X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
חוקרי אוניברסיטת תל אביב חשפו בשבוע האחרון ביבנה-ים רצפת פסיפס מרהיבה מן המאה השישית לספירה הרצפה השתמרה בחלקה אך ניתן להבחין בעיטורים השונים
▪  ▪  ▪

רצפת פסיפס מהמאה ה-6 לספירה התגלתה במהלך חפירות יבנה-ים הנערכות מטעם המכון לארכיאולוגיה ע"ש סוניה ומרקו נדלר של אוניברסיטת תל אביב. בין היתר הממצאים הרבים שהתגלו עד כה במקום במסגרת חפירות שנערכות מאז שנת 1992, היו גם שרידי האחוזה של הקיסרית הביזאנטית אודוקיה שהעמידה אותה לרשותו של הבישהופ הגיורגי פטרוס האיברי בשלהי המאה החמישית לספירה.
ביולי 2007 החלה העונה השביעית של החפירות הארכיאולוגיות בגן הלאומי יבנה-ים, הנמצאת על שפת ים-התיכון במרחק של כ-15 ק"מ מדרום ליפו ומצפון לאשדוד, כ-1.5 ק"מ מדרום לקיבוץ פלמחים. החפירה התרכזה ברצועה שבמרחק של כ-60 מטרים מהמכלול שתואר לעיל על-מנת לבדוק את המרקם היישובי ולעמוד מקרוב על אפשרות הקשר עם פעילותו של פטורס האיברי במקום.
החפירה הניבה תוצאות מרהיבות בעיקר בשני תחומים: התחום הכלכלי ומסגרת המגורים. בחלק המזרחי של השטח שנבדק, נחשפו שרידי מחסנים הכוללים פיטסים/דוליה הטמונים בתוך הרצפות וחדרי אחסון גדולים ובהם כלים רבים שהושמדו בשלהי העת העתיקה.
בצדו המערבי של השטח שנחפר השנה נתגלו שרידיה של וילה מהתקופה הביזאנטית ובה אולם קבלה או אוכל המעוטר ברצפת פסיפס. גודלו של האולם כ-7 על 5 מ' ולצדו היו חדרי כניסה וחצר פנימית ובה רצפת טיח חזקה, שעליה ובתוכה התגלו כלים תמימים באתרם.
רצפת הפסיפס השתמרה רק בחלקה, אך זה כבר מצביע הן על האיכות הגבוהה והן על העדר דגמים פיגוראטיביים. בשולי הרצפה היו מספר רצועות מסגרת המעוטרים בדגם החבל הקלוע ואילו במשטח המרכזי היה מדליון רחב-ידיים המחולק למספר סגמנטים באמצעות רצועות של דגם המיאנדר (קו שבור זוויתי) המורכב מרצועות אדומות וצהובות. במשטחים שנוצרות מהחלוקה הזאת היו דגמים של עצי פרי וסלי פירות. ארבע הפינות שנוצרו בין המדליון המרכזי למסגרת הריבעית היו מעוטרים ככל הנראה בכלי לאיחסון יין (אמפורה) שממנו צומחים שריגי גפן ואשכולות ענבים. הדגם הזה נשתמר בשלמותו בפינה אחת בלבד, ואילו בפינה נוספת השתמר רק הבסיס המשולש שלו. האפמורה שהשתמרה מזכירה את האמפורות הרומיות העדינות, שידיותיה הן בצורת וולוטות (קווים מסתלסלים) והגוף מעוטר צילוע לכל גובהו. הדגמים שבפסיפס ועיצובו מאפשרים לתארכו ולמאה השישית לספירה, תאריך שנתמך במלואו על-ידי הקרמיקה והמטבעות שנמצאו באותו מכלול.
במהלך החפירות, מאז 1992, נתגלו במקום גם שרידי יישוב משלהי תקופת הברזל (המאה השביעית לפני הספירה), התקופה הפרסית (מאות שישית-רביעית לפני הספירה), התקופה ההלניסטית, ובעיקר שרידי החורבן שנגרם על-ידי הכיבוש החשמונאי של היישוב (שלהי המאה השנייה לפני הספירה), התקופה הביזאנטית (מאות חמישית עד שביעית לספירה) והתקופה האיסלאמית הקדומה (מאן שמינית עד אחת-עשרה לספירה).
חוקרי אוניברסיטת תל אביב מציינים כי בכל התקופות הללו מדובר ביישוב משגשג שהיה מרוכז מסביב לנמל שלו, שהיה מקור פרנסתו העיקרי ובכך להיחשף לעולם הים-תיכוני. הממצאים הרבים לאורך כל התקופות הללו המצביעים על קשרי תרבות ומסחר ערנפים עם מצרים, לבנון, קפריסין, אסיה הקטנה והאיים היווניים.
יבנה -ים שימש כנמל לישובים בפנים הארץ, כמעט ללא הפסקה, החל מתקופת הברונזה התיכונה (אמצע האלף השני לפני הספירה) ועד לימי הביניים. שמה היה קשור ליבנה, כפי שציין במקורות ספרותיים מהעת העתיקה, כגון ספרי המקבים, כתביו של פליניוס הזקן, יוסף בן מתתיהו, הגיאוגרף תלמי מאלכסנדריה, הספרות הכנסייתית והמקורות המוסלמיים. מתוך המקורות הללו יש לציין במיוחד את החיבור אודות לחייו של פטרוס האיברי, בישהופ ממוצא גיאורגי שבילה את סוף חייו ביבנה-ים בסביבות שנות התשעים של המאה החמישית לספירה. החיבור הזה מאפשר הצצה יוצאת דופן אל אופיו של היישוב, הרכבו האתני ודתי וחשיבותו. עונת החפירות הנוכחית אכן מוסיפה את ההבט הארכיאולוגי למצב שתואר שם.
בחפירה ביבנה-ים משתתפים מתנדבים מהארץ ומחו"ל כולל משלחת מטעם האקדמיה של רפובליקת גאוגריה. החפירה מהווה מסגרת למספר מצומצם של תלמידי הקורס "ארכיאולוג חופר" של החוג לארכיאולוגיה וחפירה לימודית לשתי תלמידות מהחוג הזה.
פרופ' פישר, המנהל את החפירות, מציין כי האתר הארכיאולוגי יבנה-ים נמצא בתחומו של גן לאומי מוכרז אך מאחר והוא לא מוגן על-ידי מערכת בקרה כל שהיא. "אני צופה שבעוד מספר שנים לא יהיה זכר לשרידים העתיקים שבאתר. פרויקט החפירות יבנה-ים מנסה להציל חלק מהעתיקות אך גם להתריע על הסכנה שבשמירת האתר הזה" אומר פרופ' פישר.

תאריך:  05/08/2007   |   עודכן:  05/08/2007
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
רצפת פסיפס מהמאה ה-6 נחשפה ביבנה-ים
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
דרור מרום
תקציב המדינה יקוצץ ב-6 מיליארד שקל לעומת שנת 2007 ויכלול פגיעה ממשית בשכבות החלשות    לא יהיה קיצוץ אמיתי בתקציב הביטחון - שיהיה שוב הגדול ביותר
אלעזר לוין
חברת חפציבה הודיעה לבית המשפט כי חובותיה מגיעים לסכום של 1.6 מיליארד ש"ח    בתוספת אג"ח מגיעים חובותיה לסכום האסטרונומי של כשני מיליארד ש"ח
איציק וולף
האוצר יציג בפני הממשלה את הצעת השינוי והיישום של חוק פיצוי נפגעי מחלת הפוליו    עלותם הכוללת של הפיצויים: 480 מיליון ש"ח    בכירי האוצר נפגשו עם נציגי הנכים והבטיחו להם ששר האוצר לא מעוניין לבטל את חוק הפיצוי
הילה רפופורט
משרד החוץ האירני הכחיש את דבריו של הנציג האירני למו"מ על הגרעין, עלי לריג'אני, לפיהם אירן תשקול להשעות את העשרת האורניום
הילה רפופורט
דוח של האו"ם בנושא האלימות בקונגו חושף כי אונס הפך לנוהג שבשיגרה ומדווח על מעשי אלימות חמורים הרבה יותר, כאלה שהוגדרו כזוועות שלא ניתן להעלות בדימיון    4,500 מעשי אונס בוצעו השנה רק באחד מן המחוזות במדינה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il