התרחבות השימוש בבלוגים (יומני רשת, ע.י.) הביא אתרי חדשות רבים באינטרנט לפתוח רשומונים לאחדים מהעיתונאים הפועלים בהם. במקביל לטורים של חלק מן העיתונאים בעיתון, הם מנהלים גם בלוג, שם הם מרשים לעצמם לא פעם להשתעשע בנושאים שאינם נמצאים ברומו של עולם. דן גילמור, בספרו "אנחנו המדיה", מצביע על סוג חדש של עיתונות עממית המבוססת על טכנולוגיית האינטרנט והתקשורת, ובעיקר על שימוש בבלוגים ככלי עיתונאי לנוחות הכותבים והקוראים כאחד.
מרבית העיתונאים הישראלים קוראים בלוגים ואף נעזרים בהם בעבודתם לאיתור ידיעות חדשותיות או לקבלת משוב על ידיעות שונות. כך עולה ממחקרה של ד"ר עמית לביא-דינור, ראש התמחות טלוויזיה בבית-ספר סמי עופר לתקשורת במרכז הבינתחומי הרצליה.
במחקר נבחנו הקשר, ההשפעות, המאפיינים ויחסי הגומלין בין עיתונאים לבלוגים בישראל. בנוסף, הורכב פרופיל של העיתונאי הישראלי כותב הבלוג. ממצאי המחקר מתבססים על סקר שהופץ לתיבות הדואר האלקטרוני של עיתונאים ישראלים, כותבי בלוגים ושאינם כותבים בלוגים, מתחומים שונים ומאמצעי מדיה שונים.
כבר לא תופעה ילדותית לדברי ד"ר לביא-דינור, הבלוגים כבר אינם נתפשים כתופעה ילדותית ושולית בחברה הישראלית, וגם המערכות והעיתונאים עצמם רואים בהם מקור מידע חשוב ואמצעי להעברת מסרים בדרך בלתי רשמית. "העיתונאים שכותבים בלוגים משתמשים בהם כפלטפורמה לעיצוב התדמית, כארכיון או כמאגר אישי או כתיק עבודות של כתבות, וכדרך לביטוי עצמי ללא עריכה והכוונה", אמרה עורכת המחקר.
עוד עולה מן המחקר, כי העיתונאים הבלוגרים מתגלים כעיתונאים בעלי מאפיינים יחודיים: עיתונאי ישראלי כותב בלוג הוא לרוב גבר בן 35 בממוצע (טווח האחוזים הגבוהים נע בין 45-26). הוא בא מתחום התרבות ומועסק בעיתון מודפס. הוא בעל ותק מקצועי של 20 שנה בממוצע (הטווח הגבוה נע בן 11 ל-30 שנים). הוא כותב את הבלוג שלו בעברית ומפרסם אותו ברשת גדולה של בלוגים. ברשומות מפורסמות הכתבות שלו, אך גם מהלך חייו והגיגיו הסובייקטיביים. הוא טוען כי הבלוג תורם לעבודתו המקצועית של העיתונאי. הוא אינו מרגיש חלק מקהילה של בלוגרים עיתונאים, למרות שהוא קורא בלוגים של קולגות. הוא אינו חושב שכתיבתו משנה את תדמיתו העיתונאית. הוא גאה בעבודתו ומפרסמה בקורות החיים שלו. בלוגר זה גם מודע ומעריך את הערך העיתונאי שיש לבלוגים ואת יכולתם להוות מקור מידע ומקור חדשותי. בקרב העיתונאים בכלל (לא רק בלוגרים) נטען, כי לבלוגים ערך עיתונאי וכי הם משמשים מקור חדשות ומידע עבור רבים מהם.
המחקר יוצג בכינוס הבלוגרים הבינלאומי Blogference, שיקיים הבינתחומי הרצליה בשבוע הבא.