שהודיע בעבר כי הוא תומך בהקמתה של ועדת חקירה ממלכתית בלבד. סך-הכל שני שרים הצביעו נגד הקמתה של הוועדה, אופיר פינס ואיתן כבל. השר שאול מופז נמנע בהצבעה, כיוון שלדעתו אין להסתפק בהקמת ועדת בדיקה ממשלתית, אלא להקים ועדת חקירה ממלכתית.
ועדת וינוגרד מונתה על-פי סעיף 8א' לחוק הממשלה. הוועדה התבקשה, על-פי החלטת הממשלה שאושרה, לגבש את מסקנותיה בהקדם נוכח הצורך בהיערכות מהירה. הממשלה אף ביקשה מהוועדה להגיש דוח ביניים עם הממצאים המסתמנים. בהחלטת הממשלה נאמר: "הוועדה תגיש את ממצאיה, מסקנותיה והמלצותיה באשר לשיפור תהליכי קבלת ההחלטות בעתיד של הדרג המדיני ושל ראשי מערכת הביטחון, ובכלל זה החומרים והייעוץ הניתנים לגורמים הנ"ל".

תאריך:  30/04/2007   |   עודכן:  30/04/2007
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
יום הדין של אולמרט, פרץ וחלוץ
תגובות  [ 14 ] מוצגות  [ 14 ]  כתוב תגובה 
1
אנא שחררו אותנו מעולו של זה
הדואג מאד לעתידנו  |  30/04/07 04:43
 
- כמה הערות
צלם  |  30/04/07 09:40
2
להעיף את אולמרט בגלל השחיתות. ל"ת
לא בגלל המלחמה.  |  30/04/07 08:46
3
כישלונמרט
כישלונמרט  |  30/04/07 08:59
4
מה עוד צריך להיעשות
שולה מנהריה  |  30/04/07 09:24
5
ממשלה חלוללה עם ראש פזיז
צמד החלולים  |  30/04/07 09:49
6
המסקנה שלי שונה
רחב הזונה  |  30/04/07 10:06
 
- את/ה לא לבד.
אפרסמון רקוב  |  30/04/07 10:54
7
ציפי לפני כולם הביתה
סאמי עביד עזה  |  30/04/07 10:20
8
ציפי ליבני הכניעה את ישראל עם
החלטה 1701  |  30/04/07 10:34
9
עם ישראל בשל להפיכה צבאית
ב.ק.  |  30/04/07 10:41
10
אם אולמרט יפול
הגיבן מאמסטרדם  |  30/04/07 10:59
11
ועדת וינגרט היא ועדה מטעם
האמת  |  30/04/07 11:32
12
הכי בסדר היה עמיר פרץ
תורגמן שמעון  |  1/05/07 22:51
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ONE
משחק קצוות? לא אם תשאלו את הכח עמידר, שהייתה יותר טובה    אמסלם העלה את בית"ר ליתרון בדקה התשיעית, גיטה העניק שוויון מוצדק לסגולים בדקה ה-12
הילה רפופורט
פרקים חדשים של הסדרה הפופולרית ישודרו בישראל וברשות הפלשתינית    לראשונה בסדרה: בובה תגלם דמות של ערבי-ישראלי [נל, יולי תמיר והבובות. צילום: פלאש 90]
עידן יוסף
דוח פנימי של משרד הרווחה מגלה כי לא היו נהלים ברורים לטיפול בנזקקים בזמן המלחמה    הדוח ממליץ על תיאום ועל פינוי של קהילות ומשפחות נזקקות בשלמותן מאזורי לחימה
הילה רפופורט
המשטרה בטהרן הורתה למספרות הפועלות בעיר להימנע מלהעניק ללקוחות תספורות בסגנון כוכבי הוליווד
מתי טוכפלד
על אהוד ברק אמר: "עלינו לבחור במנהיגות חדשה ונקייה ולא מנהיגות ישנה שכשלה ושייכת לשיטה הישנה"    אמר את הדברים בכנס פעילים ברחובות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il