X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
מחקר שנערך באוניברסיטת חיפה מצא כי כבר מתחילתה היה להתיישבות ברמת הגולן יעד אחד - להביא להסכם שלום בין ישראל וסוריה תמורת נסיגה מהגולן
▪  ▪  ▪
[צילום: AP]

מצד אחד, ברור היה למקבלי ההחלטות שמדובר בקלף מיקוח מדיני לצורך משא-ומתן עתידי עם סוריה. מצד שני, מכיוון שלא היה ברור מתי בדיוק יתקיים אותו משא-ומתן, נוצר צורך לתכנן התיישבות למשך תקופה ארוכה שלא ניתן להעריך את משכה.
"תהליך ההתיישבות בגולן לא היה ספונטני, כפי שנהוג לחשוב. הוא הובל על-ידי המערכת המדינית למען מטרה אחת, מדינית אף היא: להיאבק נגד כל דרישה לנסיגה מהשטח שנכבש ביוני 1967 ללא הסכם שלום בין סוריה וישראל ולא כדי להשיג נכסים טריטוריאליים בגולן", כך קובע ד"ר יגאל קיפניס מהחוג ללימודי ארץ ישראל באוניברסיטת חיפה במחקר שערך על תהליך ההתיישבות ברמת הגולן בין השנים 1967 ועד 1992.
במהלך עבודתו, בדק ד"ר קיפניס את תהליך ההתיישבות בגולן ב-25 השנים הראשונות מאז כיבושו מסוריה, ומצא כי הוא אופיין בדואליות מצד מקבלי ההחלטות: מצד אחד, ברור היה למקבלי ההחלטות שמדובר בקלף מיקוח מדיני לצורך משא-ומתן עתידי עם סוריה. מצד שני, מכיוון שלא היה ברור מתי בדיוק יתקיים אותו משא-ומתן, נוצר צורך לתכנן התיישבות למשך תקופה ארוכה שלא ניתן להעריך את משכה.
עוד הוסיף כי כתוצאה מכך, לאורך 25 השנים הראשונות ההצהרות הפומביות הישראליות עמדו בניגוד למתרחש בשטח: כשהחלו להקים התיישבות כדי לחזק את הקלף המדיני נגד סוריה, התוכנית הוסוותה כדי להימנע מגינויים בינלאומיים. לעומת זאת, כשהמערכת המדינית הצהירה הצהרות תומכות בהתיישבות ברמת הגולן, היה זה כדי להסיט את תשומת הלב הציבורית מכך שההשקעות בשטח היו מעטות.
לדבריו, ממשלות ישראל נמנעו לאורך השנים להציג את המדיניות המלאה והאמיתית לציבור הישראלי כדי להסתיר מהציבור את העובדה שמדובר בקלף מיקוח. "המחקר מסביר איך נוצר מצב שרמת הגולן הפכה מחלק בלתי נפרד של ישראל לאזור שראשי הממשלה בשנים 2000-1992 דנו עליו במסגרת הסכם שלום עם סוריה. יכול להיות שהציבור בישראל חשב שתמיד היה קיים קונצנזוס לגבי העובדה שרמת הגולן היא חלק אינטגראלי מהמדינה, אבל מסתבר שזה לא היה כך. המחקר מסביר מדוע הדיונים על הסכם שלום עם סוריה במסגרתו יפונו ישובי הגולן שנקטו כל ראשי הממשלה בישראל בשנים הנ"ל היו למעשה, גם אם הדבר הפתיע את דעת הקהל בישראל, יישום יעדה של ההתיישבות בגולן", סיכם ד"ר קיפניס.
היחס השפיע על ההתיישבות
עוד עולה מהמחקר כי הדואליות ביחס כלפי הרמה השפיעה על תהליך התיישבות לכל אורכו, וגרמה למדינה להציג יעדי אכלוס בלתי סבירים, הן בקצב יישומם והן בהקפם הסופי, "כדי להצדיק הצגת יעד אכלוס בלתי סביר של 55-45 אלף תושבים יהודים, שיתבסס על עיר בת כ-30 אלף תושבים, העדיפה המדינה לתכנן ולהקים את מערך השירותים לתושבים במרכז הגולן, זאת למרות שרצון התושבים והאינטרס הכלכלי שלהם היה לבסס את השירותים בעורף הרוחבי שלהם - ביישובי עמק הירדן עבור יישובי דרום הגולן ובגליל העליון עבור יישוביו הצפוניים. בסופו של התהליך התברר, שהיעד לרכז בגולן את מירב השירותים לתושבים לא הושג, המפעלים האזוריים כשלו והיישובים הקיבוצים התמידו להישען על מוסדות החינוך של עמק הירדן והגליל העליון", ציין ד"ר קיפניס.

תאריך:  12/06/2007   |   עודכן:  12/06/2007
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 אריק לביא / Arik Lavi
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
יישוב הגולן לא היה ספונטני
תגובות  [ 6 ] מוצגות  [ 6 ]  כתוב תגובה 
1
ספינים ושקרים עליך ישראל
קול המציאות  |  12/06/07 02:27
2
עכשיו ניתן לגלות ש:
דוד צימרמן  |  12/06/07 06:16
3
אונ' חיפה?-תומכי הפוסט-ציונות? ל"ת
א מ רול  |  12/06/07 06:34
4
מה שקורין BS
הצדיק מסדום  |  12/06/07 06:57
5
מאמר המשרת את השמאל הקיצוני ל"ת
ירמיהו  |  12/06/07 07:16
6
למה אתם עוזרים לרוצחים שלנו??? ל"ת
אני נוטש את NFC!!  |  12/06/07 08:10
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
רותי אברהם
צלם שהסתכן וגם נפצע לא יקבל פיצויים    השופט ריבלין: ראוי לבחון האם המדינה פטורה מאחריות אם בעקבות התרשלותה נקלע אדם ל"פעולה מלחמתית"
עידן יוסף
העובדים מועסקים על-ידי עמותות וחברות כוח אדם    כינוס ארצי שמקיים איגוד העובדים הסוציאליים ואוניברסיטת בן-גוריון יגבש דרכים להתמודדות עם השלכות ההפרטה על השירותים החברתיים
עידן יוסף, מתי טוכפלד
הרב קנייבסקי סירב לקבל את שמעון פרס, אך הסכים לקבל את יועצו    שמעון פרס בא להשתטח על קברו של הצדיק משטעפנשט
עידן יוסף
הוגדלה מכסת העובדים הפלשתינים בענף הבנייה ואושרה עבודה בשלוש משמרות    כך עולה מסיכום בין התאחדות הקבלנים והבונים ובין משרד הביטחון
מתי טוכפלד
יומיים לפני הבחירות לנשיאות שולח המועמד רובי ריבלין מכתב לכל הח"כים בו הוא תוקף בחריפות את יריבו שמעון פרס, זאת מבלי להזכיר את שמו    "עתה, הם מבקשים שאנו, חברי הכנסת, נשכח את הניסיון הבוטה לשלול מאיתנו את החירות להצביע לפי מצפוננו", כתב
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il