עמותת אומ"ץ פנתה הבוקר (א', 10.6.07) אל מבקר המדינה, השופט ((בדימ.)) מיכה לינדנשטראוס, בדרישה שמשרדו יפעל לביטול המכרז לייצור חשמל פרטי במישור רותם. זאת אחרי שהתברר כי משרד התשתיות, בראשות השר בנימין בן-אליעזר, תומך בשינוי תנאי המכרז. שינוי שכזה עשוי לעלות לקופת המדינה בתוספת של עשרות מיליוני דולרים.
על-סמך מסמכים המצויים ברשותה, טוענת העמותה ששר האנרגיה לשעבר, עורך הדין משה שחל, המייצג את חברת או.פי.סי. (שבבעלות האחים עופר) שזכתה במכרז, הביא לשינוי בעמדתו הקודמת של שר התשתיות בנימין (פואד) בן-אליעזר, בזכות קשריהם הפוליטיים והאישים.
אומ"ץ טוענת עוד כי על-פי מידע המצוי בידה, נוטה ראש הממשלה אהוד אולמרט להביא לאישור הממשלה הצעה לפתיחת מו"מ לשינוי תנאי החוזה המקוריים.
במכתב ששיגר אל המבקר אריה אבנרי, יו"ר הנהלת אומ"ץ, נכתב בין השאר: "אנו מבקשים שמשרד מבקר המדינה יבדוק לאלתר חשד שעל פיו שינה בחודשים האחרונים משרד התשתיות, בהנחיית השר בנימין בן-אליעזר, את עמדתו המקורית לגבי פרויקט יצור חשמל פרטי במישור רותם, מטעמי הון ושלטון, ועל-ידי כך עלולים להיגרע מקופת המדינה סכומים המסתכמים בעשרות מיליוני דולרים.
"עד לסיומה של בדיקה זו אנו מבקשים שמשרד מבקר המדינה יורה לממשלה שלא לנהל מו"מ כלשהו בעניין תנאי המכרז שבו השתתפה באורח בלעדי חברת או.פי.סי, המצויה בבעלותם של האחים עופר, מאחר שבינתיים נוצרו נתונים שונים ועל אחת כמה וכמה שלא לתמוך בשיפור התנאים המקוריים.
"חברה זו מיוצגת כיום על-ידי שר האנרגיה לשעבר ועורך הדין משה שחל, המקורב לשר התשתיות הנוכחי, ויש לו עניין שההסכם ייחתם בתנאים לא כלכליים על-חשבון הקופה הציבורית", לשון המכתב.
אומ"ץ מפרטת בפנייתה את מהלך השתלשלות העניינים:
- 1. בחודש נובמבר 2004 זכתה חברת או.פי.סי במכרז לייצור חשמל פרטי במישור רותם, שהיה כרוך בהתחייבות הממשלה לשלם תקבולים לבעלי הפרויקט, אך החברה סירבה לחתום על החוזה כפי שנוסח במסמכי המכרז וביקשה שיעשו בו שינויים טרם החתימה.
- 2. בחודש נובמבר 2005 הודיעו מר אלי רונן, לשעבר המנהל הכללי של משרד התשתיות, וחגי מילר, סגן בכיר לחשב הכללי במשרד האוצר, לפרקליטיה של חברת או.פי.סי עורכי הדין פנחס רובין ומאיה צברי על ביטול היחסים בין המדינה לבין החברה, מאחר שהחברה לא היתה מוכנה לקבל את עמדת המדינה וועדת המכרזים (על-פי אותה עמדה, היתה המדינה מוכנה לקבל תקבולים בסכום של 250 מיליון דולר בלבד לעומת סכום של 366 מיליון שדרשו המשקיעים).
- 3. בעקבות עמדתן הנחושה של המדינה, ועדת המכרזים ורשות החשמל הציבורית החליטה חברת או.פי.סי לעתור לבג"צ. בתגובה לכך פנו בחודש אפריל 2006 אל היועץ המשפטי לממשלה מני מזוז, החשב הכללי במשרד האוצר ד"ר ירון זליכה והממונה על אגף התקציבים קובי הבר, והבהירו לו את עמדתם שעל-פיה במכרזים ציבוריים לא ניתן אחרי הזכייה לנהל מו"מ בניסיון לשנות את תנאי המכרז, מאחר שעל-ידי כך עלול להיווצר פתח לויתורים לא מוצדקים במכרזים שמפרסמת המדינה.
- 4. במהלך השנים 2006-2005 השתנו בהדרגה תנאי השוק בעקבות ירידת מחיר המימון, הוזלת ציוד ושינוי תנאי הרגולציה והסכום שהציעה המדינה לחברת או.פי.סי נראה מוגזם והיה צורך לעדכנו ולהפחיתו בכ-50 מיליון דולר (דהיינו המחיר הריאלי שהמדינה צריכה לשלם כתקבולים במחירים מעודכנים מסתכם בכ-200 מיליון דולר בלבד).
- 5. בשלהי שנת 2006, שכרה חברת או.פי. סי את שירותיו של עורך הדין משה שחל, שהיה בעבר שר האנרגיה, כדי להביא לשינוי ההחלטה המשותפת של משרדי האוצר ואנרגיה. מר שחל הינו פעיל מרכזי במפלגת העבודה ונמנה על ידידיו של שר התשתיות בנימין בן-אליעזר.
- 6. משרד האוצר גיבש במקביל עמדה עקרונית בזכות ביטול מוחלט של המכרז בנימוק שהמשך תהליך המכרז עלול להוביל לכך שמשק החשמל כולו יישאר בעלויות גבוהות יותר וייקר במידה משמעותית את מחירי החשמל לכלל הצרכנים.
- 7. בראשית 2007 חלה במפתיע התפנית בעמדתו של משרד התשתיות לגבי המכרז שהחל לחלוק על עמדתו של משרד האוצר, הן לגבי כדאיות המשך הליך המכרז והן לגבי גובה התקבולים שיש לשלם לחברת או.פי.סי כתוצאה מכך, וכיום אין עמדה אחידה של שני המשדדים לגבי העתירה התלויה ועומדת בבג"צ.