X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
מחקר חדש על הרפורמה שלא בוצעה בבתי החולים מתאר כרוניקה של רפורמה שכשלה מראש במשרד האוצר עשו מניפולציות, ועדי העובדים התנגדו, יותר מידי שרים התחלפו כך נשארה הרפורמה בבתי החולים על הנייר בלבד
▪  ▪  ▪
[צילום: AP]

הרפורמה לניתוק בתי החולים ממשרד הבריאות ולהפיכתם לתאגידים לתועלת הציבור לא יצאה עד לפועל בין היתר בשל התנגדות אנשי משרד האוצר שביצעו שורה של צעדים לטרפוד הרפורמה. כך עולה ממחקר חדש שנערך באוניברסיטת חיפה ע"י ד"ר אמנון בן משה, המנהל האדמיניסטרטיבי של המרכז הרפואי "הלל יפה" בחדרה.
כבר בשנת 1990 הגישה ועדת החקירה הממלכתית לבדיקת תפקודה ויעילותה של מערכת הבריאות בישראל, ועדת נתניהו, את המלצותיה. אחת מהן הייתה לנתק את בתי החולים הממשלתיים מידי המדינה ולהעבירם למעמד של תאגידים לתועלת הציבור. מכיוון שהשינוי אותו הציעה הוועדה היה בגדר של שינוי עומק יסודי, בדק ד"ר בן משה מה עלה בגורל ההמלצות במשך עשור- בין השנים 1990-2000.
"לכאורה, כמעט כל הגורמים הרלוונטיים הביעו הסכמה לנחיצות הרפורמה. המחקר ניסה לבדוק מדוע, למרות ההסכמה הרחבה, לא יצא השינוי לפועל", ציין בן משה. "מנהלי בתי החולים סבורים שלאנשי משרד האוצר ישנה השפעה על התפקוד והניהול השוטף של בית החולים הרבה מעבר להשפעה של ה'בעלים' קרי משרד הבריאות", אמר.
לדבריו, משרד האוצר חשש לאבד שליטה על ההוצאה הלאומית לבריאות בעצם העובדה שבתי החולים יהיו משוחררים מכבלי הממשלה. עוד חששו באוצר מאובדן הנכסים שמחזיקים בתי החולים ומהעלויות האדירות הכרוכות בתשלום לעובדים בביצוע שינוי מבני שכזה."משרד האוצר הקפיד לאורך כל הזמן לשמר את מערכת הבריאות בכלל ואת ובתי החולים כחלק ממנה במשבר תורן, בדרך כלל קטן, שימשך לאורך כמה שיותר זמן מתוך אמונה שכך ניתן לשלוט על ההוצאה הלאומית לבריאות", ציין החוקר.
לדבריו, משרד האוצר לא רק שהתנגד לרפורמה, אלא גם ביצע פעולות שגרמו לצדדים שתמכו בה לשנות את עמדתם. כך למשל, הרופאים שהסכימו לרפורמה חזרו בהם מכיוון שפקידי האוצר השאירו את המערכת בתנאי מחסור תמידיים. תנאי אי היציבות הכלכלית גרמו לרופאים לשנות את עמדתם ולהתנגד לרעיון התאגוד עד שיימצאו המקורות התקציביים ההולמים. מנהלי בתי החולים נאלצו להקדיש את רוב זמנם במטרה להשאיר את בתי החולים "עם הראש מעל המים".
סיבה נוספת שתרמה לאי הצלחת הרפורמה היתה הערכה לא נכונה של כוחם של ארגוני העובדים בבתי החולים. בניגוד לרופאים, חטיבת האחיות וועדי המנהל והמשק של בתי החולים התנגדו נחרצות לרפורמה מתחילתה. לטענתו של ד"ר בן משה, אי התייחסותו של שר הבריאות דאז אהוד אולמרט לגיבוש אסטרטגיות של שינוי, ובעיקר טיפול בהתנגדות לשינוי חיזקה מאוד את כוח הוועדים המתנגדים.
ד"ר בן משה מדגיש במחקרו גם את התחלופה האדירה של שרים במשרד הבריאות. במהלך עשר השנים שבהם עוסק המחקר התחלפו שישה שרי בריאות וחמישה מנכ"לים. במצב זה, ציין, קשה לקדם תוכנית ואג'נדה עקבית אחת.
עם זאת, הניסיון לביצוע הרפורמה הביא בכל זאת לשינויים בבתי החולים: הם אימצו שורה של סטנדרטים כלכליים, תקציביים ותחרותיים המקובלים בסביבה עסקית. פעילותם הפכה מבוקרת יותר, מתוכננת יותר, שקופה יותר ובעיקר- יעילה יותר. מצד שני, יעילות זו שחקה מרכיבי שירות ואיכות, שהשפיעו בעיקר על היחס לחולה. "השאיפה לאיזון תקציבי המתבטאת בחיסכון בכוח אדם ועלויות שכר הביאה לכך שרמת שביעות הרצון של העובדים ירדה ורמת שביעות הרצון של החולים ירדה", סיכם.

תאריך:  22/08/2007   |   עודכן:  22/08/2007
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איציק וולף
בתום שני ימי שיחות בין הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית לבכירים אירניים הכריזו שני הצדדים על הסכם המהווה התקדמות משמעותית בשקיפות האירנית בסוגיית הגרעין
אופירה אסייג, אור שפונדר
מאמן מכבי תל אביב, אלי כהן, דיבר על הקריאות לפטרו: "אני לא נאחז בקרנות המזבח"    על דירסאו: "רצינו אותו וזה עלה מיליון דולר"
איציק וולף
פלשתיני נהרג בפיצוץ במחנה אימונים של חמאס    מקורות פלשתינים טוענים ששני ילדים נהרגו בירי שערך צה"ל בעיירה בית חאנון    שלושה מחבלי ג'יהאד חוסלו
רותי אברהם
פרשת הנקמה על-רקע אכזבה רומנטית של הסניגורית הראשית לשעבר ברכבו של בן זוגה השופט, מסתיימת בהסדר טיעון    תואשם עפ"י צילום במצלמה נסתרת
איציק וולף
מעבורת החלל אנדוור נחתה בשלום במרכז החלל על שם קנדי בארצות הברית    חששות ליוו את חזרתה לאטמוספירה בשל קרע שהתגלה באריחי הבידוד של המעבורת
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il