הנהלת בתי המשפט מאשימה את כלי התקשורת, בראשם אתר Ynet, בסיקור "רחוק מהמציאות" מהדיון במשפטו של רומן זדורוב החשוד ברצח תאיר ראדה.
דוברת בתי המשפט במחוז חיפה והצפון עו"ד ניצן איל שיגרה אתמול (ב', 17.09.07) מכתב "נזיפה" לכתבי המשפט על מה שהוגדר, דיווח "רחוק מהמציאות" מדיון במשפטו של רומן זדורוב. מדובר בדיון שהתקיים ביום ראשון 16.09.07 בבית המשפט בנצרת ועסק בין היתר בסוגיית החקירה המשטרתית בפרשה.
בדיווח בתקשורת נטען כי במהלך הדיון מתח נשיא בית המשפט המחוזי יצחק כהן "ביקורת חריפה" על התנהלות המשטרה בנוגע למיצוי החקירה, והוא אף צוטט כמי ש"מטיח" דברים קשים בחוקרים.
כאמור, בעקבות הדיווח, פנתה הדוברת לכתבי המשפט: "בתאריך 16.09.07 נערך דיון בביהמ"ש המחוזי בנצרת, בפרשת הרצחה של הנערה תאיר ראדה ז"ל. בעקבות הדיון עלתה באתר Ynet ואחריו באתרים ואמצעי תקשורת נוספים, ידיעה, אודות ארועים שארעו כביכול בדיון, אשר המרחק בינם ובין שקרה באולם ביהמ"ש הינו רב".
איל מציינת במכתבה כי היא מצרפת את פרוטוקול הדיון "המתאר את הקורות בו במהלך הדיון, והמדבר בעד עצמו. תשומת לבכם מופנית לעמודים מס' 181 ו-182, שם מוקלדת עדותו של פקד שי פלג, וכן שאלת ביהמ"ש ותשובת הפקד לשאלה שהופנתה אליו ע"י ביהמ"ש, אשר אליהם התייחסה הכתבה".
הפרוטוקול: העד שי פלג:
ש. כל מה שרשמת בהודעה של נ. הם מילה מילה מפיה.
ת. כן.
ש. כנ"ל לגבי ס.?
ת. נכון.
ש. לגבי חלק מאמרתה של נ. היא מספרת בהודעה שגבית ממנה, שהיא היתה בשירותים בזירת הרצח. כל הדלתות היו נעולות. לא החיצוניות, הפנימיות. היא אומרת שהיא גם דפקה על אחת הדלתות שהיתה נעולה. האם ביקשת ממנה להצביע על איזו דלת היא נקשה?
ת.באותה סיטואציה לא ביקשתי, כי בהמשך העדות נקטעה עקב בקשתה, היתה צריכה ללכת הביתה, לא היה המשך לגביית העדות. מתוכן העדות עולה בצורה ברורה למה התכוונה.
ש. למה היא התכוונה?
ת. מבקש לראות את העדות. (העד קורא את העדות) היא מתארת שכל הדלתות הפנימיות היו נעולות, ועל אחת מהן היא נקשה, "דפקתי בחוזקה ולא היתה תשובה". אני לא יכול להבין מכאן על איזה אחת מתוך הארבע היא הקישה.
ש. נ. מספרת ...
לשאלת בית המשפט, מדוע לא זומנה נ. להמשך חקירה לאחר שעדותה נקטעה, משיב העד: לאחר מכן נחקרו תלמידות נוספות שהיו בשירותים ובמכלול לא ראינו צורך לחקור אותה. העדות נקטעה בשלב בו לדעתי הסתיימה החקירה פחות או יותר לדעתי.
לאור המכלול, אני גם לא רואה חשיבות על איזו דלת היא דפקה.
העד ממשיך:
ש. נ. מספרת בעמ' 1 שורה 23-28 ובעמ' 2 שורה 1 ו-2, כי כחצי שעה או רבע שעה לפני תום השיעור השביעי יצאה לשירותים באישור המורה לתאטרון שלה ועלתה לשירותים שהם זירת הרצח. נכון?
ת. כן.
ש. כשאנחנו מדברים על השעה שהיא מדברת אנחנו מדברים על ?
ת.אני לא זוכר מתי מסתיימת השעה השביעית.
ש. אני מניח בפניך כי השעה השביעית מסתיימת בשעה 13:50.
ת. בין 13:20 עד 13:35.
ש. בעמ' 2 שורה 23 להודעה שגבית מנ., היא מספרת, או יותר נכון לא רוצה לספר, לא רוצה למסור את השם של החברה שסיפרה לה כי שמעה שמי שרצח את תאיר זה נער ונערה. אני רוצה לשאול אותך, מעבר למה שהיא מספרת לך פה, כי אותה נערה סיפרה שכל השכבה שלה הוזהרה שיקרה להם משהו רע באם ידברו, האם נעשה ניסיון כלשהו לאתר את אותה חברה שנ. דיברה עליה, לחץ על ההורים שלה, לחץ על המחנכת, פניה למי שצריך, האם נעשה ניסיון ולו ראשוני למצוא את אותה חברה?
ת. קודם כל נעשה גם מול נ. עצמה וגם בהקשר רחב יותר.
לגבי נ., אני בסיום אותה עדות מסרתי לה את הפלאפון שלי וביקשתי ממנה שאם היא תשמע פרטים נוספים או תזכר בפרטים נוספים שתודיע לי. אני זוכר שהסיטואציה של העדות היא לא רצתה שאבא שלה יהיה נוכח שם והנושא של ההורים שלה הכביד עליה, אני זוכר שאני חזרתי אליה בטלפון יום למחרת או יומיים למחרת בניסיון נוסף כן לקבל ממנה פרטים נוספים, אבל היא לא היתה מוכנה למסור לי. מעבר לזה לא היו לה פרטים נוספים. בהקשר הרחב יותר, זה בכך שהיו שמועות בבית ספר מפי נערים ותלמידים, ונעשו מאמצים רבים לבדוק את השמועות האלה, האם יש להם ביסוס כלשהוא, חלק מהדברים הסתכמו בכך שזה נותר בגדר שמועות, ושהתקבלו פרטים ספציפייים לגבי זהות של תלמידים ספציפיים הדברים נבדקו באופן חקירתי.
ש.אתה כתבת מזכר לכך שפנית לנ. שוב בהקשר לאותו עניין.
ת. יכול להיות מאוד שלא רשמתי. אני יכול להגיד לך בוודאות שמה שתיארתי באמת היה. יכול להיות לא ערכתי מזכר. כי לא עלה שום דבר.
ש. ראש הצוות שלך יודע מזה.
ת. ראש הצוות שלי ידע בזמן אמת על כל ההתפתחויות.
ש. איזה הנחיות קיבלת מראש הצוות כדי לקבל תשובה מנ., מה נעשה בכיוון הזה.
ת.לא קיבלתי הנחיה. מה שעשיתי תיארתי. מובן שבנוסף נחקרו גם האחרות שהוזכרו בעדות שלה.
ש.האם נכון שאתה גבית עדות מנ. שלא בנוכחות הוריה מאחר ולא הסכימה
ת.נכון, היה רק האבא שהמתין מחוץ לחדר, אני רוצה להשלים, נ. טענה שאחת החברות שלה מהשכבות הגבוהות קיבלה את אותה אזהרה יחד עם כל השכבה, חקרנו גם את תלמידי השכבות הגבוהות, כשהחוקרים היו מודעים לאמירה הזו של נ. והונחו גם לבדוק בחקירות שלהם ובתשאולים האם היה דבר כזה, וככל שזכרוני לא בוגד בי, לא נמצא שום דבר בעניין זה
ש.אתה מספר לשופטים על אזהרה שקיבלו נערים ונערות מהשכבה הגבוהה ואני מדבר איתך על זהות של מי שלפחות מה שנ. מספרת, של מי שעשה את זה, לא סתם אזהרה שמי שידבר יהיה לו רע
עו"ד ענבר: אין בהודעה אזכור של זהות, מה שנאמר בהקשר הזה היה שאותה נערה אמרה לה שלפי מה שהיא שומעת ולפי מה שהזהירו את החברות שלה מהשכבה, מי שרצח את תאיר זה נער ונערה שלא מתלמידי בית ספר שעסקו בסמים או במשהו אחר".
הדוברת: היצמדו לעובדות עו"ד איל הדגישה בפניה לכתבים, "הנכם נדרשים לסקר סיקור מדוייק באופן מקסימלי, (לרבות כותרות, כותרות משנה ותוכן הידיעה), שעה שמדובר בסיקור מתוך דיון בביהמ"ש, לא כל שכן, שעה שמדובר באחת הפרשות הרגישות ביותר מבחינה ציבורית, בישראל כיום. אנא היצמדו לעובדות והיזהרו משנה זהירות בעת סיקור מדיוני ביהמ"ש, על-מנת למנוע הטעיית הציבור ועל-מנת שארועים מסוג זה לא ישנו בעתיד".