X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
המדינה: עמותה "שנויה במחלוקת" הובילה לסגירה בצו של מתחם גונדאר על-ידי ממשלת אתיופיה סיוע נרחב מהווה התערבות בענייניה של אתיופיה
▪  ▪  ▪
[צילום: AP]

ממשלת אתיופיה סגרה בצו את מתחם גונדאר, בו שוהים אלפים מבני הפלשמורה, בשל מעורבות גורמים המונעים מממשלת ישראל לעמוד בסיכומיה עם ממשלת אתיופיה. כך נחשף בהחלטת בג"צ (א', 17.6.07), אשר דחתה עתירה לחייב את הממשלה לפעול לעליית בני הפלשמורה מגונדאר. שופטות בג"צ הורו למדינה להמשיך ולדווח על המשך פעילותה למען עלייתם של הפלשמורה.
בעתירה שהוגשה על-ידי אסצ'אלאו אמבאו, אבאטה דסה וונדמאגיו ו-378 אח' וכן SSEJ-ארגון המאבק להצלת יהודי אתיופיה, באמצעות באי כוחם, עו"ד עמרי קאופמן, עו"ד ג'רמי בנימין ועו"ד רותם ידלין, נטען כי בעקבות סגירת מיתחם הסיוע בגונדאר ביום 19.3.07, אשר סיפק שירותים לכל הממתינים לעליה, כ-8,400 במספר, הופסקה פעילות הארגונים הוולונטריים,
לרבות ארגון הקהילה בגונדאר. לפיכך השוהים במקום הושארו ללא מזון וחינוך לילדים. "פניות נציג הארגונים ההומניטריים לראש הממשלה ולגורמי ממשל אחרים, כמו גם לסוכנות, לא עלו יפה. עם זאת, ב-30.3.07 ניתן היתר זמני לארגונים הוולונטריים להפעיל מרכז חלוקת מזון ולפתוח בית כנסת במיתחם, אך שאר תוכניות הסיוע הופסקו".
העותרים דרשו כאמור כי בג"צ יורה בצו לממשלה לקיים "באופן מיידי את חובתם על-פי החלטת הממשלה לדאוג להגברת הסיוע ההומניטרי לתושבי המיתחם בגונדאר, עד להבאת יושביהם לישראל (החלטת ממשלה מיום 16.2.03 סעיף ד')".
שופטות בג"צ פרוקצ'ה, נאור, וארבל, דחו את העתירה וקבעו כי מדובר בבקשה הנושאת אופי מדיני מובהק ובעלת השלכה על מעמד ישראל במישור הבינלאומי ויחסיה עם מדינות אחרות. הן הוסיפו כי "לא הוכח כי בעניין הסיוע לשוהים בגונדאר סטתה הממשלה בדרך פעולתה מהחלטותיה וממדיניותה באופן המצדיק התערבות שיפוטית".
השופטות ציינו כי החלטת הממשלה משנת 2005 בנושא העלאת הפלשמורה חייבה חתימת הסכם בין ממשלת ישראל לממשלת אתיופיה. הסכם זה נועד להבטיח כי העלאת בני הפלאשמורה תהיה מתואמת על שתי הממשלות במספר היבטים, ובכלל זה המספר סופי של העולים הנכללים באוכלוסיית היעד, וכן תאריך יעד להשלמת כל פעולות הבאת העולים לישראל. "ממשלת אתיופיה עמדה על כך כי הסיוע למבקשים לעלות ינתן רק על-ידי גורמים מטעם ישראל ללא מעורבות גורמים חיצוניים, ובכלל זה ארגון נאקוץ'. כן דרשה ממשלת אתיופיה כי הסיוע ינתן רק לאוכלוסיית היעד ולא לאחרים. מבחינת השלטון האתיופי, פעולות העמותה NGO, אשר פעלה במקום מטעם ארגון נאקוץ', הייתה מנוגדת למדיניות הממשלתית, וכתוצאה מכך ניתן צו שיפוטי באתיופיה לסגור את המיתחם. כעבור מספר ימים נפתחו שירותי הזנה בלבד, והנושא מצוי בדיון בערכאות שם".
במהודעת המדינה נמסר גם כי "אם ייווצר הצורך במתן סיוע לאוכלוסיית היעד בלבד, הסוכנות תוכל ליטול אחריות למתן "סיוע ישיר, כספי בלבד לאוכלוסיית היעד בלבד".
"אחריות זו תהיה במתכונת שתיקבע על-ידי הסוכנות, ותתמקד בכל מקרה באוכלוסיית היעד בלבד, במטרה לסיים את העלאת בני הפלאשמורה הנותרים עד דצמבר 2008". בהודעתה הוסיפה המדינה כי "הסיוע הרחב הנדרש על-ידי העותרים חורג מגדר סיוע הומניטרי, ונתינתו מעבר למסגרת המוסכמת על המדינות עלולה להוות התערבות בענייניה הפנימיים של אתיופיה".
"מפעל מורכב"
מפעל העלאת בני הפלשמורה לישראל הינו מפעל מורכב, כתבו השופטות בהחלטה, "היבטיו השונים אינם מתמצים בעניינים בעלי אופי מדיני-פנימי, אלא יש להם השלכה ברורה על מעמדה של ישראל במישור הבינלאומי ובמיוחד על יחסיה עם ממשלת אתיופיה, כממשלה ריבונית האחראית על המתרחש בין גבולות ארצה".
לשינויים שחלו בהיקף פעולות הסיוע במתחם גונדאר יש משמעות הומניטרית מן המדרגה הראשונה, "אולם המקום לפתרון סוגיה זו הוא במישור המדיני, ואפשר אף במישור הבינלאומי, ובגדר של יחסי ישראל-אתיופיה. מהודעות העותרים עצמם עולה כי נושא פעולות הסיוע לשוהים במיתחם גונדאר נדון במישור הבינלאומי ובשדה הציבורי בישראל, ואלה המישורים בהם יש לרכז את המאמץ לצורך מציאת פתרון ראוי לקשיים שנוצרו".
המדינה התבקשה על-ידי בג"צ להגיש הודעה משלימה עד 15.9.07 וזאת "לצורך מעקב נוסף אחר התקדמות פעולות בדיקת המבקשים לעלות לישראל מבני הפלשמורה, ולצורך התחקות אחר מספר העולים מידי חודש". השופטות ציינו כי על המדינה למסור נתונים "ביחס למספר הבקשות שנבדקו ממאי 2007 ועד למועד ההודעה שתוגש. כמה מהן נדחו וכמה אושרו ומה הן מכסות העולים שעלו מידי חודש באותה תקופה. כמו כן התייחסות לשאלת הסיוע ההומניטארי הניתן במתחם גונדר בתקופה הנדונה והפתרונות שנמצאו במישור זה".
מההחלטה עולים הנתונים הבאים ביחס לעליית בני הפלשמורה: "עד ליום 6.3.07 נכנסו לישראל בסך-הכל 11,547 מבני הפלאשמורה. נכון ל-28.2.07 אושרו לעלייה וטרם הגיעו לישראל - 1,579 נפש; בקשות של 2,351 איש נדחו; יתרת הפוטנציאל לבדיקה עומדת על 4,911 נפש. קצב הבדיקה החודשי נכון לחודשים ינואר ופברואר 2007 עומד על 600 נפש לחודש, והצפי לסיום בדיקת הבקשות הוא בחודשים ספטמבר-אוקטובר 2007. השלמת הבאתם לישראל של כל בני הפלאשמורה שיימצאו זכאים לכך, בהנחה שמיכסת העליה תמשיך לעמוד על 300 נפש לחודש, ואחוז הבקשות שתידחנה לא יעלה על 10%, צפויה להסתיים לקראת חודש דצמבר 2008.

בג"צ 5904.03
תאריך:  17/06/2007   |   עודכן:  17/06/2007
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
נדחתה עתירה לחייב מתן סיוע לפלשמורה בגונדאר
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
פאלשמורה הם אתיופים נוצרים
שושפרי  |  18/06/07 09:30
 
- שטויות
מבין בעניין  |  19/06/07 11:16
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מוטי אקסמיט
סגן ראש עיריית רעננה, עוזי כהן, נחקר ביאח"ה בחשד לקבלת שוחד
מוטי אקסמיט
יו"ר ועדת הבחירות במפלגת העבודה, השופט (בדימ.) אמנון סטרשנוב, הגיש תלונה רשמית
אופירה אסייג ודורון בן-דור
הירוקים הציעו מיליון דולר ואת רביד גזל, הצהובים סיפקו הצעה יותר טובה    לוזון: "עומר מעדיף את חיפה"    פרסום ראשון: גפני חתם בחיפה ל-3 שנים
הילה רפופורט
התקשורת במכסיקו מסרה דיווחים באשר לעדויות סותרות הנוגעות למקום הימצאה של דנה רישפי, הנעדרת מאז ה-31 במרס
אריאל שמידברג
לדברי ראש ממשלת לבנון, הרקטות שנורו לעבר קריית שמונה נועדו להטיל ספק ביכולתם של צבא לבנון ושל כוחות יוניפיל להגן על דרום לבנון
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il