X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
נדחו שבע עתירות שטענו בין היתר שמעסיקים ביישובי הספר שלא נפגעו קיבלו יותר ממעסיקים ישובים שאינם ישובי ספר אך הופגזו קשה
▪  ▪  ▪
[צילום אילוסטרציה: AP]

בג"צ דחה (א', 23.9.07) שבע עתירות לפסול את הסדרי הפיצויים בענפי התעשיה, המסחר והשירותים שקבע האוצר, באישור ועדת הכספים של הכנסת, על נזקי מלחמת לבנון השנייה למעסיקים בישובים בצפון שאינם מוגדרים כיישובי ספר אך נפגעו מטילים.
מדובר בהסדרים לפיצוי המעסיקים במה שהוגדר כ"אזור ההגבלה", מחיפה במערב עד טבריה במזרח, להבדיל מ"יישובי הספר", המוגדרים על-פי חוק.
למעסיקים ביישובי הספר שולם יותר
אחד ההסדרים היה לפיצויים על נזקים שהיו בחודש יולי. הסדר זה חישב את הנזקים העקיפים שנגרמו למעסיקים באזור ההגבלה בעיקר על-פי שכרם של עובדים שלא הגיעו לעבודה. לעומת זאת, למעסיקים ביישובי הספר ניתנה אפשרות לבחור בין הסדר זה לבין הפיצויים המובטחים להם על-פי חוק, פיצויים שהם גבוהים יותר אך התשלום שלהם איטי יותר.
ההסדר לחודש אוגוסט הציג שתי חלופות לפיצוי המעסיקים באזור ההגבלה: מסלול השכר וכן מסלול חלופי לפיו נאמד סך הנזק שנגרם לעסק כסכום הירידה בהכנסות כתוצאה מהמלחמה, בניכוי החיסכון בעלויות תפעול עקב הצמצום בהקפי פעילות העסק.
העותרים: אפליה ואי סבירות
נגד ההסדרים הללו, ובייחוד נגד הסדר יולי, עתרו עסקים, ובהם מסעדות, משרדי עורכי דין ורואי חשבון. העותרים טענו כי הוראת השעה לחודש יולי מפלה לרעה את המעסיקים בישובי אזור ההגבלה אפליה פסולה ובלתי סבירה לעומת המעסיקים ביישובי הספר שזכאים לבחור אם לקבל פיצוי על-פי הוראת שעה זו או להגיש תחשיב נזק עצמאי על-פי התקנות העיקריות.
הגדרת ישובי הספר מיושנת
עוד טענו כי אבד הכלח על ייחוד ההסדר ליישובי הספר. שכן, במלחמה האחרונה הוכח שלא רק היישובים שליד הגבול נתונים להתקפות טילים אלא גם יישובים רבים באזור ההגבלה. יתר על כן, יישובים רבים, כגון בית זרע, אשדות יעקב איחוד ומאוחד, דגניה א' וב', ויישובים אחרים מדרום לטבריה, שלא הותקפו קיבלו פיצויים מלאים רק משום שהם מוגדרים כיושבי ספר, ואילו מעסיקים בטבריה, שספגה פגיעות חוזרות ונשנות, אינם זכאים לפיצוי כזה.
אין פיצוי על הנזק האמיתי
העותרים גם טענו נגד נוסחת החישוב שבהסדר לחודש יולי ואמרו כי היא אינה סבירה וכי היא מפלה בין סוגי מעסיקים שונים, ובין המעסיקים בענפי התעשיה, המסחר והשירותים לבין המעסיקים בענפי התיירות. הם דרשו לחשב את הפיצוי על הנזק העקיף שנגרם לעסקים בענפי התעשיה, המסחר והשירותים, כך שיבטא את הנזק העקיף האמיתי שנגרם.
עוד טענו כי היה מקום להחיל את ההסדר בדבר הפיצוי על נזקי אוגוסט גם על נזקי חודש יולי באופן רטרואקטיבי, כך שיוחל הסדר פיצויים אחיד על כל תקופת הלחימה.
ארבל: הסדר מאוזן
אולם בפסק הדין קבעו השופטים איילה פרוקצ'יה, עדנה ארבל ודוד חשין כי העיוותים שטענו להם העותרים לא היו פסולים או בלתי סבירים באופן המצדיק את פסילת ההסדרים.
השופטת ארבל כתבה בפסק הדין כי היו לה התלבטויות קשות קודם שהחליטה לשחות את העתירות. לדבריה ברורה לה "תחושתם הקשה של תושבי אזור ההגבלה שחשו בצל הטילים הניחתים עליהם כי המדינה רואה את נזקיהם כנופלים מאלה של המעסיקים ביישובי הספר".
עם זאת, כתבה השופטת כי "מבט כולל" מלמד כי הסדר הפיצויים היה מאוזן נמצא במתחם הסבירות, וכי "בבסיס השוני מצויה עמדת המחוקק שראה ליתן מעטה הגנה כבד יותר לתושבי יישובי הספר". השופטים הוסיפה "גם על עמדה זו ניתן לחלוק, אך בית המשפט אינו הזירה המתאימה לבירורה של מחלוקת זו אלא בית המחוקקים".

בג"צ 6407/06 בג"צ 6440/06 בג"צ 6581/06 בג"צ 6591/06
בג"צ 6631/06 בג"צ 6638/06 בג"צ 7444/06
תאריך:  23/09/2007   |   עודכן:  23/09/2007
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
בג"צ: פיצוי המעסיקים בצפון על המלחמה - סביר
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איציק וולף
משרד החינוך והמשרד להגנת הסביבה משיקים תוכנית לימודים חדשה ושמה "הבנת הסביבה והגנה עליה"    מנכ"ל משרד החינוך: חובתנו להאיר את עיני דור הילדים והנוער למצוא את האיזון שבין חברה, כלכלה וסביבה
דרור מרום
משלחות מ-90 מדינות ישתתפו בכנס שייערך בסוכות בירושלים - למרות התנגדות בממסד הדתי בישראל
איציק וולף
התגלתה מחצבה שממנה נחצבו האבנים לבניית הר הבית בתקופת בית שני    את האבנים גררו מן המחצבה ועד להר הבית על גבי עגלות רתומות לשוורים
דרור מרום
עיקרי ההצעה: הקמת שתי תחנות כוח סולאריות במתחם אשלים בנגב וצמצום הביקושים לחשמל. הממשלה אימצה את התוכנית לאימוץ מדיניות להגדלת כושר ייצור החשמל ולצמצום הביקושים במשק החשמל
דרור מרום
מדובר בנושאים הקשורים לעובדי הלילה במעבדות בתי החולים הממשלתיים, בחברת החשמל ובמשרד החוץ
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il