X
יומן ראשי
חדשותתחקירים
כתבותדעות
סיפורים חמיםסקופים
מושגיםספרים
ערוצים
אקטואליהכלכלה ועסקים
משפטסדום ועמורה
משמר המשפטתיירות
בריאותפנאי
תקשורתעיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורהלכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונתמיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עתוידאו News1
פורמיםמשובים
שערים יציגיםלוח אירועים
מינויים חדשיםמוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טוריםבלוגרים נוספים
רשימת כותביםהנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישיםפירמות
מוסדותמפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורתאירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומייםאירועים כלכליים
אירועים מדינייםאירועים משפטיים
אירועים פוליטייםאירועים פליליים
אסונות / פגעי טבעבחירות / מפלגות
יומנים אישייםכינוסים / ועדות
מבקר המדינהכל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
השופט: "דעת בית המשפט היא כי המדינה צריכה להיות 'הקטר המושך את הקרונות' לפעילות כל השחקנים, בראשם מפעלי ים המלח והמלונות"
▪  ▪  ▪
[צילום: פלאש 90]

בסוף נובמבר 2006 העבירה הממשלה לוח-זמנים לפתרונות ביניים לחשש ההצפה בדרום ים המלח, הנובעת מעליית מפלס המים נוכח פעילות מפעלי ים המלח. כבר אז הדגיש בג"צ את חשיבות קידום ההחלטות התקציביות וההליכים ובדיון ההמשך, באפריל 2007, הוחלט כי לדיון נשוא החלטה זו יוגשו הודעות עידכון.
המדינה טענה, כי דין העתירה להידחות, מאחר שמדובר בנושא שיש להשאיר לטיפול גורמיה וכי מעורבותה אינה מובנת מאליה, שכן מדובר בסכסוך בין עסקים שונים - מפעלי ים המלח והמלונות המושפעים. כמו כן טענה, כי מאחר שכל הגורמים שותפים במהלך, אין מקום לעתירה הכוללת התדיינות משפטית ביניהם. תקציב הממשלה אינו גורע מהאפשרות לגבות בעתיד מגורמים אחרים למימון הגנות ובכלל - אין בעתירה לתרום תרומה של ממש למציאת פתרון שעליו שוקדת המדינה בלאו הכי.
המדינה הוסיפה, כי קיימות התפתחויות - המדינה תקצבה 200 מיליון ש"ח לעניין, הוטל על שר האוצר לקבוע הסדרי המימון בין השותפים, נקבע כי ועדה בין-משרדית בראשות מנכ"ל משרד התיירות ימשיך לרכז הנושא תוך שהחברה הממשלתית לתיירות תנהל הפרויקט כזרוע ביצועית. בנוסף, הוחלט כי הפרויקט יוכרז כ"פרויקט תשתית בעל חשיבות לאומית" ובוטלה החלטה קודמת שאסרה הסתייעות בגורמים חיצוניים באזור, כאשר עתה נתאפשר להסתייע במפעלי ים המלח ומועצה האזורית תמר, תוך בדיקת ניגוד עניינים.
התאחדות המלונות והמשיבים לעתירה, זולת המדינה, הדגישו כי המדינה אינה עומדת בלו"ז שקבעה, המהווה את לב לבו של הפרויקט ובאי-קיומו אין לתקציבים כל משמעות פרקטית. לא רק זאת, אלא שמנהלת או מנהל מקצועי טרם מונו ולכן אין מדובר בחריגה שולית. כמו כן טענו, כי המדינה אינה 'מתנדבת' והיא זו הנושאת באחריות להקמת המלונות וכי אין מדובר אלא בהליכי תכנון שלא נעשה במסגרת הלו"ז שנקבע.
המדינה השיבה, כי בעניין הלו"ז אין לה תשובה ויתכן כי היתה טעות בהגשתו, אך טענה גם כי שאר הצדדים אינם מקנים את הדעת להתקדמות הגדולה שביצעה המדינה וכי הם אינם פטורים מאחריות, שכן הם מלינים נגד החלטות שהם עצמם היו שותפים להן.
מפעלי ים המלח טענו, כי אלמלא הם לא היה קיים ים המלח וכי ידוע לממשלה על עניין העלאת המפלס עוד מ-1971 וכי הם מוכנים להיות קבלן לביצוע הפעולות. המועצה האזורית תמר טענה כי האחריות מוטלת ראשית כל על הממשלה, כי כיום אין גוף שעיסוקו היחיד בקיום הפרויקט וכי יש לשנות הלו"ז שנקבע.
השופט אליקים רובינשטיין לא חסך בדברים על ים המלח, לרבות ציטוטים רבים מהתנ"ך, המשנה וספרי מלומדים אחרים וראשית פתח בכך, כי "ים המלח אינו עוד מתחם מני רבים במדינת ישראל ..., אלא אחת מאבני היסוד של הארץ הזאת, שאיננו מעלים על דעתנו כי ממשלת ישראל תיתן יד במעשה או במחדל לפגיעה אנושה בה."
מוסיף השופט, כי דעת בית המשפט היא כי המדינה צריכה להיות "הקטר המושך את הקרונות" לפעילות כל השחקנים, בראשם מפעלי ים המלח והמלונות. ים המלח זקוק למבט רחב, לאומי ובעל תודעה היסטורית ולכן אין להפחית מחשיבות טענות המדינה, המודה כי היא "שקועה בנושא עד הצוואר".
השופט פסק, כי אין לקבל את גישת המדינה בחלק מטענותיה, שכן אינה מתנדבת וכך גם אינם הצדדים האחרים. אין חולק כי הטיפול בנושא ההצפה החל באיחור רב וכי לוח הזמנים חייב להתבצע. המעורבות השיפוטית במקרה זה הינו ללוות הפעולות על-מנת להבטיח שיתקיימו. הידרשות שר התיירות ומנכ"ל משרדו לעניין הינה מבורכת ויש להמשיך בכך וכן, שיתוף כל הצדדים לעתירה צריכה להיות בצורה מתאימה ובמאמץ משותף לפתרון ביניים ופתרון הקבע. עדיין, אין בכל האמור כדי לגרוע ממחויבות המדינה להוביל המהלך.
לבסוף, קבע השופט כי אומנם אושר תקציב והנושא עומד להכרזה כפרויקט לאומי, אלא שיש צורך בלו"ז ריאלי ומנהלת שתפקידה לבדוק כל יום את הנושא. מנקודת ההנחה, שהלו"ז שהוגש בשעתו היה בנוי על הערכת אנשי מקצוע והואיל ולא קוים, נדרש מהמדינה להגיש לו"ז עדכני ורציני תוך 60 יום, לרבות עידכונים נוספים באשר להתפתחויות. בתווך זמן זה, תמסר הודעה למנהלת ולמבנה הארגוני שלה, שעיסוקם הינו אך רק נושא זה. לאחר מכן, ינתנו 10 ימים לשאר הצדדים להגיב להודעת המדינה.
הדיון הבא - בתחילת נובמבר 2007, בו יתייצבו מנכ"ל משרד התיירות וראש המנהלת המוצעת. אולי עוד חזון למועד.
פסק הדין בעניין בג"צ 2640/06 התאחדות המלונות בים המלח נ' מדינת ישראל ואח'.
הכותבים ממשרד דורון, טיקוצקי, עמיר, מזרחי, עורכי דין ונוטריון, משרד המתמחה במשפט מסחרי-מיסויי.
תאריך:  22/08/2007   |   עודכן:  22/08/2007
מועדון VIPלהצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כלליחדשותרשימותנושאיםאישיםפירמותמוסדות
אקטואליהמדיני/פוליטיבריאותכלכלהמשפט
סדום ועמורהעיתונות
בג"צ יקבע לו"ז לטיפול בסכנת ההצפה במלונות ים המלח
תגובות  [ 1 ]מוצגות  [ 0 ] כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איציק וולף
אוניברסיטת דרבי בדקה את רמות הריבית שגובים נושים מן השוק האפור מצאה כי הריבית הפקטיבית עשויה להגיע עד לרמה של 374% לשנה
דרור מרום
החברה: הפכנו לנמל לכל דבר לאחר תריסר שנות דיונים    המדובר בהתקדמות משמעותית בעסקיה של חברת מספנות ישראל - שתתקיים במסגרת הרפורמה בנמלים בישראל
הדר פרבר
ארכיב הגרמני ובו פרטים על 17 מיליון בני אדם ייפתח לציבור מאוחר יותר השנה    חלק מן המסמכים כבר הועברו למוזיאון יד ושם בירושלים ועשויים לגלות פרטים חדשים על נספים בשואה
איציק וולף
הארגון הירוק גרינפיס יצא להפגין אל מול ביתו של שר התשתיות במחאה על הקמת תחנת כוח פחמית נוספת באשקלון    "פואד אחראי אישית לנזק הבריאותי שייגרם לאנשים", אומרים בארגון    ראש עיריית אשקלון מנסה לשכנע לפני המאבק
גלית יצחק
35% מהנשים מתחילות להשתמש בדאודורנט בגילאי 12-13    82% משתמשים בדאודורנט כדי להימנע מפני ריחות לא נעימים    ניחוח הדאודורנט הוא שיקול הקנייה העיקרי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il