סקר חדש של יבמ שפורסם היום מצביע על שינוי בתפקיד מנהלי מערכות המידע (CIO's) בארגונים ובעסקים - ממשימות הקשורות בתמיכה במחשוב בלבד ליצירת אסטרטגיה והובלת חדשנות ושינויים עסקיים.
הסקר הבינלאומי של יבמ מעלה כי 84% ממנהלי מערכות המידע בארגונים, מאמינים כי הטכנולוגיה משנה משמעותית תהליכים בארגונים שלהם אולם רק 16% סבורים כי החברות בהן הם עובדים אכן עושות שימוש מלא בפוטנציאל המוצע על ידי טכנולוגיות המידע.
"תפקידו של מנהל מערכות המידע משתנה באופן דרמטי. טכנולוגיית המידע הופכת זרז לחדשנות ולצמיחה בחברות " אמר ג'ורג' פולי מנהל המכון לערך עסקי של יבמ (IBV)בעקבות פרסום הסקר. "אינטגרציה מתמשכת של צרכים עסקיים עם הטכנולוגיה, חיונית ביותר לחדשנות" הוסיף פולי.
סקר מנהלי מערכות המידע של יבמ, שנערך אצל יותר מ-170 מנהלים בחברות המובילות בעולם, מצביע על התפקיד האסטרטגי שמשחקים הטכנולוגיה ומנהל מערכות המידע בהובלת חדשנות וגידול בחברות שלהם.
סקר נוסף של יבמ, שהקיף 750 מנכ"לים ברחבי העולם, קבע כי רוב החברות בשוק ניצבות בפני פער בשילוב בין עסקים ובין טכנולוגיה. הפער הזה פוגע בשביעות רצון הלקוחות, בגמישות הפעולה של הארגון ובמהירות התגובה שלו. כמעט 80% מהמנכ"לים מעריכים כי לשילוב בין עסקים וטכנולוגיה יש חשיבות גבוהה - אולם רק 45% העריכו כי בארגונים בראשם הם עומדים אכן מתבצע שילוב מלא כזה.
עוד העלה סקר מנהלי מערכות המידע שנערך ע"י יבמ, כי מנהלי מערכות מידע רואים עצמם כמי שמובילים תהליך עיצוב מחדש של הנוף העסקי, ומאמינים כי נקודת הראייה הייחודית שלהם, המכסה את התהליך העסקי מקצה לקצה, מאפשרת להם להבין טוב יותר את יכולתה של הטכנולוגיה ליצור יתרון עסקי תחרותי. בנסיבות אלה, מבקשים מנהלי מערכות המידע לעצמם מקום גדול יותר במימוש ההזדמנות הזאת. אלא שבמציאות הקיימת כיום, ממדרות עדיין חברות רבות את מנהלי מערכות המידע שלהן ומגבילות את פעילותם לתחום התמיכה - במקום לצרף אותם לקבוצת המובילים העסקיים. מנהלי מערכות מידע מבקשים להדק את קשריהם עם המנכ"לים ועם מנהלים בכירים ומובילי העסקים בארגון, על מנת לשנות את המצב הזה.
חזון מנהל מערכות המידעמנהלי מערכות המידע שהשתתפו בסקר של יבמ מאמינים כי הם יכולים להתמודד עם פער המעורבות העסקית הקיים כיום, באמצעות השתתפות מוקדמת יותר בתהליכי קבלת החלטות אסטרטגיות, הידוק שיתוף הפעולה עם המנכ"ל ומנהלים אחרים, הובלת פרוייקטים מרכזיים לשינוי ארגוני ועסקי, ומעבר למדידה והערכה של ביצועי מנהל טכנולוגיות המידע על בסיס חדשנות וצמיחה - לעומת המדידה המסורתית יותר, של ביצועים ועלויות.
92% ממנהלי מערכות המידע בארגונים מאמינים כי השפעה גדולה יותר שלהם על המובילים העסקיים היא עניין חשוב או קריטי. 86% מעריכים כי עבודה משותפת שלהם עם מנהלים אחרים תיצור ותעצב אופציות אסטרטגיות חדשות. אל מול המציאות הזאת, עומד הנתון לפיו 34% ממנהלי טכנולוגיות המידע אינם חברים פורמאלית בהנהלת החברה שלהם.
31% ממנהלי מערכות המידע מאמינים כי המחסום המשמעותי ביותר המונע מהם להשפיע על הניהול הכללי של החברה, הוא תפיסה שגוייה של תפקיד מנהל המערכות. הצעד הראשון לשינוי המצב הזה, עובר דרך שיכנוע המנכ"ל. מנהלי מערכות מידע רבים מאמינים כי ההנהלה הבכירה מבינה את כוחה של הטכנולוגיה לחולל שינוי - אולם יחד עם זאת הם מודים כי עליהם לעשות יותר על מנת להציג את ההצדקה להגדללת ההשקעה בטכנולוגיות מידע.
על מנת לאפשר למנהלי מערכות המידע לתרום יותר לשינוי ולצמיחת הארגון, ממליץ הסקר בפני המנכ"לים לתגמל את מנהלי טכנולוגיות המידע על תרומתם לצמיחה. רוב מנהלי טכנולוגיות המידע מאמינים כי יש להעריך ולמדוד את ביצועיהם על פי מידת היוזמה העסקית - ולא להסתפק בהערכת ביצועי טענולוכיות המידע בלבד. 80% מציינים את ניהול השינוי העסקי כאמת מידה ראשונה, ו- 79% מדרגים בצמרת את החדשנות והצמיחה. רק 62% מדרגים את תפעול טכנולוגיות המידע כקריטריון הראשון במעלה להערכת ביצועיו של המנהל.
שיפור במעמד מנהל מערכות המידעמהסקר של יבמ עולה גם כי מנהלי מערכות מידע מבקשים לעצמם תפקיד מוקדם יותר בגיבוש האסטרטגיה העסקית. 43% מהם מאמינים כי תפקידם המרכזי הוא להשתתף ביצירת האסטרטרגיה הארגונית הכוללת, לעומת 26% הרואים את תפקידם המרכזי ביישום האסטרטגיה הזאת. כמעט כל המנהלים שהשתתפו בסקר מעריכים כי תפקידם נמצא בתהליך שינוי.
75% ממנהלי מערכות המידע מאמינים כי השיפור במעמדם יוולד בזכות בניית קשרים הדוקים יותר עם המנהלים הבכירים, ו-73 סבורים כי תרומה משמעותית לצמיחה או לחדשנות תסייע להם. 40% מהמשתתפים בסקר ציינו כי יש להם כבר כיום תחומי אחריות עסקית מעבר למערכות טכנולוגיות המידע, ו- 69% הביעו עניין בקבלת האחריות העיקרית לתכנון מחדש של תהליכים עסקיים או לשינוי עסקי ארגוני.