X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
שותלים אלמוגים על שונית מעשה ידי אדם
איך אפשר גם לשמור על השוניות הקיימות וגם ליצור חדשות מחקר חדש המשלב אקולוגיה, ביולוגיה ימית ופיתוח בר-קיימא ינסה ליישם את המודל באילת [שונית תמר. צילום: צביקה לבנת]

שונית מלאכותית, שזכתה לשם "שונית תמר", הוצבה בסוף חודש אפריל 2007 במימי מפרץ אילת. היא חלק ממחקר יישומי ייחודי הבודק מהם התהליכים המאפשרים בניית שוניות אלמוגים מחד-גיסא ושימור השוניות הקיימות מאידך-גיסא.
כעת, לאחר שהתייצבה מבחינה כימית וביולוגית, יישתלו על השונית אלמוגים ממינים שונים. החל ממחר (ב', 17.9.07), ובמשך ארבעת הימים הקרובים, ישגיחו חוקרים על בני נוער צוללים מאילת ומחוצה לה, שיבואו לשתול את האלמוגים.
מדובר בפרויקט מורכב המשלב אקולוגיה, ביולוגיה ימית ופיתוח בר-קיימא, ונעשה על-ידי ד"ר נדב ששר מהתוכנית ללימודי תואר ראשון בביולוגיה וביוטכנולוגיה ימית באוניברסיטת בן-גוריון בקמפוס אילת, בשיתוף עם פרופ' צבי אברמסקי מהמחלקה למדעי החיים באוניברסיטת בן-גוריון וד"ר אריק דיאמנט מהמרכז הלאומי לחקלאות ימית באילת, הסטודנט עומר פולק מהמכון הבין-אוניברסיטאי למדעי הים, עמותת שונית ורשות הטבע והגנים הלאומיים.

"תפישה חדשנית בשמירת הטבע"

"האתגר המחקרי בהקמת שונית מלאכותית הוא רב, ומעסיק חוקרים מאוניברסיטאות שונות בארץ ובעולם", הסביר ד"ר ששר. "למעשה, מדובר במשימה אקולוגית בה על החוקר לתכנן מראש את רוב מרכיבי המערכת האקולוגית של השונית ולאחר מכן להקים את המערכת כך שתיווצר חברה מפותחת העומדת בפני עצמה. הקמת שוניות מלאכותיות היא חלק מבחינה של תפישה חדשנית בשמירת טבע המבוססת על פעילות אקטיבית בסביבות שנפגעו. תכנון שוניות מלאכותיות ודרכי שימור אקטיביים מהווים גם כלי חשוב בלימוד והבנה של המערכת האקולוגית של שונית האלמוגים".
השונית הוקמה והוצבה במים על-ידי רשות הטבע והגנים הלאומיים באפריל השנה. מאז היא אוכלסה בדגים ובחסרי חוליות רבים והפכה לאבן שואבת לצוללים. כמו כן זכתה השונית להתעניינות רבה של כלי תקשורת וחוקרים מרחבי העולם. אולם התיישבות טבעית של אלמוגים היא תהליך ארוך הדורש שנים רבות. לשם כך הוקמה מראש משתלת אלמוגים בה מגודלים אלמוגים בתנאים אופטימליים המאפשרים קצב גידול מהיר. שתילי אלמוגים אלו ישתלו על גבי השונית על-פי תוכנית קפדנית ובכך יקוצר הזמן עד להפיכתה לשונית אלמוגים פעילה. הגישה דומה במידה רבה לפעולתה של קרן קיימת ואכן אנו לומדים הרבה מהידע שנלמד מתחום היערנות.
הקמת השונית היא פרויקט משותף של האקדמיה ורשות הטבע והגנים וממומנת על-ידי משרד החוץ האמריקני (USAID-MERC) וקרן בריטית (Whitely Foundation), כחלק משיתוף פעולה ישראלי-ירדני. השונית נבנתה על-ידי חברת או-בי-אס הישראלית ובשיתוף עמותת שונית.

פיזור לחץ הקהל

הפרויקט כולל הוספת ובניית שוניות אלמוגים מלאכותיות ואתרי צלילה חלופיים לשוניות הטבעיות, אשר יפזרו את הקהל המתגודד סביבם ויקטינו את הלחץ מעל השוניות הטבעיות באזור. הוא אמור לתת פתרון ומענה אופטימלי לבעיה קשה הנוצרת בשנים האחרונות באזור. בנוסף ליופיין, רב-גוניותן וחשיבותן הביולוגית, שוניות האלמוגים הן מוקד משיכה ממעלה ראשונה עבור תיירים.
לדברי החוקרים, מספר המבקרים רב ואילו גודל השונית הינו מוגבל וקטן מדי. לחץ אנושי ישיר גורם לנזק חמור לשונית. ברוב המקרים נגרם הנזק לאלמוגים ללא כוונה רעה, אך הפגיעה בשונית היא ממשית. בשל ריבוי המבקרים, אין שונית האלמוגים יכולה להתגבר על הנזקים הנגרמים לה והיא הולכת ודועכת. השונית המלאכותית נועדה לספק אתר צלילה חליפי שימשוך חלק מהצוללים מהשונית הטבעית. כמו כן, בשל המבנה המיוחד שלה היא מיועדת להגדיל את המגוון הקיים באזור בו הוקמה.

תאריך:  16/09/2007   |   עודכן:  16/09/2007
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
שותלים אלמוגים על שונית מעשה ידי אדם
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עידן יוסף
ברוב ימות השנה חשופים תושבי גוש עציון לזיהום חריג הפוגע בבריאותם    מדירוג החריגה מתקן האוזון עולה כי דווקא ת"א תופסת מקום טוב באמצע
אליעזר לוין
כספים של קוני דירות הועברו לחשבונו הפרטי של יונה"    המנהל המיוחד: שני גורמים מתעניינים ברכישת החברה כמות שהיא    ביהמ"ש דחה ההחלטה בבקשה לאשר הסכם להשלמת דירות בין בנק הפועלים ודניה-סיבוס
משה ריינפלד
בית המשפט לענייני משפחה בכפר סבא פסק כי בת זוג זכאית לרשת את בן זוגה לאחר מותו למרות שהשניים התגוררו בנפרד ולא הוכח שבן הזוג התכוון להוריש לה דבר
יואב יצחק
העילה הפעם: סדר-יומו העמוס של אולמרט נוכח האירועים המדיניים והביטחוניים    אולמרט חשוד בביצוע עבירות פליליות
הילה רפופורט
התפתחות בחקירה שנפתחה ביום חמישי: כוכב הפוטבול לשעבר או ג'יי סימפסון נעצר (יום א') בלאס וגאס בחשד למעורבות בשוד מזוין של חנות לממכר משכרות ספורט מיוחדות במלון-קאזינו בעיר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il