X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
פורום מאוחד לכל ארגוני הרכב מתכוון לפעול בתחומים שונים הקשורים בבטיחות כלי הרכב ואחזקתם השוטפת יאחד את עמדות הארגונים הפועלים בענף, ויציג חזית משותפת אל מול גורמי הממשל וגופים בעלי השפעה בשוק הרכב
▪  ▪  ▪
[צילום: AP]

פורום מאוחד חדש מאגד סביבו את ארגוני ענף הרכב בישראל. הפורום הכולל את איגוד קציני בטיחות בתעבורה, איגוד המוסכים בישראל, איגוד מכוני הרישוי, איגוד שמאי הביטוח ואיגוד יבואני הרכב, יתכנס אחת לחודש, וידון בנושאים שונים הקשורים לבטיחות כלי הרכב ולאחזקתם השוטפת.
כך למשל, ידון הפורום בתאונות דרכים, באיכות תיקוני הרכב, ברישוי, בגניבות רכב, בסחר בחלפים, ובזיהום אוויר וקרקע. הפורום יציג חזית משותפת, חזקה יותר, אל מול משרדי הממשלה ומוסדות השלטון וגופים אחרים בעלי השפעה על שוק הרכב והתחבורה.
המלצתו הראשונה עוסקת בשיטת ה"אובדן להלכה" של חברות הביטוח בישראל ותקנה 309 לתקנות התעבורה. הפורום טוען כי לנוכח מיעוט בדיקות תקנה 309, המתבצעות בפועל, אל מול ריבוי כלי הרכב המוכרזים כ"אובדן להלכה" והמתוקנים כפי הנראה במוסכים לא חוקיים, ובנוסף לכך - ריבוי נזקי תאונות הדרכים המתוקנים במוסכים החוקיים אך ללא ביצוע הבדיקה - יש לבצע שורת תיקונים בתקנות התעבורה ולנקוט במספר פעולות מיידיות להתמודד עם המצב המתואר.
בתיקונים המוצעים הצגת הוכחת בדיקה ואי-העברת או הפקת שומה סופית עד להוכחה, חובת הודעה על המוסך על ליקוי מסוכן ברכב, דיווח של שמאי למשרד התחבורה על כל רכב שנרכש על-ידי חברת הביטוח כ"אובדן להלכה" וכן העברה שוטפת של רשימת כלי הרכב שהוכרזו ככאלו ממשרד התחבורה ליחידת אתגר של המשטרה.
איך עובדת ה"שיטה"?
כאשר רכב ניזוק בתאונת דרכים קשה, ועלות תיקונו הינה 60% מערכו במחירון, הוא מוגדר על-ידי החוק כ"אובדן מוחלט" (טוטאל לוס). רכב כזה יורד מהכביש לאלתר, נמחק מרשומות משרד הרישוי ומפורק לצורכי סחר בחלקי החילוף התקינים שנותרו בו. לעומתו, רכב שעלות תיקונו, באופן חוקי ובטיחותי, מגיעה לכדי 50% מערכו, מוגדר על-ידי חברות הביטוח כ"אובדן להלכה". רכב כזה עובר לבעלות המבטח תמורת תשלום הנזק לבעליו, ונמכר עם רשיונות בני תוקף לסוחרי רכב תמורת 40% עד 45% ממחיר המחירון שלו.
כלכלית, גם כאשר הנזק נמוך מ-50%(!), לא משתלם לתקן רכב תיקון מקצועי ולהשתמש בחלקים איכותיים (במיוחד כשעסקינן ברכב לאחר תאונה, כלומר, שמחיר השוק שלו נמוך יותר). הכדאיות הכלכלית הזו מעודדת חברות ביטוח או חברות ליסינג שאינן מבטחות כלי רכב, להגדיר יותר כלי רכב כ"אובדן להלכה". כלי רכב אלו נמכרים עם הרישיונות, תמורת סכום כסף גבוה יותר מאשר היו נמכרים לפירוק. כלומר, כדאי יותר להכריז על רכב שנזקו רב, כ"אובדן להלכה" מאשר כאובדן מוחלט".
"תקנה 309" לתקנות התעבורה, קובעת כי אסור להשתמש בכלי רכב שיש בו ליקוי בטיחותי במערכות שונות. שמאי או מוסך שמזהים ליקוי בעל השלכות בטיחותיות אמורים לדווח על כלי הרכב לרשות הרישוי במשרד התחבורה, אשר אמורה להוריד מן הכביש את כלי הרכב המסוכן. לאחר התיקון ניתן לבטל את איסור השימוש רק לאחר בדיקה מיוחדת מגוף המוסמך לבדוק כלי רכב ששוקמו מתאונות דרכים קשות. האיסור וחובת הדיווח חלים בראש ובראשונה, על בעל הרכב או מי שהשליטה על הרכב בידיו (כגון חברת ליסינג, השכרה או ביטוח).
בפועל, הפיקוח והבקרה על תחום זה לוקים בחסר. מרבית המקרים נעלמים מעיני הרשויות, קיימת תעשיה של אישורי תקינות מזויפים, והבעיה הגדולה ביותר היא כי כאשר בעל רכב או חברת הביטוח מוציאים מן המוסך מכונית מבלי לתקן אותה, התקנה לא מיושמת ולא נעשה כל דיווח על פיה. כמו כן, ברגע שרכב מסוג "אובדן להלכה" נמכר לצד שלישי, הבעלים הקודמים או המבטחים פטורים לכאורה מדיווח על הנזק הבטיחותי על-פי התקנה.
הנזק לציבור
ראשי הפורום טוענים, כי הנזק לציבור עקב תופעות אלו בא לידי ביטוי בעליית הקף גניבות הרכב, הסחר בחלפים גנובים, זיוף זהויות רכב, מכירת כלי רכב מסוכנים לנהיגה לאזרחים תמימים וכן על הבטים נוספים, כגון: אובדן הכנסות למדינה, גובה תעריפי הביטוח ועוד.
בראש הפורום עומדים מיכה גולד (יו"ר איגוד קציני בטיחות בתעבורה), רונן לוי (יו"ר איגוד המוסכים), אביב שפרשטיין (יו"ר איגוד שמאי הביטוח), אבי גלנצר (יו"ר איגוד מכוני הרישוי) ויהודה רודד (מנכ"ל איגוד יבואני הרכב).

תאריך:  09/07/2007   |   עודכן:  09/07/2007
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
המלצה: חובת דיווח על כלי רכב פגומים
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עידן יוסף, צבי נצי"ב
כך הצהיר דובר משרד החוץ האירני    האירנים בטענה מפתיעה: דיפלומטים שלנו חיים וכלואים בישראל    טוענים: בידנו עד ראייה שהיה שכנם לתא
עידן יוסף
באיגוד קציני בטיחות אומרים כי ככל שהרכב יהיה בטוח יותר, יתפנו קציני הבטיחות לטפל בהכשרת הנהג    הם דורשים להרחיב את שעות ההדרכה וההשתלמויות, ולהטיל יותר מרות על מנהלי חברות ההובלה וההסעה
איציק וולף
מפקד החרמון, אל"מ ניזאר פארס, אומר כי הנחת העבודה של צה"ל היא שבמקרה של מתקפה כוללת של סוריה על הרמה לא תהיה התרעה כמו בעבר    עוד ציין כי הפרסומים על הסרת המחסומים בקוניטרה לא נכונים
מחלקה ראשונה
אופנוע-ים שמתאים לקניון ולא לים
רותי אברהם
ועדת השרים לענייני חקיקה אישרה הצעת חוק הפוטרת את המדינה ממתן פיצוי לתושבי עזה בגין נזקיהם מפעילות לוחמתית של צה"ל    הצעת החוק קובעת כי תושבי עזה הם "נתיני רשות זרה"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il