X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
משרד הבריאות קובע: צפוי מחסור ברופאים מומחים נשים מהוות 35% מכלל הרופאים בקהילה שיעורי הרופאים באזורים הפריפריים הם הנמוכים ביותר
▪  ▪  ▪
[צילום: פלאש 90]

רופאים מומחים ברפואת משפחה מהווים את הקבוצה עם אחוז הרופאים הצעירים עד גיל 44 הגדול ביותר (44%) ואחוז בני 65+ הנמוך ביותר (פחות מ-1%). במקצועות נוירולוגיה ואף אוזן גרון אחוז בני ה-65+ הוא גבוה (15% ו-12% בהתאמה). כך עולה (ב', 24.9.07) ממחקר שערך משרד הבריאות.
המחקר נערך בשיתוף ארבע קופות החולים, בין השנים 2003-2007. המחקר נערך בקרב מדגם מייצג של 9,176 רופאים שעבדו בקהילה והיו מועסקים על-ידי אחת או יותר מקופות החולים.
ממשרד הבריאות נמסר, כי עובדה זו עשויה ליצור מחסור עתידי ברופאים מומחים בקהילה במקצועות אלה.
גבי בן-נון, סמנכ"ל לכלכלה וביטוח בריאות מתריע כי במידה ולא יוגדלו באופן מיידי מסגרות ההכשרה של רופאים ואחיות, צפוי בשנים הקרובות מחסור חמור ברופאים ואחיות.
ענת שמש, ראש תחום תכנון, סקרים והערכה במשרד הבריאות, ציינה במסגרת עבודת המחקר, כי אחוז הרופאים שאינם בעלי תעודת מומחה מגיע ל-25% ברפואת ילדים ו-20% באורתופדיה. שיעור הרופאים המומחים ברפואה ראשונית - רפואת משפחה וילדים - עלה רק מ-44% בשנת 1998 ל-51% בשנת 2003.
מממצאי המחקר עולה, כי ישנם הבדלים בפיזור הרופאים באזורים הגיאוגרפיים, בקבוצות האוכלוסיה השונות ובתחומי העבודה של הרופאים לפי מאפייניהם הדמוגרפיים: נשים מהוות 35% מכלל הרופאים בקהילה, כאשר בשירותי בריאות כללית נמצא האחוז הגבוה ביותר של נשים (36%) ובקופת חולים מאוחדת האחוז הנמוך ביותר (26%).
עוד נמצא, כי אחוז הרופאים הערביים הינו 17% בשירותי בריאות כללית לעומת 6% במכבי שירותי בריאות. כמו-כן, נמצא כי 91% מהרופאים הערביים ו-63% מהרופאים היהודים הינם גברים.
על-פי הנתונים, הנשים מהוות 44% בקרב הרופאים הראשוניים ואילו בקרב הופאים הלא ראשוניים הן מהוות רבע. כמו-כן, מהוות הנשים 25% בקרב הרופאים העובדים בתחומים אחרים של הרפואה.
עוד נמצא, כי ילידי ישראל ורופאים שסיימו את לימודיהם בישראל מהווים 42% ו-46% בהתאמה מהרופאים העוסקים ברפואה מקצועית לא ראשונית ואילו ילידי מדינות מזרח אירופה או כאלה שסיימו שם את לימודיהם, מהווים 47% מהרופאים העובדים בתחום של רפואה ראשונית.
מנתוני המחקר עוד נמצא, כי שיעורי הרופאים ל-10,000 מבוטחים באזורים הפריפריים הם נמוכים יותר מאזורים אחרים: במחוז הצפון השיעור הוא 10.7 ובמחוז הדרום - 12.3, זאת לעומת מחוז חיפה (16.0), מחוז המרכז (15.9), תל אביב (14.9) וירושלים (14.8). השיעור הנמוך של רופאים בפריפריה מורגש בשיעור הרופאים המקצועיים הלא ראשוניים: 9 רופאים ל-10,000 תושבים במחוז תל אביב לעומת 4.2 במחוז הצפון. אחוז הרופאים המומחים במחוז הצפון והדרום (57% ו-58% בהתאמה), נמוך לעומת אחוז המומחים במחוז תל אביב (82%).
מהמחקר עולה, כי 34% מהרופאים בקהילה מועסקים על-ידי קופותיהם כשכירים, כאשר אחוז זה הוא 60% בשירותי בריאות כללית, 32% בקופת חולים לאומית, 19% במכבי שירותי בריאות ו-18% בקופת חולים מאוחדת.
בקרב הרופאים המומחים הנשים מהוות 30% לעומת 45% בקרב הלא מומחים. כמו-כן, הרופאים הערבים מהווים 8% מכלל הרופאים המומחים לעומת 21% בקכב הרופאים הלא מומחים.
70% מהרופאים המומחים הינם גברים, כאשר אחוז זה שונה במומחיויות השונות: באורתופדיה (97%), כירורגיה כללית (94%) וקרדיולוגיה (89%). לעומת זאת, אחוז הנשים גבוה מהממוצע ברפואת המשפחה (50%), ברפואת עור (40%), נוירולוגיה (40%) וברפואת ילדים (38%). בולט אחוז הנשים בקרב המומחים ברדיולוגיה אבחנתית (51%).

"על ישראל לשים את רפואת הפריפריה על סדר היום הלאומי"

מההסתדרות הרפואית נמסר בתגובה לדוח המשרד הבריאות, כי "מספר הרופאים המומחים בישראל במסגרת רפואת הקהילה נמצא בעלייה כל העת ואין ספק כי יש לברך ולעודד את התהליך. יצוין כי הסקר של משרד הבריאות נערך לפני כארבע שנים ויש להניח כי אחוז הרופאים המומחים עלה מאז. יש לזכור שבקופות החולים מועסקים רופאים טובים מאוד שצברו ניסיון רב בתחום מקצועם, למרות שאינם מומחים. היותה של ישראל מדינה קולטת עלייה מעצימה את המגמה הזאת. גם המחסור ברופאים בפריפרייה אינו מאפשר את העסקתם של רופאים מומחים בלבד.
הר"י סבורה שעל מדינת ישראל לשים את רפואת הפריפרייה על סדר היום הלאומי שלה. הר"י מסכימה עם קביעתם של מחברי הסקר כי במדינת ישראל צפוי מחסור ברופאים, וכי יש להגדיל לאלתר את מסגרות ההכשרה של הרופאים".

תאריך:  23/09/2007   |   עודכן:  24/09/2007
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
אזהרה: מחסור ברופאים מומחים
תגובות  [ 5 ] מוצגות  [ 5 ]  כתוב תגובה 
1
במקום רפואה - נאמר תהילים
אמנונן  |  24/09/07 05:16
2
לא כדאי להיות רופא בישראל
35m,lik  |  24/09/07 07:47
3
יש רופאים ברפואה הפרטית!
מומחה לרופאים  |  24/09/07 08:37
4
חברים במדינת ישראל ללמוד רפואה
patrick173  |  24/09/07 10:18
5
איזו מדינה
ד"ר   |  19/11/07 01:03
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יואב יצחק
כך מסר מזוז לח"כ פינס    מזוז: ההכרעה התעכבה בשל הצורך לבצע בדיקה "מושכלת ומדוקדקת של הדברים"    כלי התקשורת מפרסמים ספקולציות
משה ריינפלד
נדחו שבע עתירות שטענו בין היתר שמעסיקים ביישובי הספר שלא נפגעו קיבלו יותר ממעסיקים ישובים שאינם ישובי ספר אך הופגזו קשה
איציק וולף
משרד החינוך והמשרד להגנת הסביבה משיקים תוכנית לימודים חדשה ושמה "הבנת הסביבה והגנה עליה"    מנכ"ל משרד החינוך: חובתנו להאיר את עיני דור הילדים והנוער למצוא את האיזון שבין חברה, כלכלה וסביבה
דרור מרום
משלחות מ-90 מדינות ישתתפו בכנס שייערך בסוכות בירושלים - למרות התנגדות בממסד הדתי בישראל
איציק וולף
התגלתה מחצבה שממנה נחצבו האבנים לבניית הר הבית בתקופת בית שני    את האבנים גררו מן המחצבה ועד להר הבית על גבי עגלות רתומות לשוורים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il