מוסר התשלומים במשק הורע בחודש יולי. כך עולה ממדד מוסר התשלומים של חברת דן אנד ברדסטריט. המדד הנבנה מחישוב סטטיסטי של דיווחי הספקים הנאספים על-ידי החברה, מצביע על כך שב-14.6% מכלל העסקות במשק נרשמו בחודש יולי פיגורים בתשלומים.
יצוין כי ביוני נרשמו פיגורים בתשלומים רק ב-14% מהעסקות, ובמאי נרשמו פיגורים ב-11.2% בלבד מכלל העסקות. המגמה הזאת מבטאת לדעת כלכלנים שימוש הולך וגובר באשראי ספקים. עסקים רבים דוחים את התשלומים לספקים ולמעשה מממנים את פעילותם דרך אשראי זה - שהוא זול ביחס לאשראי הבנקאי.
מנכ"ל דן אנד ברדסטריט, ראובן קובנט, מעריך שהמגמה הזו תימשך במיוחד על-רקע האינפלציה שמרימה ראש והציפיות להעלאת הריבית. "ככל שעלות המימון גבוהה יותר, כך כדאי לעסקים לדחות יותר את התשלומים לספקים שלהם", אומר קובנט, "המדד הגבוה בחודש יוני בשיעור של 0.7% והציפיות להמשך מדדים גבוהים שעשויים להביא להעלאות ריבית, גורמים להעדפה של האשראי מספקים בהשוואה לאשראי הבנקאי".
לדבריו, עם זאת ספקים רבים לא מוכנים לספוג את עלויות המימון והם מגלגלים את עלות המימון על הלקוחות דרך עליית מחירים. מנתוני דן אנד ברדסטריט עולה כי ממוצע ימי האשראי במשק עמד בחודש יולי על שוטף פלוס 68, בדומה לימי האשראי בחודש יוני. משמעות הנתון היא שמסוף החודש בו הופקה החשבונית עוברים בממוצע 68 יום עד לתשלום.
בענף קבלנות הבניין ימי אשראי הלקוחות גבוהים במיוחד - שוטף פלוס 84 ימים, ומנגד בחנויות המזון ימי האשראי נמוכים יחסית - 56 ימים בממוצע. בדן אנד ברדסטריט מסבירים את ימי האשראי הנמוכים בחנויות בכך שמדובר במכירות לצרכן הסופי שלרוב מחלק את ההוצאה לתשלומים דרך כרטיס האשראי למשך תקופה של עד חודשיים שלושה.
קיימות רשתות שהאשראי הממוצע בהם נמוך במיוחד ועל-פי בדיקה בדוחות האחרונים של רשת שופרסל ברבעון השני של 2007 ובדוחות קודמים - רבעון ראשון של 2007 ושנת 2006 כולה, עולה כי ימי אשראי הלקוחות הנגזרים מנתוני הדוחות לסוף התקופה עולים במעט על 30 יום. רשת הריבוע הכחול עדיין לא פרסמה דוחות לרבעון השני, אבל נתונים דומים על ימי האשראי עולים מדוחותיה ברבעון הראשון ובשנת 2006.
הרשתות הקמעונאיות בתחום המזון נהנות לא רק מימי אשראי נוחים, אלא גם ממוסר תשלומים טוב. בחנויות המזון ירד, על-פי בדיקת דן אנד ברדסטריט, שיעור העסקות שבהם נרשם פיגור מ-7.5% בחודש יוני, ל-6.9% בחודש יולי.
בחודש יולי חלה הרעה במוסר התשלומים בתחום הקבלנות. שיעור העסקות המבוצעות בפיגור עלה ל-28.8%, בהשוואה ל-27.3% בחודש הקודם ו-22.8% בחודש מאי. עליה בתשלומים בפיגור היתה גם בתעשיית המתכת והמכונות. שיעור העסקות ששולמו בפיגור בתעשיה זו, עמד על 16.4%, לעומת שיעור עסקות בפיגור של 13.9% בחודש יולי, ושיעור עסקות בפיגור של 12.6% בחודש מאי.
כמו-כן, נרשמה עלייה בשיעור העסקות ששולמו בפיגור בתחומי ייצור הציוד האלקטרוני, סיטונות, מסחר ומוצרים ברי קיימא כגון מכונות, ציוד רפואי, ריהוט, תכשיטים ושירותים עסקיים. מנגד, נרשם שיפור במוסר התשלומים בתעשיית מוצרי הכימייה והדלק ובחנויות המזון.
בתחום הכימייה והדלק ירד שיעור העסקות שבהם היו תשלומים בפיגור - מ-9.8% בחודש יוני ל-7.7% ביולי. בתחום הטקסטיל שיעור העסקות שנרשמו בהם פיגורים בתשלומים עמד על 4.3% בדומה לשיעור בחודש יוני.