X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
דרוש פתרון יצירתי ל"משפחות שמצבן חריג"
במשכן נשיאי ישראל התקיים טקס מינוי שלושה דיינים חדשים לבית הדין הגדול שר המשפטים: תחושתי שהדיינים שייכים לבית הלל-הרוצים להקל [צילום: ישראל נוי/צילום נוי]

במשכן נשיאי ישראל התקיים (יום ה', 20.09.07) טקס שבו הצהירו אמונים בפני נשיא מדינה, שמעון פרס, שלושה דיינים, שמונו לכהן בבית הדין הגדול הרבני: הרב ציון אלגרבלי, הרב מנחם חשאי והרב ציון בוארון.
בטקס השתתפו הרבנים הראשיים לישראל הרב שלמה משה עמאר, והרב יונה מצגר, כמו כן סגן רה"מ אלי ישי, שר המשפטים פרופ' דניאל ומנהל בתי הדין הרבניים הרב אלי בן דהאן.
הרב עמאר אמר כי "ערב יום הכיפורים אנו מביאים בשורה טובה לעם ישראל. זכינו זכות גדולה לבחור שלושה דיינים גדולי תורה, כל אחד מהם גאון אמיתי בתורה". הרב יונה מצגר אמר לנשיא המדינה כי ביומו הראשון כנשיא הוא הכניס ספר תורה "במעשה זה עשית היסטוריה, ועל כך אנו מודים לך."
שר המשפטים פרופ' דניאל פרידמן הדגיש בדבריו כי "בצד גדולתם בתורה של רבני בית הדין הגדול קיים אלמנט נוסף והוא התחושה שהם שייכים לבית הלל, הפועל באווירה של רצון להקל ולפתור בעיות גם במסגרת ההלכה."
בנאומו התייחס נשיא המדינה שמעון פרס לקשייהן של מסורבות גט ועגונות וקרא לרבנים הראשיים לחפש "פתרונות יצירתיים" לסוגיית "הקמת משפחות שמצבם חריג". לדברי פרס, בעיות אלה נובעות מ"קיבוץ גלויות ומעוותי הזמן ויש לעשות מאמץ עליון לחפש להם פתרון ראוי". הוא הוסיף, "אני מבין היטב את מגבלות ההלכה, אבל יש לחפש להן פתרונות יצירתיים שאינן בסתירה לתורת ישראל. הרי כולנו רוצים בחיבור של כל יהודי במורשת ישראל".
בפתח דבריו אמר פרס, "אנחנו נמצאים ערב יום הכיפורים, יום הדין, היום הקדוש ביותר בלוח השנה העברי. הכלל היפה ביותר שקבעה תורת ישראל הוא ההפרדה בין חטאים שבין האדם לבורא עולם וּבין חטאים שבין אדם לחברו. וכך אמרו חז"ל: "עוונות שבין אדם לַמקום - יום הכיפורים מכַפֵּר; עוונות שבין אדם לחברו אין יום הכיפורים מכפר עד שיְּרַצֶּה את חברו".
גאוותנו על כך ששרשרת המשפט העברי לא פסקה מימי אברהם אבינו עד לימינו. וכך נאמר בבראשית על אברהם אבינו: "כִּי יְדַעְתִּיו, לְמַעַן אֲשֶׁר יְצַוֶּה אֶת-בָּנָיו וְאֶת-בֵּיתוֹ אַחֲרָיו, וְשָׁמְרוּ דֶּרֶךְ יְהוָה, לַעֲשׂוֹת צְדָקָה וּמִשְׁפָּט" ואחר כך בדברי יתרו למשה רבנו: "וְאַתָּה תֶחֱזֶה מִכָּל-הָעָם אַנְשֵׁי-חַיִל יִרְאֵי אֱלֹהִים שֹׂנְאֵי בָצַע וְשָׁפְטוּ אֶת-הָעָם, בְּכָל-עֵת".
ואחריהם יהושע בן נון ושמואל הנביא ודוד המלך - " ויעש דוד צדקה ומשפט" ושלמה המלך המבקש "לֵב שֹׁמֵעַ, לִשְׁפֹּט אֶת-עַמְּךָ"
והסנהדרין ובתי הדין בגולה וכך עד היום הזה- כששבנו לארצנו - למדינת ישראל וייסדנו את בתי הדין. בפרקי אבות נאמר: "על שלושה דברים העולם קיים - על הדין ועל האמת ועל השלום", ועל כך אמרו חז"ל שכל שלושת הדברים הללו (הדין והאמת והשלום) נֶאֶמרו בפסוק אחד בספר זכריה: "אֱמֶת וּמִשְׁפַּט שָׁלוֹם שִׁפְטוּ בְּשַׁעֲרֵיכֶם" - שכיוון שנעשֶׂה הדין נעשֵׂית האמת וכיוון שנעשית האמת נעשֶׂה השלום.
מדרש נוסף של חז"ל קובע שהקדוש ברוך הוא מחשיב את עשיית דין הצדק כמו את עשרת הדברות, ולכן ציוותה התורה את הדיינים עשרה ציוויים: "לֹא תַכִּירוּ פָנִים בַּמִּשְׁפָּט"; "לֹא תָגוּרוּ מִפְּנֵי אִישׁ"; "לֹא תַעֲשׂוּ עָוֶול בַּמִּשְׁפָּט"; "לֹא תִשָּׂא פְנֵי דָל"; "לֹא תֶהְדַּר פְּנֵי גָדוֹל"; "לֹא תַטֶּה מִשְׁפָּט"; לֹא תִקַּח שׁוֹחַד", "צֶדֶק צֶדֶק תּרִדְוּףֹ"
על חובת הזהירות המוטלת על הדיינים בחריצת הדין נאמר בתלמוד: "לעולם יראֶה דיין את עצמו כאילו חרב מוּנַּחַת לו בין יַרְכוֹתָיו וגיהינום פתוחה לו מתחתיו". מלאכתם של הדיינים עיקרה דיני אישות, אחד התחומים הרגישים והמסובכים ביותר בחוכמת המשפט. סבך היחסים והרגָשות בתוך המשפחה נפרש בבתי הדין על-רקע של משברים וּטרגדיות. אין שום ספר ושום נוסחה קבועה מראש היכולים לספק תשובות לכל מקרה וּמקרה".
פרס הוסיף, "חונכתי על כך שצריך לחפש פתרונות חכמים לכל בעיה, תורת ישראל היא בראש ובראשונה חכמה אלוהית אשר מתקנת עולם ובונה סדרי עולם ומוצאת את הדרך לחיי עולם, 'וחי בהם ולא שימות' בהם, אמרו חז"ל אך לצורך כך יש להשקיע ולהקדיש זמן רב כי הרי תורת ישראל היא רחבה מיני ים ועמוקה עד מאוד, אני יודע כי הראשון לציון ונשיא בית הדין הגדול הרב שלמה עמאר שליט"א יחד עם שר המשפטים מר דניאל פרידמן עושים הכל למצוא את הדרך לפתרונות לבעיות שמועלות מבלי חלילה לשנות בתורה או לסלף בה".
כאמור לדבריו, "נותרו שתי סוגיות ספציפיות, אך כואבות מאוד העומדות על סדר יומנו. סוגיית נשים מסורבות גט או עגונות וסוגיית הקמת משפחות שמצבם חריג". כולנו רוצים בחיבור של כל יהודי במורשת ישראל, אמר פרס.
הוא הדגיש כי "זכות היא לשמש כדיין בבית הדין הרבני כי הרי אמרו חז"ל במסכת שבת 'כל דיין שדן דין אמת לאמיתו, אפילו שעה אחת, מעלה עליו הכתוב כאילו עסוק בתורה כל היום וכאילו נעשה שותף לקב"ה במעשה בראשית'. ברכתי לכם ולכל בית ישראל שנה טובה ומבורכת, שנה של שלום בחילינו ושלוה בארמנותינו גמר חתימה טובה".

תאריך:  21/09/2007   |   עודכן:  21/09/2007
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
דרוש פתרון יצירתי ל"משפחות שמצבן חריג"
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עידן יוסף
שינויים יחולו בערב יום הכיפורים ובמוצאי החג בתנועת האוטובוסים וברכבות וכן בפעילות נמל תעופה בן-גוריון
ערן גבאי
כך אומרת חברת הייעוץ של משרד התקשורת    כניסת מתחרים תשפיע רק על 10% מהשוק
משה ריינפלד
העמדתם של ששה תלמידים שחורים לדין באשמת הכאת תלמיד לבן בבית ספר תיכון בעיירה הקטנה ג'נה - מסעירה את ארה"ב כולה
עידן יוסף
ארגון רבני צהר ומשפחות החטופים פונים בקריאה לבאי בתי הכנסת ולמנחי התפילות ביום הכיפורים, להקדיש את תקיעת השופר בזמן תפילת הנעילה לתפילה לשחרור החיילים החטופים והנעדרים    אלפים צפויים להשתתף בכינוסי תפילה ולימוד המתקיימים זו השנה השמינית בכ-250 מוקדים ברחבי הארץ, והשנה - גם בקיבוצים
רותי אברהם
בית הדין הארצי דחה בקשתו של רכז מודיעין ברשות המיסים שחשף שחיתות, להחיל עליו חוק ההגנה    השופטים: הרים הקול ודיבר בלשון בוטה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il